Hej!
Har någon tidigare löst problemet jag har? Jag försöker sätta pärlspont i ett tak, så långt går allt bra, det är ett av måååånga tak i huset som fått pärlspont. Problemet är att jag här kommer till en gammal yttervägg och bjälkarna som hör till den gamla konstruktionen, som jag beslöt mig för att spara. Snyggt och coolt tycker jag. Nu ska jag bara sätta pärlsponten i taket...
Jag har en bra sticksåg och en multicutter, men problemet är ju att delar av snittet måste bli vinklat för att sponten ska ligga dikt an mot timret. Ett annat problem är naturligtvis att timret är ojämnt och lirkigt att få sponten att ligga tätt emot i största allmänhet. "Vi sätter dit en liten list" är närmast ett talesätt på det här bygget, eftersom det är en gammal kåk, men kan man göra just det på ett snyggt sätt mot timmer?
Har någon tidigare löst problemet jag har? Jag försöker sätta pärlspont i ett tak, så långt går allt bra, det är ett av måååånga tak i huset som fått pärlspont. Problemet är att jag här kommer till en gammal yttervägg och bjälkarna som hör till den gamla konstruktionen, som jag beslöt mig för att spara. Snyggt och coolt tycker jag. Nu ska jag bara sätta pärlsponten i taket...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en bra sticksåg och en multicutter, men problemet är ju att delar av snittet måste bli vinklat för att sponten ska ligga dikt an mot timret. Ett annat problem är naturligtvis att timret är ojämnt och lirkigt att få sponten att ligga tätt emot i största allmänhet. "Vi sätter dit en liten list" är närmast ett talesätt på det här bygget, eftersom det är en gammal kåk, men kan man göra just det på ett snyggt sätt mot timmer?
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Såga nära och sen mjukfogiLEZ skrev:Hej!
[bild]
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om man tänker sig nästa bräda som ska sättas, så är ju den för bred. Men snyggast tror jag det hade blivit om man sågar ur för timret och gerar kortsidorna av ursågningen så man får än tät inpassning mot timret.
Dock lär det bli tidskrävande att få det rätt
Dock lär det bli tidskrävande att få det rätt
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Finns förövrigt en teknik som jag glömt vad den heter som man brukar använda när man ska passa in en ny timmerstock i en yttervägg.
Den går ut på att man har en smal stålpinne (typ) som man har en blyertspenna i änden på. Man ställer stocken på sin plats fast utanför grunden och låter sedan stålpinnen följa botten på den stock som kommer att ligga ovanpå den nya. Man får då ut alla ojämnheter på den nya stocken och sen kommer passa nästan perfekt. Svårt att förklara men ska se om Google kan hjälpa mig
Den går ut på att man har en smal stålpinne (typ) som man har en blyertspenna i änden på. Man ställer stocken på sin plats fast utanför grunden och låter sedan stålpinnen följa botten på den stock som kommer att ligga ovanpå den nya. Man får då ut alla ojämnheter på den nya stocken och sen kommer passa nästan perfekt. Svårt att förklara men ska se om Google kan hjälpa mig
Mina svärisar hade liknande ytskikt på sitt tidigare hus. Där "grovkapades" skivorna och sedan sågades det ut en platta som hade fin passning emot balken. Den målades i samma nyans som skivorna och frästes i ytterkanten om jag inte minns fel.
Tyvärr har jag ingen bild från deras hus, men det såg väldigt bra ut minns jag.
En konturmall är nog ett bra verktyg i det här fallet.
Lycka till!
Tyvärr har jag ingen bild från deras hus, men det såg väldigt bra ut minns jag.
En konturmall är nog ett bra verktyg i det här fallet.
Lycka till!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nåt sånt här var det som jag tänkte att man kanske kunde nyttja, om än inte exakt så som dem visar!
http://www.vaxjobyggnadsvard.se/wp-content/uploads/artikel-sid-11.pdf
http://www.vaxjobyggnadsvard.se/wp-content/uploads/artikel-sid-11.pdf
Gammal tråd.. Men kan finnas nån mer som söker efter lösningar på samma problem och hittar hit! Så jag delar med mig om hur vi löste problemet.
Använde en så kallad konturmall för att malla av bjälkarna och kopiera till pärlsponten.
Var lite piller då det var flera bjälkar som skulle passas in längs med samma planka, men blev riktigt tight och fint.
För övrigt så är taket bara grundat på bilden, kommer sprutmålas senare!
Använde en så kallad konturmall för att malla av bjälkarna och kopiera till pärlsponten.
Var lite piller då det var flera bjälkar som skulle passas in längs med samma planka, men blev riktigt tight och fint.
För övrigt så är taket bara grundat på bilden, kommer sprutmålas senare!
Redigerat:
finjobbat
En annan liten variant som kan vara till användning, är att tänka tvärtom!
-Öh hur tänkte han nu? Tänker nu kanske vän av ordning och reda över begreppen!
Jo istället för att kapa den den som ska anpassas till det fasta underlaget, så anpassar man den fasta biten till den kommande. Och detta kan man med fördel dra nytta av med tanke på hur ljuset ligger, och andra betingelser självfallet som praktiska möjligheter exempelvis.
Takstolen som kommer ner i väggen är smått avsågad i nederkant, men enbart så lite att man kan få in plankan i sitt läge. Och med det så ser man knappt att det finns någon springa över huvudtaget.
Detta tillvägagångssätt kan man också som i detta fall använda sig av, för att bara kunna göra det praktiskt möjligt utan att dela på den inpassande biten.
En annan liten variant som kan vara till användning, är att tänka tvärtom!
-Öh hur tänkte han nu? Tänker nu kanske vän av ordning och reda över begreppen!
Jo istället för att kapa den den som ska anpassas till det fasta underlaget, så anpassar man den fasta biten till den kommande. Och detta kan man med fördel dra nytta av med tanke på hur ljuset ligger, och andra betingelser självfallet som praktiska möjligheter exempelvis.
Takstolen som kommer ner i väggen är smått avsågad i nederkant, men enbart så lite att man kan få in plankan i sitt läge. Och med det så ser man knappt att det finns någon springa över huvudtaget.
Detta tillvägagångssätt kan man också som i detta fall använda sig av, för att bara kunna göra det praktiskt möjligt utan att dela på den inpassande biten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara