1 743 385 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Såklart finns det lämpliga platser för park och jätte slide 
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Door_to_Hell
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Door_to_Hell
Var ute och cyklade häromdagen och kom förbi ett område där vi tittade på hus 1995. Det blev inget köp där. De hade en vacker insynsskyddande häck på baksidan mot grannens fula tomt, och skröt då med att det vara Japansk Bergsbambu, som till skillnad från Kinesisk bambu inte dör vart 100:e år, vilket ju all bambu i Sverige hade gjort i den vevan. Det fick mig att börja fundera på om det var då folk började köpa dessa istället för riktig bambu, eftersom de dessutom är mer snabbväxande, och vissnar ner snyggt och prydligt varje höst så att man får in ljus på vintern.
Hur som helst fyllde parksliden nu hela baksidan. Uppenbarligen hade de som köpte huset inte lyssnat på råden "Den sprider sig ju liten, så man får hålla efter".
Hur som helst fyllde parksliden nu hela baksidan. Uppenbarligen hade de som köpte huset inte lyssnat på råden "Den sprider sig ju liten, så man får hålla efter".
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Har varit på roadtrip lite här och var i Svea Rike i sommar och jag har nästan inte sett någon Parkslide alls norr om Sundsvall. Däremot på västkusten ser jag den nästan överallt i vägkanter, diken, på tomter mm. Fick mig att fundera på hur den har kommit till Sverige, om det rentav är så att den kom hit för väldigt länge sedan som en handelsvara eller om det är i modern tid som den blivit importerad.
Den lär ha tagits till Storbritannien av en tysk biolog Philip von Siebold 1825 som fann den i askan på vulkansidor. Den är ju en pampig växt som platsade fint i alla engelska herrgårds- och slottsparker, den blev snabbt populär.
Utan tvekan är den introducerad som trädgårdsväxt även i Sverige, de flesta problematiska växter vi har i landet är främmande växter som planterats i trädgårdar och därifrån har de sedan spridits ut i naturen.
Jag vet inte när den kom till Sverige men det tar lång tid innan man upptäcker växternas invasiva förmåga. Kanske någon gång i början av 1900 - talet ? Kunskapen om denna växt är fortfarande begränsad och myndigheterna har inte riktigt förstått vad den kan ställa till med och det blir dyrt för kommunerna när den dagen kommer att den måste bekämpas.
Utan tvekan är den introducerad som trädgårdsväxt även i Sverige, de flesta problematiska växter vi har i landet är främmande växter som planterats i trädgårdar och därifrån har de sedan spridits ut i naturen.
Jag vet inte när den kom till Sverige men det tar lång tid innan man upptäcker växternas invasiva förmåga. Kanske någon gång i början av 1900 - talet ? Kunskapen om denna växt är fortfarande begränsad och myndigheterna har inte riktigt förstått vad den kan ställa till med och det blir dyrt för kommunerna när den dagen kommer att den måste bekämpas.
Eller så ger myndigheterna upp.Abies koreana skrev:Den lär ha tagits till Storbritannien av en tysk biolog Philip von Siebold 1825 som fann den i askan på vulkansidor. Den är ju en pampig växt som platsade fint i alla engelska herrgårds- och slottsparker, den blev snabbt populär.
Tyckte mig läsa att denna fråga att varit på EU nivå men Tyskland satte sig på tvären just pga spridningen redan var för stor där
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Ja, det kanske var lite för romantiskt, men jag klurade på om den kommit till någon handelsstad som t.ex. Göteborg eller så och därigenom varit en handelsvara som blivit planterad. Kan tänka mig att den ansågs som "exotisk bambu" i ett land vars grönska mest bestod av gran och tall...Abies koreana skrev:Den lär ha tagits till Storbritannien av en tysk biolog Philip von Siebold 1825 som fann den i askan på vulkansidor. Den är ju en pampig växt som platsade fint i alla engelska herrgårds- och slottsparker, den blev snabbt populär.
Kampen går vidare iaf. Inte fått död på den helt i år heller.
Hur var det, hade du provat med ren Glyfosat? Jag har beställt hem en dunk "Clinik Ace 360" som jag ska försöka med efter den blommat tänkte jag. Planen är o spraya bladen i ett par omgångar med dubbel dos, sen klippa stammarna, trycka ner en mejsel o göra plats för en lite starkare mix som jag sprutar ner.
