Hej! Vi håller på att rusta ett hus byggt 1912 och vill ha lite av den lantliga stilen kvar. Ex vill jag ha pärlspont på väggarna i köket. Men min fråga är om man vill ha liggande råspont vägg i ex ett sovrum blir det då konstigt att man blandar dessa två stilar? :confused: Tacksam för synpunkter.

Hej

Har också ett gammalt hus som vi vill återställa till äldre stil igen. Det kan vara svårt ibland, speciellt om huset har byggts om och ut vartefter. Varje tidsepok sätter ju sin prägel!

Så här tänker jag:
- Återställ till ursprungligt där det går, dvs om det finns bra och helt material som är överbyggt som tex paneler, dörrar, golv mm så kan det bli otroligt fint. Ofta är gamla material av kanonkvalitet som inte går att köpa längre.
- Där det inte går att återställa, kan man överväga att bygga med en stil som passar med det ursprungliga, så som det är. Här är det kanon med återanvänt byggmateriel, som tex dörrar fönster, lister. Hittar man inget så välj nytt fast i samma material, stil och helst kvalitet. Man kan tex tillverka pärlspontpanel av råspont av bättre sort för att få den rätta genuina materialet och därmed den rätta känslan.
- Om en tillbyggnad är gjord på 40-talet så är det inte fel att behålla det så. Om köket är utbytt på 60-talet, och man vill återställa till det ursprungliga, så är det helt ok att göra det. Var rädd om det ursprungliga, det är guld värt (och ofta det mest ekonomiska alternativet)!

Vad jag försöker säga med allt det här är att man bör undvika att blanda stilar och material hejvilt i samma rum, det blir ofta fult. Och visst kan man ha olika stilar i angränsande rum, om man har en medvetenhet och en genomtänkt idé bakom :)!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.