Marcussjogren skrev:
Såg precis på "Hjälp mitt hus rasar" på TV8 där personen bl.a. hade drabbats av parkslide.

Engelsmännen är ju som tidigare nämnts väldigt erfarna av denna växt och deras "proffs" valde att klippa ner allt och transportera bort i grova säckar samt elda upp det.

Sedan grävdes rötterna upp och slogs sönder och allt besprutades sedan med kemikalier som var så starka att ingen privatperson fick hantera dem.
Uppgrävningen och besprutningen skulle sedan ske upprepade gånger. Hur ofta sade dem aldrig.

Anledningen till att man skulle slå sönder rötterna var tydligen för att den då utvecklar fler blad som tar upp giftet.
Alla verktyg och liknande var tvunget att desinficeras på plats innan dem fördes bort.

Hur resultatet blev fick man väl aldrig riktigt veta, men så gick dem till väga :)
Jag tittade på programmet nu Hjälp, mitt hus rasar och det går att se på play på länken här http://www.tv8play.se/program/hjalp-mitt-hus-rasar

I programmet säger dom att det är straffbart att inte bekämpa och att sprida Parkslide.
Upptäcks Parkslide på en tomt är den i det närmaste värdelös.
Mest om Parkslide kommer ca 4 min och 30 min och 43 min in i programmet.

I programmet pratar dom om att dela/hacka isär rötterna mycket så att det kommer många nya skott för det försvagar roten och då dör den lättare när man besprutar skotten.
Man ska upprepa proceduren i 5-6 gånger dom kommande åren för att vara säker på att den är utrotad.

Jag har ju haft två bestånd jag kämpat med nu i tre år och tidigt i våras flyttade jag en del hallon och björnbärsbuskar till samma ställe som Parksliden varit. Jag hade inte någon annan plats att lägga dem på och på det området har jag inte använt RoundUp på två år...
Hallonen växer som bara den där men jag har hittills där i år bara hittat några få (kanske tio) Parkslide skott...
Vet inte om det är hallon/björnbärsbuskarna som ger parksliden en match eller om den bara blivit trött ändå...

Mikael_L
Anna_H skrev:
Att varna för glyfosfatens farlighet i en tråd där ett flertal personer förordar olaglig import är inte att kapa tråden. Den enda diskussion som förkommer i ämnet är din moderering. Och du är inte ens moderator så vitt jag kan se.
End of discussion!
Tyvärr fortsätter detta mitt inlägg OT-utvikningen, så detta blir nu det enda inlägg ifrån mig ang detta ... :|

Men men, svartöra varnade ju faktiskt bara för att glyfosaten skulle kunna bli en OT-diskussion som överskuggar denna tråds egentliga syfte.
Jag tycker det var ett utomordentligt bra förslag att starta en helt egen tråd där glyfosatens för och nackdelar dryftas, och att det sen räcker med en länk till den tråden härifrån.

• Gilla
Broken arrow och 5 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jag har ju haft två bestånd jag kämpat med nu i tre år och tidigt i våras flyttade jag en del hallon och björnbärsbuskar till samma ställe som Parksliden varit. Jag hade inte någon annan plats att lägga dem på och på det området har jag inte använt RoundUp på två år...
Hallonen växer som bara den där men jag har hittills där i år bara hittat några få (kanske tio) Parkslide skott...
Vet inte om det är hallon/björnbärsbuskarna som ger parksliden en match eller om den bara blivit trött ändå...
Nu har jag själv som tur är inte någon erfarenhet i detta ämne. Men när jag nu läst nästan hela tråden så har jag funderat lite på om det inte skulle vara bra med biologisk bekämpning. Parksliden verkar vara lite känslig för växtmiljön. den verkar inte frodas på alla platser.
Min tanke vore om man skulle kunna omringad den med annan växtlighet och det har ju nu anders07 gjort.
Min tanke var kanske någon salix eller annan snabbväxande växt som skulle skugga parksliden så att den får det lite jobbigt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Såg precis på "Hjälp mitt hus rasar" på TV8 där personen bl.a. hade drabbats av parkslide.

Engelsmännen är ju som tidigare nämnts väldigt erfarna av denna växt och deras "proffs" valde att klippa ner allt och transportera bort i grova säckar samt elda upp det.

Sedan grävdes rötterna upp och slogs sönder och allt besprutades sedan med kemikalier som var så starka att ingen privatperson fick hantera dem.
Uppgrävningen och besprutningen skulle sedan ske upprepade gånger. Hur ofta sade dem aldrig.

Anledningen till att man skulle slå sönder rötterna var tydligen för att den då utvecklar fler blad som tar upp giftet.
Alla verktyg och liknande var tvunget att desinficeras på plats innan dem fördes bort.

Hur resultatet blev fick man väl aldrig riktigt veta, men så gick dem till väga :)
Jag tittade på programmet nu Hjälp, mitt hus rasar och det går att se på play på länken här http://www.tv8play.se/program/hjalp-mitt-hus-rasar

I programmet säger dom att det är straffbart att inte bekämpa och att sprida Parkslide.
Upptäcks Parkslide på en tomt är den i det närmaste värdelös.
Mest om Parkslide kommer ca 4 min och 30 min och 43 min in i programmet.

I programmet pratar dom om att dela/hacka isär rötterna mycket så att det kommer många nya skott för det försvagar roten och då dör den lättare när man besprutar skotten.
Man ska upprepa proceduren i 5-6 gånger dom kommande åren för att vara säker på att den är utrotad.

Ps. Satt och skrev detta i natt och glömde posta det och nu när jag postade kom det in två gånger. Sorry för dubbelpost.