Har läst att några lyckats stoppa den nästan helt med den metoden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Tja, som jag skriver tidigare i tråden så rekommenderar tydligen Engelsmännen sålunda: "Engelska trädgårdsintresserade gäster låter dock göra vetande att det brittiska hortikulturella sällskapet godkänner att man använder glyfosfat (Roundoup) mot denna växt. Det är den enda växt man säger att det är motiverat att använda det mot. Man säger då att man skall klippa av stängeln tre "avdelningar" ovan marken, köra ner en pinne/sticka/stång genom stängeln/stammen så att man bryter igenom avdelarna mellan hålrummen ner till marknivå, och sedan hälla i glyfosfat. Detta skulle ha god verkan, och man säljer tom ett "kit" med bekämpningsmedel och pinne."tomson skrev:Hur var det, hade du provat med ren Glyfosat? Jag har beställt hem en dunk "Clinik Ace 360" som jag ska försöka med efter den blommat tänkte jag. Planen är o spraya bladen i ett par omgångar med dubbel dos, sen klippa stammarna, trycka ner en mejsel o göra plats för en lite starkare mix som jag sprutar ner.
Jag vet ärligt talat inte om det är så mycket mening med att mobba bladen innan man går på stänglarna. Risken är väl att man inspirerar växten att förbereda sig på kamp istället... Jag tänker att det är lite som med bakterier och antibiotika; skall man klappa till så skall man göra det med full kraft på en gång och inte "dutta" innan.
Ja det stämmer det ja, googlade runt en hel del o hittade flera som gjort som du beskriver och där var flera med lyckade resultat. Ska man lyckas mot denna så är det nog o gå på rejält från början och försöka få ner glyfosaten till roten (så mycket som möjligt).
Jag har några olika områden här med Parkslide två stora som är kanske 2 meter höga. 2 mindre områden som jag klippte ner i våras innan jag visste vad det var där stammarna är för klena för o klippas o spruta in så dom får nog sprejas ändå.
Jag har några olika områden här med Parkslide två stora som är kanske 2 meter höga. 2 mindre områden som jag klippte ner i våras innan jag visste vad det var där stammarna är för klena för o klippas o spruta in så dom får nog sprejas ändå.
Om man klipper dom vid tredje leden och vill sticka hål ända ner i roten för att få in Roundupen rejält borde en sån där stålpinne som dom gröna vattenmätarna i plast sitter på fungera perfekt. Tillräcklig lång och tillräckligt smal för att även gå in i smala stjälkar.tomson skrev:Ja det stämmer det ja, googlade runt en hel del o hittade flera som gjort som du beskriver och där var flera med lyckade resultat. Ska man lyckas mot denna så är det nog o gå på rejält från början och försöka få ner glyfosaten till roten (så mycket som möjligt).
Ska ge mig på mina snart men väntar på att bli frisk först. Allt ligger nere just nu och Parksliden är det enda det är aktion i
Ja en sådan kan nog vara bra även för o ta dom mindre ja.
Du får krya på dig, du har en del tid på dig om man ska vänta till första nattfrosten, ser ut o kunna komma i oktober tidigast i Västra Götaland.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/genomsnittliga-datum-for-den-forsta-hostfrosten-1.4074
Du får krya på dig, du har en del tid på dig om man ska vänta till första nattfrosten, ser ut o kunna komma i oktober tidigast i Västra Götaland.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/genomsnittliga-datum-for-den-forsta-hostfrosten-1.4074
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Det som jag stötte på när jag fyllde stammarna med glyfosat - vilket för övrigt inte dödade växten helt - var att den var helt vätskefylld i stammarna, dvs fylld av vatten och växtsaft. Därav lade sig glyfosatet ovanpå vätskan, istället för som jag hade hoppats på att jag skulle kunna hälla det inuti och ner i marken. Möjligt att glyfosatet hade gjort mer nytta om jag fått väck vätskan ur stammarna. Det tog sin lilla tid i varje fall att gå och hälla glyfosat i sådär 2000 rör....
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Been there, done that. Växtsaften blev kvar även efter första frosten då det rentav var kvar växtsaft ett bra tag senare med (lät ett par stammar vara och kollade när kylan började komma och då var det is inuti). Först långt senare när den verkligen vissnade ner var växtsaften borta.Tokslut skrev: