1 743 317 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Allt är väl en fråga om dosering, lupiner verkar vara rätt tåliga och frodas. Sedan späds väl vägsaltet ut rätt fort redan ett fåtal meter från vägkanten. Slänger man det direkt på lupinerna så lär de nog inte trivas. Här spekulerar jag vilt då jag själv nöjt mig med att rycka upp dem.T TypRätt skrev:
Ber om ursäkt i förväg för tråkiga street view bilder, men vi är på gång att försöka förvärva en överväxt fastighet och dessa bilder är från street view precis vid vägkanten, området i sig har en del Parkslide längs dessa småvägarna så det vore inte helt otroligt om det visar sig vara Parkslide.
Vet inte om det går att avgöra utifrån bilderna, jag var på plats och noterade inga skott (men har bara varit varmt i ett par dagar här i södra Halland) och inga torkade bambupinnar heller. Vanligtvis brukar det vara skyltat "INGEN RÖJNING ELLER SLÅTTER" vid de ställen där man påträffat Parksliden, men det gör det inte här.
Vänder mig till er experter efter att ha följt tråden länge och aktivt undvikit att köpa fastigheter med Parkslide.
Det är en ära att få inviga Parkslidetråden 2026 innan säsongen drar igång. 🥲
Nedan bilder är från Maj 2024, vet inte om det är för tidigt för att den ska ha vuxit sig såpass stor?
Vet inte om det går att avgöra utifrån bilderna, jag var på plats och noterade inga skott (men har bara varit varmt i ett par dagar här i södra Halland) och inga torkade bambupinnar heller. Vanligtvis brukar det vara skyltat "INGEN RÖJNING ELLER SLÅTTER" vid de ställen där man påträffat Parksliden, men det gör det inte här.
Vänder mig till er experter efter att ha följt tråden länge och aktivt undvikit att köpa fastigheter med Parkslide.
Nedan bilder är från Maj 2024, vet inte om det är för tidigt för att den ska ha vuxit sig såpass stor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Svårt att säga, första bilden, kanske, andra bilden nej. Reservera mig för att ha fel. Även att där inte är några torkade rör talar även mot. Men, är det däremot en fastighet som är till försäljning så är det ju inte omöjligt att säljaren har rensat. Parkslide är ganska sen med att komma igång på våren, först i april som den börja titta upp i Skåne.
Du kan även gå in på artportalen.se och se om där finns katalogiserade fynd av parkslide (välj "Sök" , under art fyll i "vanlig parkslide", period "2000-2026", och sedan presentera fynd - kartor-prickkarta).
Du kan även gå in på artportalen.se och se om där finns katalogiserade fynd av parkslide (välj "Sök" , under art fyll i "vanlig parkslide", period "2000-2026", och sedan presentera fynd - kartor-prickkarta).
Säljaren har troligtvis inte besökt platsen på åratal och den ligger inte ute på marknaden, men man såg att det var kapat längs marken, troligtvis kommunalt arbete eftersom det ligger vid en korsning för att förbättra sikt.J JSten skrev:Svårt att säga, första bilden, kanske, andra bilden nej. Reservera mig för att ha fel. Även att där inte är några torkade rör talar även mot. Men, är det däremot en fastighet som är till försäljning så är det ju inte omöjligt att säljaren har rensat. Parkslide är ganska sen med att komma igång på våren, först i april som den börja titta upp i Skåne.
Har kollat artportalen tidigare men inga rapporterade fynd finns där, men det gör det inte heller i områden i närheten där jag själv bekräftat att det växer parkslide, och där de skyltar med "INGEN RÖJNING ELLER SLÅTTER" är placerade.
Tror inte ett eventuellt köp är klart innan april/maj så får kanske ha lite is i magen och kika efter de röda skotten.
De är inte Parkslide..B Bering skrev:Ber om ursäkt i förväg för tråkiga street view bilder, men vi är på gång att försöka förvärva en överväxt fastighet och dessa bilder är från street view precis vid vägkanten, området i sig har en del Parkslide längs dessa småvägarna så det vore inte helt otroligt om det visar sig vara Parkslide.
[bild][bild]
Änligen är det vår, och nu börjar parksliden poppa upp ur marken likt svampar i skogen. Cyklar dagligen förbi ett bestånd och nu börjar det titta fram små skott:
Skrivit om det tidigare för tre år sedan när det drogs fjärrvärme mellan två kluster av beståndet.
Den gången reagerade det inte särsklit nämnvärt och kan inte påstå att där är någon större spridning än tidigare (utökat sig något, men ingen större mängd). Men, nytt för i år är att lokala energibolaget var och påtade med kablar där i höstas. De valde att helt skrapa bort de översta 30-40cm av all jord för ett av de större bestånden. Detta hände i höstas och nu börjar det poppa upp skott runt om där de grävde, men än så länge inte där de grävde:
Ska bli spännande att följa detta för att se om rotnätet kommer skicka skott till höger och vänster. Får även se om de har lyckats sprida det längs med de kilometer de grävde..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skrivit om det tidigare för tre år sedan när det drogs fjärrvärme mellan två kluster av beståndet.
Den gången reagerade det inte särsklit nämnvärt och kan inte påstå att där är någon större spridning än tidigare (utökat sig något, men ingen större mängd). Men, nytt för i år är att lokala energibolaget var och påtade med kablar där i höstas. De valde att helt skrapa bort de översta 30-40cm av all jord för ett av de större bestånden. Detta hände i höstas och nu börjar det poppa upp skott runt om där de grävde, men än så länge inte där de grävde:
Logga in
Skapa konto
Ska bli spännande att följa detta för att se om rotnätet kommer skicka skott till höger och vänster. Får även se om de har lyckats sprida det längs med de kilometer de grävde..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det där ser inte bra ut. Även en stolt parkslidesinnehavare som jag förstår att om man gräver där den växer är det "big no-no" att flytta de uppgrävda massorna någon annanstans.J JSten skrev:Änligen är det vår, och nu börjar parksliden poppa upp ur marken likt svampar i skogen. Cyklar dagligen förbi ett bestånd och nu börjar det titta fram små skott:
[bild][bild]
[bild]
Är detta i sydligaste delen av landet? Här har det knappt börjat växa än, syns inga blad.
Ja, detta är nere i Skåne. Som sagt, ska bli intressant att följa det här.Magnus E K skrev: