S strömmark skrev:
Denna bild är från en annan vägg. Där såg jag inget torrt som såg ut som parkslide, snarare gick mina tankar till hallon/björnbär när jag var på plats. Men på streetview-bilden här nedan började jag tänka parkslide... Men då blev jag osäker, för bladen brukar ju inte vilja växa i "par" sådär
ser ingen parkslide på denna bild men den är ju jättesuddig

S strömmark skrev:
Vi har bott i hus med syrén, kirskål, parkslide, lupiner och annat sköj. Jag räds egentligen inte, personligen, någon av dessa växter. Möjligen pil, som verkligen varit den jobbigaste växten vi haft att göra med. MEN jag sitter och känner lite oro kring just parkslide eftersom debatten har blivit så upphausad och förbud väntas komma m.m. Jag har ingen lust att bo i ett hus med parkslide i det läget. Särskilt inte som glyfosat är så svårt att få tag på numera. Det var den vägen vi blev av med beståndet på förrförra fastigheten.

Nu ska jag bara spamma denna tråd med två bilder till. Den ena där jag vill visa på hur smala stammarna på fotot jag tog är. Som pennan på bilden ungefär. Jag är fullt medveten om att parkslidestammar blir smalare ett par år in om man behandlar växten med glyfosat. Men jag kan inte minnas att våra parkslidar var fullt så jäkla prickiga... Mer flammigt röda, inte såhär mässlingprickiga.

Den andra bilden är från någon växtblogg där någon skriver om pionerna påväg upp osv. Där ser man ju illprickiga stammar o bakgrunden. Tjockleksmässigt känns ju dessa stammar mer pion, men vad är det i så fall för pion som är sådär prickig..? 🧐
jag tror på detta

Z ZamuelA skrev:
Det är ju svårt att se men bladen påminner om parkslide. De ser ut som syren framtill men är mer platta baktill. Tycker man ser den formen. De torkade vissna bitarna är ju till 99% parkslide. Så ser det ut hemma där jag har det.
Det finns många växter som ser ut på liknande sett. Jag ser inget som gör att jag tolkar det som parkslide. Även om jag inte kan identifiera det. Även om det är parkslide så är det inget större problem.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F
S strömmark skrev:
Vi har bott i hus med syrén, kirskål, parkslide, lupiner och annat sköj. Jag räds egentligen inte, personligen, någon av dessa växter. Möjligen pil, som verkligen varit den jobbigaste växten vi haft att göra med. MEN jag sitter och känner lite oro kring just parkslide eftersom debatten har blivit så upphausad och förbud väntas komma m.m. Jag har ingen lust att bo i ett hus med parkslide i det läget. Särskilt inte som glyfosat är så svårt att få tag på numera. Det var den vägen vi blev av med beståndet på förrförra fastigheten.

Nu ska jag bara spamma denna tråd med två bilder till. Den ena där jag vill visa på hur smala stammarna på fotot jag tog är. Som pennan på bilden ungefär. Jag är fullt medveten om att parkslidestammar blir smalare ett par år in om man behandlar växten med glyfosat. Men jag kan inte minnas att våra parkslidar var fullt så jäkla prickiga... Mer flammigt röda, inte såhär mässlingprickiga.

Den andra bilden är från någon växtblogg där någon skriver om pionerna påväg upp osv. Där ser man ju illprickiga stammar o bakgrunden. Tjockleksmässigt känns ju dessa stammar mer pion, men vad är det i så fall för pion som är sådär prickig..? 🧐
För drygt 12 år sedan utrotade vi två separata bestånd med Parkslide mha Rounup (gamla sorten med glykosfat). Det är ingen "djävulsväxt" utan kan bekämpas om man är konsekvent och inte ger upp.
Då vill jag mycket hellre varna för vildkaprifol. Vår enda svenska lianväxt som om den "släpps fri" kan sprida sig oerhört snabbt och snärja kn och döda stora träd. Mycket svår att bekämpa när den etablerat sig genom sina luftrötter som skjuter iväg långa sträckor.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Håller på att rensa ett område på tomten och hittade detta under plast med grus ovanpå. Är det parkslide rötter?
Vita rötter i jord med stenar, upptäckta under plast på tomt. Möjliga parkslide-rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Håller på att rensa ett område på tomten och hittade detta under plast med grus ovanpå. Är det parkslide rötter?
[bild]
Den var bra 😀. Sådär ser nästan alla rötter ut.

• Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
För drygt 12 år sedan utrotade vi två separata bestånd med Parkslide mha Rounup (gamla sorten med glykosfat). Det är ingen "djävulsväxt" utan kan bekämpas om man är konsekvent och inte ger upp.
Då vill jag mycket hellre varna för vildkaprifol. Vår enda svenska lianväxt som om den "släpps fri" kan sprida sig oerhört snabbt och snärja kn och döda stora träd. Mycket svår att bekämpa när den etablerat sig genom sina luftrötter som skjuter iväg långa sträckor.
Döda nu inte den här parkslidehysterin. ALLA vet att det finns INGET hemskare än Parkslide. Den kommer att bli alltings undergång….

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
P perka99 skrev:
[bild]
Mycket sannolikt .....

.... att det inte går att avgöra med den bilden enbart.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Döda nu inte den här parkslidehysterin. ALLA vet att det finns INGET hemskare än Parkslide. Den kommer att bli alltings undergång….
Det har du naturligtvis rätt i. Alla världens olyckor och elände orsakas av parkslide...😆

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det har du naturligtvis rätt i. Alla världens olyckor och elände orsakas av parkslide...😆
Fan. Under fyrtio års tid har jag skyllt min fotsvamp på bögarna, när de istället är Parkslidens fel. Helvete också!

• Gilla
  • Haha
Talskog och 8 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Men utan glyfosat blir det svårare att bekämpa eländet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Fan. Under fyrtio års tid har jag skyllt min fotsvamp på bögarna, när de istället är Parkslidens fel. Helvete också!
Lyssna på Grotesco en gång till så ska du se att du kommer tillbaka till de rätta tankarna. :)

• Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Fan. Under fyrtio års tid har jag skyllt min fotsvamp på bögarna, …
Men utan glyfosat blir det svårare att bekämpa eländet.
Terbinafin har inte samma sting.

Där hoppas jag verkligen att köparen inte vinner framgång. Men det är fascinerande att se hur rädda folk kan vara för den.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.