Jehu skrev:
Men det gör vi ju, varje år. Minst en månad. :)
Lägger ner kanske tio minuter om året på att hålla efter parkslide.
På ett sätt läskigt om du bara hade 1 kvm och den fortfarande inte är död. :)

• Gilla
Anna.p
  • Laddar…
harry73 skrev:
Nej! Bara i slutet, när den börjar drar tillbaka all energi från växten till rötterna. Man ska sikta på att applicera det precis innan första nattfrosten
Ja det gjorde jag i vintras..
men nu då? Ska jag inte mata med nåt kem förrän nästa vinters första frost?

Tror inte denna har varit postad i tråden här innan, men jag fick denna av en bloggläsare och tyckte det var en rätt bra publikation.

Det är en samling best practices från Ontario om just hantering av Parkslide och sammanfattar rätt bra både bekämpningsmetoder och själva Parksliden och dess beteende i sig. Tydligen rätt utbrett problem även i USA.

Publikationen är utgiven 2013, så den är även relativt ny;
http://www.ontarioinvasiveplants.ca/wp-content/uploads/2016/06/OIPC_BMP_JapaneseKnotweed.pdf

• Gilla
zzelma och 4 till
  • Laddar…
shadowfire skrev:
På ett sätt läskigt om du bara hade 1 kvm och den fortfarande inte är död. :)
Jo jag är imponerad av att den aldrig dör. Tänker det kunde bli värre om jag försökte gräva upp den.

shadowfire skrev:
Tror inte denna har varit postad i tråden här innan, men jag fick denna av en bloggläsare och tyckte det var en rätt bra publikation.

Det är en samling best practices från Ontario om just hantering av Parkslide och sammanfattar rätt bra både bekämpningsmetoder och själva Parksliden och dess beteende i sig. Tydligen rätt utbrett problem även i USA.

Publikationen är utgiven 2013, så den är även relativt ny;
[länk]
Där stod något som fick mig lite orolig.
Nämligen att det ofta går 20-40 år efter "plantering" till den blir invasiv.
Det skulle kunna betyda att alla vi som tycker den är snäll och håller sig på sin kant är lurade:eek:

sblixten skrev:
Det skulle kunna betyda att alla vi som tycker den är snäll och håller sig på sin kant är lurade:eek:
Jo jag har försökt påtala det här i tråden innan då några har slängt sig med termer i stil med att "äsch det var bara att göra så här så försvann parksliden" ;)

You think it's dead until it attacks you on the other side....

Nä, man ska nog inte måla fan på väggen alltför hårt, men nog är det en lurig växt alltid. Jag gillade denna skrivning också;
Japanese Knotweed can grow in a variety of site conditions. It is salt tolerant and able to survive in
extreme climates (e.g. volcanic plains). It has been found growing in heavily polluted areas of Japan and
in soils contaminated with heavy metals.
Det säger ju en hel del om hur mäktig växten egentligen är. Vore ju fantastiskt om man faktiskt kunde omvandla den till något bra motmedel mot fria radikaler, cancer osv istället. En sådan här växt vill man ju ha som en allierad, inte som en fiende :)

• Gilla
Anna.p och 4 till
  • Laddar…
sblixten skrev:
Hänger inte det ihop med att den bygger upp energilager i rötterna under den tiden?

Bra växtplats och näringsrik jord så får den snabbt sin förrådsbunker full och är redo för offensiv.
Liten planta på inte bästa platsen fyller inte förrådet lika fort. Den kommer i expansionsfas efter längre tid.
Eller först när den blir nedhuggen eller hotad så att skjuta-skott-för-att-rädda-livet-funktionen går in.

• Gilla
Anna.p
  • Laddar…
shadowfire skrev:
...
Det säger ju en hel del om hur mäktig växten egentligen är. Vore ju fantastiskt om man faktiskt kunde omvandla den till något bra motmedel mot fria radikaler, cancer osv istället. ...
Det har den redan i form av resveratrol, en stark antioxidant. Det är detta den använder i den kemiska krigsföringen mot andra arter. När ämnet var uppe förra gången hittade jag några forskningsartiklar där man påverkat cancertillväxt i försöksdjur, dock ingen som helst påverkan i mänskliga vävnader (in vitro). Naturligtvis hoppar bluffmedicinbranschen på detta faktum ändå och kränger resveratrolpiller.

