1 743 385 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
greenpeace. är inte tillförlitliga. De är emot Allt!!Thomas_snickare skrev:
Jasså!?
[länk]
Försiktighets principen bör råda, det är befängt att tro att vi under årtionden kan ösa gifter i vår miljö och att detta skulle ha ringa eller små konsekvenser. Jag uppmanar och ber ödmjukt till TS att överväga dom långsiktiga konsekvenserna av användandet av dessa gifter, dessutom verkar dom ju inte ens fungerar, alltså lika bra att sluta och försöka hitta en annan lösning. Jag önskar dig lycka till.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Från dagens GP
https://www.gp.se/nyheter/vastsveri...arkslide.d311ad46-f0f7-4896-bae2-3c8c18c8d943
Ny metod har visat sig effektiv mot skräckväxten parkslide
En ny metod för att döda den avskydda invasiva växten parkslide har visat sig vara väldigt effektiv.Med hjälp av ett speciellt gödsel från Nederländerna kvävs växtens rötter.
Trycket på det svenska företaget som använder metoden är högt.
– Folk har ringt och skrikit ”Jag dör! Jag dör!”, säger biologen Tina Kyrkander.
Har du länk till själva produkten?mattetvilling skrev:
Från dagens GP
[länk]
Ny metod har visat sig effektiv mot skräckväxten parkslide
En ny metod för att döda den avskydda invasiva växten parkslide har visat sig vara väldigt effektiv.
Med hjälp av ett speciellt gödsel från Nederländerna kvävs växtens rötter.
Trycket på det svenska företaget som använder metoden är högt.
– Folk har ringt och skrikit ”Jag dör! Jag dör!”, säger biologen Tina Kyrkander.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Stod inte, men företaget som testar heter Okitech
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Här gjorde SVT ett reportage om detta i höstas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...estas-i-sverige-ska-kvava-rotter-under-jorden
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...estas-i-sverige-ska-kvava-rotter-under-jorden
Spännande!
Jag undrar hur jorden/marken därefter blir. Hur "tillförs" syre så att marken kan användas för odling? Det står i artikeln att en av produktens fördelar är att man inte behöver schakta bort jorden.
Jag undrar hur jorden/marken därefter blir. Hur "tillförs" syre så att marken kan användas för odling? Det står i artikeln att en av produktens fördelar är att man inte behöver schakta bort jorden.
yonna skrev:
Jorden blir ju bara tillfälligt syrefattning p g a att mikroberna konsumerar syret när de hastigt bryter ned gödslet. Sen när gödslet är nedbrytet och marktäckningen avlägsnas så syresätts jorden igen.
Jag tror man menar schakta i ordets strikta bemärkelse, att bortföra jord, ta upp schakt. För i SVTs reportage blandar ju en en grävmaskin massiva mängder jord med tonvis av gödslet som kommer i big bag. Så grävning med maskin och omfattande marktäckning krävs. En närmast atombombslösning på problemet i mitt tycke.yonna skrev:
Redigerat:
Tanken är kanske att täcka området med den nya jorden med gödsel, ett relativt tunnt skikt?Claes Sörmland skrev:
Jorden blir ju bara tillfälligt syrefattning p g a att mikroberna konsumerar syret när de hastigt bryter ned gödslet. Sen när gödslet är nedbrytet och marktäckningen avlägsnas så syresätts jorden igen.
Jag tror man menar schakta i ordets strikta bemärkelse, att bortföra jord, ta upp schakt. För i SVTs reportage blandar ju en en grävmaskin massiva mängder jord med tonvis av gödslet som kommer i big bag. Så grävning med maskin och omfattande marktäckning krävs. En närmast atombombslösning på problemet i mitt tycke.
Man vill väl få ner "gödningsmedlet" till rötterna. Sen tar en nedbrytningsprocess vid som iofs är naturlig, men i lite större omfattning och som antagligen skulle få en miljöaktivist mot enskilda avlopp att få hjärtinfarkt, drabbas av plötslig vuxendöd eller nått. 🫣
Intressant teknik. Såg någon som översvämmade ett område med parkslide och det verkar har gått rätt bra. Lite svårt att anlägga en risodling på alla ställen dock. Detta verkar enklare.
Skulle misstänka att den där gödseln är något som släpper kväve under lång tid för att underhålla processen. Baserat på färgen så kanske det är något som chrysan, benmjöl eller någon annan sorts slakteri rester.
Skulle misstänka att den där gödseln är något som släpper kväve under lång tid för att underhålla processen. Baserat på färgen så kanske det är något som chrysan, benmjöl eller någon annan sorts slakteri rester.
Lupiner plockar kväve från luften och kväver allt under sig...H Hobbybonde01 skrev:Intressant teknik. Såg någon som översvämmade ett område med parkslide och det verkar har gått rätt bra. Lite svårt att anlägga en risodling på alla ställen dock. Detta verkar enklare.
Lupiner är kvävefixerande växter, de tar kväve ur luften och för ner det i marken. Detta är ett konkurrensmedel, fördel lupiner, som gör att kvävehalten i marken blir för hög för våra vildväxande perenner. De växer vid dikeskanter och är anpassade till mager jord och blir utkonkurrerade av höga kvävehalter i marken.
Japp. I princip alla ärtväxter gör det. Att så ärta och sedan plöja ner är ett sätt att gödsla vi tex ekologisk odling.K karlmb skrev:
Känns kanske lite opraktiskt om du skall odla lupiner och gräva ner för att kväva parkslide. Men det kanske funkar. Du får prova.
Ta i rejält med lupin för det behövs nog mycket näring.