Redigerat:
Suck... Nu hittade jag minst 20 nya skott på 30-40cm bakom häcken mot grannen. Det är ca. 30 meter bort från platsen där jag grävt och lagt markduk i dubbla lager...
Antagligen har den gått med rötter från gamla platsen...

Jag blir så trött... >(

Mikael_L skrev:
Tyvärr fortsätter detta mitt inlägg OT-utvikningen, så detta blir nu det enda inlägg ifrån mig ang detta ... :|

Men men, svartöra varnade ju faktiskt bara för att glyfosaten skulle kunna bli en OT-diskussion som överskuggar denna tråds egentliga syfte.
Jag tycker det var ett utomordentligt bra förslag att starta en helt egen tråd där glyfosatens för och nackdelar dryftas, och att det sen räcker med en länk till den tråden härifrån.
Kan inte den som vill diskutera det göra det? Jag är inte intresserad av att diskutera de och tänker inte starta någon egen tråd för er som vill prata om det.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Angående biologiska metoder så verkar min idé om täckbark ha fungerat väldigt bra i samfällighetens lekpark så till vida att det nu är jättelätt att dra upp dem eftersom de växer i så lös mylla. De senaste städdagarna har vi röjt undan skräpet på bara en timme istället för halva dagen som förut. Och nu har vi äntligen lyckats få ungdomarna som klipper gräset att förstå att det är ogräs och inte en fin insynsskyddande häck :-)

• Gilla
Anna.p
  • Laddar…
anders07 skrev:
Suck... Nu hittade jag minst 20 nya skott på 30-40cm bakom häcken mot grannen. Det är ca. 30 meter bort från platsen där jag grävt och lagt markduk i dubbla lager...
Antagligen har den gått med rötter från gamla platsen...

Jag blir så trött... >(
30 meter! Läskigt... Troligen är rötterna så späda att du får död på dem med Roundup. Om du drar dem känns det ju som att risken finns att de sprider sig vidare.

mg765 skrev:
30 meter! Läskigt... Troligen är rötterna så späda att du får död på dem med Roundup. Om du drar dem känns det ju som att risken finns att de sprider sig vidare.
Problemet är att de nu växer upp precis i/bredvid häcken och andra planteringar så jag har inte lust att lägga RoundUp där...
Rötterna såg jag inte ens när jag grävde lite, varje stam kommer till synes bara upp ur marken utan rot... :o

Parkslide går inte att kontrollera genom att plantera in annan växtlighet. Det unika med parksliden är att den är så tolerant till olika växtmiljöer. Den tål torka och fukt likaväl som värme och kyla. Inga problem med skugga eftersom den tar sig in i källare och hus.

Att plantera in annan starkväxande växtlighet i försök att konkurrera ut eller kontrollera parksliden är nog ingen framgångsrik strategi, risken är stor att man plötsligt har två problem. Snabbväxande växter slutar inte att växa när vi själva tycker det räcker.

anders07 skrev:
Problemet är att de nu växer upp precis i/bredvid häcken och andra planteringar så jag har inte lust att lägga RoundUp där...
Rötterna såg jag inte ens när jag grävde lite, varje stam kommer till synes bara upp ur marken utan rot... :o
Testa Roundup Gel som du bara stryker på bladen på det ogräs du vill ha bort. Det tar bara det behandlade ogräset och dess rötter och inte som när man sprayar en massa andra växter runt omkring.
http://www.info-roundup.se/produkter/roundup-gel

Redigerat:
Har ju rensat upp mitt som tur är begränsade och lilla bestånd av parkslide för några veckor sen. Några få tal tjälkar bara. Och sen en enstaka på två andra ställen. Denna fick jag synd på ikväll. Det ända jag har fått ögonen på. Och då var det minst två veckor sedan jag rensade upp på detta stället. Inget märkligt med det och ropar långt ifrån hej ännu. Men det syns tydligt på bilden att någon har varit och nafsat lite på det. Är det vildkaninerna som man trots allt har lite glädje av må tro? Eller är det något annat som hjälper mig på traven?

IMAG0104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I häcken där tittade det upp en rejäl lång tjälk i våras som jag bara drog bort. Där har det kommit upp en till efter det som oxå drogs bort. Men sen har det varit lugnt länge där. Håller koll där fortfarande. På det tredje stället har jag inte sett någon mer ännu. Men det kommer väl. Skjuter eländet skott hela sommarn till frosten kommer eller är den mest aktiv på våren och försommaren?

S
Bichonen skrev:
Testa Roundup Gel som du bara stryker på bladen på det ogräs du vill ha bort. Det tar bara det behandlade ogräset och dess rötter och inte som när man sprayar en massa andra växter runt omkring.
Det stämmer givetvis att gel är bättre eftersom man får mindre skador på annan växtlighet. Dock har flera andra rapporterat att Roundup på bladverket generellt bara dödar det ovan jord och att man behöver injicera direkt i stammen strax innan frosten för att komma åt rötterna.
Själv har jag ingen erfarenhet av Roundup eftersom jag bara använder natriumhydroxid.

quick skrev:
Skjuter eländet skott hela sommarn till frosten kommer eller är den mest aktiv på våren och försommaren?
Den är mycket mer aktiv på vår och försommar. Oerfarna bekämpare kan säkert tro att de håller på att vinna när få skott dyker upp på sensommaren. Tyvärr drar den igång som om inget hänt nästa vår.

Bichonen skrev:
[länk]
Tack men jag testade RoundUp Gel redan för ett par säsonger sedan och det enda som händer är att bladet man stryker på vissnar lite men plantan i övrigt påverkas inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.