i köket som är under planering är jag sugen på att ha pärlspont över bänkskiverna, även bak hällen.
min fråga är om det är någon som har erfarenhet av denna lösning? måste man måla med oljefärg kanske?

i dag har vi kakel och jag tycker inte det blir SÅ mycket stänk och skit som är svårt att ta bort, vi har inte behandlat kakelfogen på nåt specielt sätt och den är lika fin som övriga fogarna...vore det mycket stänk skulle det vart missfärgat tycker man.

några åsikter?

Har precis så med pärlspont. Min är målad med linoljefärg och den är inga problem att torka av. Visst, profilen får man lägga lite tid på men det är verkligen inget problem. Dessutom så lär du ju kanske ha en list mellan bänkskiva och panelen, den kan man ju välja att vara lite slätare så blir det säkert bra.

tack för upplyftande svar:)

jag tänkte faktisk inte ha någon list mellan panel och bänkskiva, tänkte sätta pärlsponten först och låta den gå en bit under skivan...

ingen som har andra erfarenheter?

Det enda problemet som uppstår om man sätter panelen först är att det blir små "hål" mellan bänkskivan och panelen i profilen som är lite meckiga att få rena på smulor eller om man råkar spilla ut nåt...då rinner det rakt ner i hålen och ner bakom spisen/skåpen. Där måste du kanske i så fall täta med nåt. Annars tycker jag det är snyggare att sätte panelen först och skivan sen.

Men annars är det inte svårare att göra rent pärlsponten än kaklet, det är som Saxpy skriver profilen som tar lite mer energi men inte så det är jobbigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.