4 090 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Pärlspont eller gips?
Hej,
Har precis blivit husägare och undrar om någon kan bidra med förslag på takförändring.
I huset är tre rum försedda med pärlspont som med åren fått en gulbrun nyans. Under detta finns gipsskivor.
Vad tycker ni, måla pärlsponten vit eller plocka ner den så att det blir gipstak i hela huset?
Har precis blivit husägare och undrar om någon kan bidra med förslag på takförändring.
I huset är tre rum försedda med pärlspont som med åren fått en gulbrun nyans. Under detta finns gipsskivor.
Vad tycker ni, måla pärlsponten vit eller plocka ner den så att det blir gipstak i hela huset?
Hej,
Är nästan färdig med innertaket. En liten del i vardagsrummet kvara bara..
Har sett täckmålade paneltak hos goda vänner, och det ser väldigt mycket "hemmafixare" ut, jämfört med vårt. Och då är jag inget proffs direkt.
Vi valde att vitlasera träpanelen (ej pärlspont). Jag tror lasyren hette "Jotum".
Strök först taket två ggr, med "vit" och tredje med "vit bas". Den sistnämnda för att täcka bättre. Blev lite gult efter bara två strykningar.
Förrutom att jag har lite ont i nacken
så är vi himla nöjda med resultatet.
Vi köpte först en liter, och provmålade en kvm panel i källaren som ändå skall rivas ned. Då ser man resultatet.
Viktigt att max stryka 2 brädor i bredd, åt gången. Samt att slutligen dra hela brädan i ett svep. För att slippa "skarvar".
Lycka till
Är nästan färdig med innertaket. En liten del i vardagsrummet kvara bara..
Har sett täckmålade paneltak hos goda vänner, och det ser väldigt mycket "hemmafixare" ut, jämfört med vårt. Och då är jag inget proffs direkt.
Vi valde att vitlasera träpanelen (ej pärlspont). Jag tror lasyren hette "Jotum".
Strök först taket två ggr, med "vit" och tredje med "vit bas". Den sistnämnda för att täcka bättre. Blev lite gult efter bara två strykningar.
Förrutom att jag har lite ont i nacken
Vi köpte först en liter, och provmålade en kvm panel i källaren som ändå skall rivas ned. Då ser man resultatet.
Viktigt att max stryka 2 brädor i bredd, åt gången. Samt att slutligen dra hela brädan i ett svep. För att slippa "skarvar".
Lycka till
Klicka här för att svara