1 743 358 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Rötterna kan ligga på 5 meters djup i upp till 20 år i vila för att sen börja växa så det hjälper inte med en brasa för den värmen går inte djupt nog.Marcussjogren skrev:
När det växer genom grunden under huset och in i huset så hjälper inget.
I den här videon ser man hur den växt upp inomhus bakom golvsocklar :wow:
https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5Y
Teoretiskt sett skulle den kunna ta emot näring i form av kolhydrater från andra växter via mykorrhiza, alltså underjordiska svampar som lever i symbios med gröna växter. Vetenskapliga tester har visat att näring kan föras från en stor gran till fröplantor av samma träslag, och det samma kan sannolikt ske mellan olika arter eftersom mykorrhiza inte är bunden till en enda sorts växt. Men det saknas otroligt mycket forskning i ämnet, man har knappt börjat skrapa på ytan.Underlat skrev:
Vad alla är negativa till parkslida, jag tänkte vi kunde se det från den positiva sidan idag
! Så vad har ni för bra recept på parkslide? Vad jag har hört ska den gå att äta. Kunde vara trevligt med något mumsigt recept med tanke på min stora odling här hemma
Vad jag har läst ska den vara smidig att frysa in direkt som den är. Den ska även vara en riktig höjdare i desserter ihop med jordgubbar. Är dock lite rädd när man ska "skörda" den? Läst mig fram till att jag ska lyssna efter det "poppande" ljudet vid skörd. Vilket låter lite för vagt att ha som referens för mig. Så finns det något annat sätt att se när den är mogen att äta?
Vad jag har läst ska den vara smidig att frysa in direkt som den är. Den ska även vara en riktig höjdare i desserter ihop med jordgubbar. Är dock lite rädd när man ska "skörda" den? Läst mig fram till att jag ska lyssna efter det "poppande" ljudet vid skörd. Vilket låter lite för vagt att ha som referens för mig. Så finns det något annat sätt att se när den är mogen att äta?
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja se på fasiken - det var ju ingen höjdare!Bichonen skrev:Rötterna kan ligga på 5 meters djup i upp till 20 år i vila för att sen börja växa så det hjälper inte med en brasa för den värmen går inte djupt nog.
[länk]
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja se på fasiken - det var ju ingen höjdare!Bichonen skrev:Rötterna kan ligga på 5 meters djup i upp till 20 år i vila för att sen börja växa så det hjälper inte med en brasa för den värmen går inte djupt nog.
[länk]
FRS05 skrev:Vad alla är negativa till parkslida, jag tänkte vi kunde se det från den positiva sidan idag! Så vad har ni för bra recept på parkslide? Vad jag har hört ska den gå att äta. Kunde vara trevligt med något mumsigt recept med tanke på min stora odling här hemma
Vad jag har läst ska den vara smidig att frysa in direkt som den är. Den ska även vara en riktig höjdare i desserter ihop med jordgubbar. Är dock lite rädd när man ska "skörda" den? Läst mig fram till att jag ska lyssna efter det "poppande" ljudet vid skörd. Vilket låter lite för vagt att ha som referens för mig. Så finns det något annat sätt att se när den är mogen att äta?![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
STB: Jag hoppas du är försiktig när du hanterar NaOH'n, och lagrar den på ett klokt sätt. Jag tänker inte skicka några pekpinnar, men hanterar natronlut en hel del i jobbet och det är verkligen ingen trevlig kemikalie att ha närkontakt med. Better safe than sorry 👍🏼🙂
Var ute och kollade min parkslide och den var inte mogen att skördas. Ni andra här inne får gärna tipsa om när den börjar bli mogen. Om den är god ska jag fylla hela frysen med den
. Jag får väl bara ha koll på att den inte börjar ta frö där inne och växa ut genom frysen och in i huset
Lägg ner...FRS05 skrev:
Har följt tråden som den värsta skräckroman och lider med de som drabbats och deras kamp.
Var ute och gick i skogen i ett friluftsområde rätt nära mitt boende och upptäckte växterna på bilderna nedan. Vad jag förstår är det parkslide eller kan det finnas annan typ av slide som inte är lika jobbig. Växer mycket kirskål på platsen sedan tidigare så kunde inte se nya skott. Hade förväntat lite mera röd nyans men är riktigt skrämd över upptakten. Drygt 100 meter från platsen finns ett gammalt koloniområde så jag skulle vilja varsko dessa om min upptäckt är korrekt.
Var ute och gick i skogen i ett friluftsområde rätt nära mitt boende och upptäckte växterna på bilderna nedan. Vad jag förstår är det parkslide eller kan det finnas annan typ av slide som inte är lika jobbig. Växer mycket kirskål på platsen sedan tidigare så kunde inte se nya skott. Hade förväntat lite mera röd nyans men är riktigt skrämd över upptakten. Drygt 100 meter från platsen finns ett gammalt koloniområde så jag skulle vilja varsko dessa om min upptäckt är korrekt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du kan äta den från att den sticker upp över jordytan på våren. Det poppande ljudet har med när den sedan blivit för gammal och träig för att vara riktigt god, då poppar den inte längre när du bryter av den.FRS05 skrev:Vad alla är negativa till parkslida, jag tänkte vi kunde se det från den positiva sidan idag! Så vad har ni för bra recept på parkslide? Vad jag har hört ska den gå att äta. Kunde vara trevligt med något mumsigt recept med tanke på min stora odling här hemma
[bild]