Mikael_L
Jag vet ju vad "in vivo" och "in vitri" betyder.
Men det kan ju vara på sin plats med en förklaring.
"In vitri" betyder "i glas", betecknar (i detta sammanhang) att den biologiska processen, försöket inte skett i kroppen på ett försökdjur, människa växt.

"In vivo" betyder däremot att försöket gjorts på cellens naturliga plats, dvs skarpt djurförsök, eller på människa eller växt.

• Gilla
vilpi och 4 till
  • Laddar…
Att den skulle slumra och bli invasiv efter några decennier.....en växt suger upp vatten, mineraler, kväve och en del annat med rötterna. Men energin får den med fotosyntes, om den inte är en parasit.
Så hur kan rötterna växa till sig om de aldrig tillåts skicka upp några gröna blad?

Jehu skrev:
Att den skulle slumra och bli invasiv efter några decennier.....en växt suger upp vatten, mineraler, kväve och en del annat med rötterna. Men energin får den med fotosyntes, om den inte är en parasit.
Så hur kan rötterna växa till sig om de aldrig tillåts skicka upp några gröna blad?
Jag är lite skeptisk till just tidsperspektivet där, det skulle jag vilja se närmare fakta på som bevis.
Däremot att den kan lagra rejält med energi och klara sig utan ljus länge råder inga tvivel på. Det finns åtminstone dokumenterade exempel på där den jordvandrat 2-3 år utan ljus innan den skjutit nya skott. Mycket beror nog på hur pass utvecklad den är osv. De tjockaste rötterna jag hittade var som en vuxen människas arm och jag såg ett klipp på youtube där det snarare handlade om en människokropp i tjocklek. En rot i den storleken är nog sällsynt, men jag finner det inte otroligt att den kan lagra och hålla energi betydligt längre än vad mitt as har gjort.

Nu har det hunnit blivit mitten av april. Har det börjat titta upp några skott hos er än?

Satsuki
Mikael_L skrev:
Jag vet ju vad "in vivo" och "in vitri" betyder.
Men det kan ju vara på sin plats med en förklaring.
"In vitri" betyder "i glas", betecknar (i detta sammanhang) att den biologiska processen, försöket inte skett i kroppen på ett försökdjur, människa växt.

"In vivo" betyder däremot att försöket gjorts på cellens naturliga plats, dvs skarpt djurförsök, eller på människa eller växt.
In vitro betyder att försöken är gjorda i isolerade celler i konstgjord miljö (oftast en plastflaska med näringslösning)

In vivo att försöken är gjorda i en levande organism (tex en mus), men fortfarande (oftast) var musen i ett laboratorium el ett försöksdjurhus.

Ex vivo betyder att man gjort försöket på en bit av ett djur, tex tagit ut ett specifikt organ eller del av organ, som man sedan gör försöken på. Lite mitt emellan in vivo och in vitro alltså....

Lite nördigt kanske, men eftersom det är mitt specialområde så.... ;)

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Bild på markbehandlad med Roundup där döda växtdelar och ett nytt skott syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på jord och stenar med ett ensamt rött skott som sticker fram.
Skapa konto

Två år sen: roundup 360 injicerat i stammarna i september.
Förra året: plocka skott när de kommer
I år: anlägger gräsmatta över skiten :p

Ok skulle inte börjat läsa tråden igår kväll:) Precis köpt hus och blev lite orolig att jag har också har. Vad tror ni?

Uppgrävd jord med växtligheter och några brunvita objekt som liknar larver eller maskar.
Skapa konto

Rödaktiga skott i jord bland gräs och lövverk, misstänkt ogräs eller växtsjukdom.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.