1 743 345 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ok, tack för bra svar.shadowfire skrev:Jag vet inte riktigt varifrån rädslan för att gräva kommer.
Det är trots allt det man gör i England där man ställer upp fraktionsmaskiner som silar jorden från rötter för att få väck det värsta på sliden. Därefter är det lätt att dräpa nästa års skott med kem. Så gör de för att snabbt begränsa parkslidens bestånd.
Parksliden blir inte hysterisk av att man kör en spade i den och om den nu skulle bli helt galen och vilja sprida sig, så kostar det energi + att den tar sig kanske bara en meter på ett år.
Rotsystemet fungerar som så att det räcker med en liten stump, så kan den producera nya skott, men vad jag kan se efter åratal av analyser av växten både i trädgåden och i experiment jag gjort på den i hinkar, så spränger inte rotstumpar nya rötter de första de gör. De fokuserar istället på att skjuta skott och försöka få upp sina fotosyntesantenner. Därefter kan de traska vidare.
Jag grävde för hand första året och fyllde 25 sopsäckar med rötter och körde till återvinningen. Ännu mer tog jag när jag dränerade om huset och inte kunde låta bli att köra ner med minigrävaren i slänten och våldföra mig med skopan (jag fick lite parkslide-rage).
Det du gör genom att gräva är att du kommer åt rötter som kan ha tagit flera år att producera och som både lagrar massor med energi, samt underlättar för sliden att transportera energi och antioxidanter. Ungefär som en pulsåder. De tjockaste rötterna jag hittade var som en vuxen persons arm, såg ut som stora trädrötter. De flesta stora rotklasarna låg på ca 1-1,5 meters djup, alltså inte supersvårt att gräva upp.
Det som händer är att råkar du missa rötter eller dela rötter, så kommer dessa i sin tur producera nya skott (faktiskt redan i år om du gräver nu), men fördelen blir att utan en rejäl pulsålder som förbinder slidens delar, så biter kem mycket bättre på den. Det är därför en yngre parkslide är lättare att döda med enbart kem. Vissa har dödat sina parkslidar med enbart vanlig roundup och genom att spraya på bladen. Är tillhörande underliggande rot bara en som en blyertspenna i storlek så är den mycket mer sårbar än om roten är 10 cm i diameter.
Där min slide lever nu är utan tvekan avgrävda och kvarglömda rotbitar i marken som skjuter nya skott. Inget jag är speciellt orolig över, utan det gäller bara att vara uthållig något år till så ska den vara dräpt.
Eftersom vi bara kan gräva de kanske 5 småskotten på vår sida så vet jag inte hur pass givande det blir.
Och en annan sak jag tänkte på. Hur förhindrar man grävskopan från att få med sig små rotbitar som sprids till andra ställen? En granne har en minigrävare men vi vill inte låna den eftersom vi inte vill att skiten drabbar dem. Då skulle vi själva nog också drabbas från söderläge.
Och vid manuell grävning, hur har du behandlat spadar och skor?
Överväger ändå om vi ska försöka gräva en "kanal", men det blir mycket svårare från det stora beståndet.
Min grävrädsla kommer från den här tråden som jag har läst i sin helhet två gånger.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Nej ditt dilemma är ju att parksliden faktiskt står på en tomt du egentligen inte får göra åverkan på själv. Det är väl inget fel i att göra en kanal och så glyfosatbehandlar du de skott som kommer in på din egen tomt så länge. Eller nöj dig med bara glyfosat och vänta in de nya grannarna och prata med dem då. Du behöver inte ha fullt så stor panik, det tar flera år för parksliden att röra på sig och ni kommer ha gott om tid att hantera den.Pernilla Johansson skrev:Ok, tack för bra svar.
Eftersom vi bara kan gräva de kanske 5 småskotten på vår sida så vet jag inte hur pass givande det blir.
Och en annan sak jag tänkte på. Hur förhindrar man grävskopan från att få med sig små rotbitar som sprids till andra ställen? En granne har en minigrävare men vi vill inte låna den eftersom vi inte vill att skiten drabbar dem. Då skulle vi själva nog också drabbas från söderläge.
Och vid manuell grävning, hur har du behandlat spadar och skor?
Överväger ändå om vi ska försöka gräva en "kanal", men det blir mycket svårare från det stora beståndet.
Min grävrädsla kommer från den här tråden som jag har läst i sin helhet två gånger.![]()
Jag var bara noga med att borsta ren grävmaskinen på stället. Samma sak när jag grävde med spade, bara sopa av jord/rötter och kolla under skorna så att man inte trampar väg med en rotbit.
Tack för ett ganska lugnande svar. Jag har ju spritt språngande panik här och drömmer mardrömmar om eländet. Och grät inför en okänd granne. Det var pinsamt.shadowfire skrev:Nej ditt dilemma är ju att parksliden faktiskt står på en tomt du egentligen inte får göra åverkan på själv. Det är väl inget fel i att göra en kanal och så glyfosatbehandlar du de skott som kommer in på din egen tomt så länge. Eller nöj dig med bara glyfosat och vänta in de nya grannarna och prata med dem då. Du behöver inte ha fullt så stor panik, det tar flera år för parksliden att röra på sig och ni kommer ha gott om tid att hantera den.
Jag var bara noga med att borsta ren grävmaskinen på stället. Samma sak när jag grävde med spade, bara sopa av jord/rötter och kolla under skorna så att man inte trampar väg med en rotbit.
Vi ska kolla om en kanal är möjlig beroende på urberget. Samt beställa tyskt gift. Och sen ska vi göra framsidan sjukt fin som kompensation för att vi inte kan använda den infekterade baksidan, förmodligen på flera år.
Men ska vi eller ska vi inte skära ner allt nu för att förhindra att den får solenergi?
Det enda som är "farligt" är ju om den kommer in på husknuten och börjar växa in i väggar och/eller grund. Dock verkar den ta minsta motståndets väg så om den märker att den inte kommer upp och får ljus någonstans vänder den åt andra hållet, utan solljus försvagas den och minskar att skjuta skott. Sen kan den dock ligga i "dvala" flera år efter vad jag förstått och dra igång igen...Pernilla Johansson skrev:Tack för ett ganska lugnande svar. Jag har ju spritt språngande panik här och drömmer mardrömmar om eländet. Och grät inför en okänd granne. Det var pinsamt.
Vi ska kolla om en kanal är möjlig beroende på urberget. Samt beställa tyskt gift. Och sen ska vi göra framsidan sjukt fin som kompensation för att vi inte kan använda den infekterade baksidan, förmodligen på flera år.
Jag förstår din frustration och oro att hitta den här skiten i närheten och hos er där ni bor, upplevde samma sak själv precis. Men läs om inlägg #615 igen, där står enligt mig det väsentliga inför en kamp med Parkslide, och det bygger ju även på års av erfarenhet.
Min fundering i tillägg till det är hur man gör med de små skotten som kommer efterhand, de går sönder så lätt och gör det svårt att hitta den underliggande lilla roten vid grävning, så kanske bättre att kema på dom med tysk Round Up?
Min fundering i tillägg till det är hur man gör med de små skotten som kommer efterhand, de går sönder så lätt och gör det svårt att hitta den underliggande lilla roten vid grävning, så kanske bättre att kema på dom med tysk Round Up?
Ja, jag har sett tydligt exempel på detta när kommunen har rensat sly och småträd vid en väg. I åratal har parksliden varit en bland många saker som växte där. I våras röjdes allt bort. Det var rent kring vägen ett kort tag. På några få veckor i maj togs hela ytan över av parksliden, som nu prunkar in över asfalten, 1 - 1,5m högt. Ett effektivt sätt att gynna den, inget annat syns växa där nu.STB skrev:
Redigerat:
Håller på att föra en diskussion med Göteborgs kommun där jag bor. Mitt problem är nog att dom anlagt en bullervall utanför min tomt för några år sedan (innan jag flyttade in i huset). Som jag tycker det ser ut så är det där som parksliden har startat för att sen börja växa i min häck och nu har några skott letat sig in på gräsmattan.
Men fick idag detta svar.
Park- och naturförvaltningen gör i dagsläget inga generella åtgärder mot parkslide. Däremot följer vi beståndets utveckling. Där arten skulle tränga in på mark där den vållar problem (trädgårdar, parker, m.m.) kommer vi att bekämpa den.
Han vill även ha lite bilder på hur det set ut. Så får låta bli att plocka skott en vecka och sen skicka han.
Men jag tolkar iaf som att dom är beredda att hjälpa till och bekämpa den nu när den växer i trädgården.
/Daniel
Park- och naturförvaltningen gör i dagsläget inga generella åtgärder mot parkslide. Däremot följer vi beståndets utveckling. Där arten skulle tränga in på mark där den vållar problem (trädgårdar, parker, m.m.) kommer vi att bekämpa den.
Han vill även ha lite bilder på hur det set ut. Så får låta bli att plocka skott en vecka och sen skicka han.
Men jag tolkar iaf som att dom är beredda att hjälpa till och bekämpa den nu när den växer i trädgården.
/Daniel
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Jag tror att de har börjat då upp ögonen på problemet med parkslide generellt. Det har börjar växa längs lederna.dthompa skrev:Håller på att föra en diskussion med Göteborgs kommun där jag bor. Mitt problem är nog att dom anlagt en bullervall utanför min tomt för några år sedan (innan jag flyttade in i huset). Som jag tycker det ser ut så är det där som parksliden har startat för att sen börja växa i min häck och nu har några skott letat sig in på gräsmattan.
/Daniel
På Hisingsleden mellan Volvo Tuve och HK har det från att ha varit en liten tuva mot viltstaketet på ett ställe, blivit långa buskage på båda sidor vägbanan alldeles vid asfaltskanten på flera ställen. De har avverkat på samma sätt som för gräset och det har bara blivit värre. Man kan tydligt se att parksliden har skjutit skott på motsatt sida vägbanan på flera ställen. Får någon månad sedan stod det ett par gubbar och plockade med parksliden på det värsta stället vid kolonilotterna. Helt klart inser de att det inte går att hålla rent längre.
denna växt borde ju vara fler cellig finns ett medel som bönder har som dödar allt som är er än en cell testade detta på gräsmattan förra året har bara gräs där i år knappt det vill växa .. det vore ju fan om den över lever detta 
Är också en som är drabbad av denna växten, har ägnat en del tid åt googling o hittat detta.
(har bara läst o snappat upp lite här o där och är inte säker på vad som är rätt eller fel)
Granngården har ett medel som heter Nufarm MCPA 750, jag tror det innehåller herbicide, det är ett bekämpningsmedel som endast yrkesfolk får köpa.
Men just herbicide är beskrivet i ett dokument jag hittade från USA där dom beskriver hur dom bekämpar denna växt.
Sökte med detta och fick en hel del svar:
Managing Japanese Knotweed and Giant Knotweed on Roadsides
http://plantscience.psu.edu/research/projects/vegetative-management/publications/roadside-vegetative-mangement-factsheets/5managing-knotweed-on-roadsides
Får se om man ska gå en kurs i att få använda bekämpningsmedel eller hur man ska gå vidare...
(har bara läst o snappat upp lite här o där och är inte säker på vad som är rätt eller fel)
Granngården har ett medel som heter Nufarm MCPA 750, jag tror det innehåller herbicide, det är ett bekämpningsmedel som endast yrkesfolk får köpa.
Men just herbicide är beskrivet i ett dokument jag hittade från USA där dom beskriver hur dom bekämpar denna växt.
Sökte med detta och fick en hel del svar:
Managing Japanese Knotweed and Giant Knotweed on Roadsides
http://plantscience.psu.edu/research/projects/vegetative-management/publications/roadside-vegetative-mangement-factsheets/5managing-knotweed-on-roadsides
Får se om man ska gå en kurs i att få använda bekämpningsmedel eller hur man ska gå vidare...
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
En får väl förmoda att nufarm mcpa 750 innehåller mcpa, vilket är just en herbicid, vilket i sin tur helt enkelt är engelska för bekämpningsmedel mot växter i största allmänhet och inte namnet på ett speciellt superbekämpningsmedel.
Och bekämpningsmedel som dödar flercelliga organismer men lämnar gräs? Det är inte så att det handlar om enhjärtbladiga vs tvåhjärtbladiga?
Mycket ogrundad optimism här i slutet av tråden. Om det funnits ett enkelt snabbt sätt att döda av parkslide kemiskt, som dessutom var tillgängligt i fackhandel får en likaledes förmoda att det hade varit känt. Så tycks inte vara fallet.
Och bekämpningsmedel som dödar flercelliga organismer men lämnar gräs? Det är inte så att det handlar om enhjärtbladiga vs tvåhjärtbladiga?
Mycket ogrundad optimism här i slutet av tråden. Om det funnits ett enkelt snabbt sätt att döda av parkslide kemiskt, som dessutom var tillgängligt i fackhandel får en likaledes förmoda att det hade varit känt. Så tycks inte vara fallet.