Ricardo Regado skrev:
Ok skulle inte börjat läsa tråden igår kväll:) Precis köpt hus och blev lite orolig att jag har också har. Vad tror ni?
[...]
Ingen fara, ser ut att vara något annat. Men posta gärna en uppföljningsbild på nedersta bilden om en vecka för att vara helt säker.

Bild 1 vet jag inte vad det är, men bild 2 ser definitivt ut som parkslide. Beklagar :)

• Gilla
Ricregad
  • Laddar…
Mikael_L
Bild 1 är nog inget att vara rädd för, det ser ut som åkerfräken tycker jag.

Bild 2 vet jag inte.

Ok tack, bild 1 har jag över hela trädgården bild 2 har jag bara den tror jag får titta bättre

A
Bild 1 åkerfräken
Bild 2 pioner

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Satsuki
Emjohan har helt rätt! Pioner på bild två.

Puoner ser inte alls ut som parkslide annat än att båda är rödaktiga.... parkslide vecklar ut stora runda/ovala blad så fort de kommit upp, pioner har flikiga blad.

• Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Ok va skönt då kan man sluta oroa sig:)

Jag tror inte att du behöver oroa dig för just det du tagit kort på - första fotot är garanterat inte parkslide och nästan helt säkert inte det på andra heller. :)
Men man vet ju aldrig var du har på andra ställen. ;)

Som emjohan skrev så är det fräken av något slag och pioner. Det värsta i de bilderna är kirskålen.

Åkerfräken skall man inte rycka på axlarna åt, det är ett riktigt besvärligt ogräs som man kan få in med fyllnadsmassor. Det som bilderna visar är sporbärande årsskott och jätteviktigt att ta bort för att minska spridningen.

Det går inte att gräva bort, rötterna går 2 m djupt med massor av sidorötter. Den innehåller kisel och är mer eller mindre resistent mot bekämpningsmedel. Täckning av jorden under några år är kanske den mest framkomliga vägen för att få bort det.

Vi har ett litet bestånd av parkslide i tomtgränsen som vi för en stilla kamp mot, eftersom den letat sig in under vårt trädäck i det hörnet av tomten.

Här i Skåne har det börjat krypa upp skott, men vi har haft flera frostnätter, lite aprilsnö och hagelskurar och de parkslideskott som tagit sig upp en bit ligger gula, skrumpna och vissa på marken. Så tydligen gillar den inte kyla...

Nu tror jag ju inte att det påverkar den så mycket i längden, den kommer sig nog snart igen, men det är ändå lite gött att se den försvagad av naturliga krafter!

• Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
S
Vattna med flytande kväve kanske är modellen. Undras vad det kostar...

Det har nog ungefär samma effekt som att t.ex klippa skotten. Dvs de kommer upp med ny våldsam kraft någon annanstans istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.