1 743 292 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
ser ingen parkslide på denna bild men den är ju jättesuddigS strömmark skrev:
jag tror på dettaS strömmark skrev:Vi har bott i hus med syrén, kirskål, parkslide, lupiner och annat sköj. Jag räds egentligen inte, personligen, någon av dessa växter. Möjligen pil, som verkligen varit den jobbigaste växten vi haft att göra med. MEN jag sitter och känner lite oro kring just parkslide eftersom debatten har blivit så upphausad och förbud väntas komma m.m. Jag har ingen lust att bo i ett hus med parkslide i det läget. Särskilt inte som glyfosat är så svårt att få tag på numera. Det var den vägen vi blev av med beståndet på förrförra fastigheten.
Nu ska jag bara spamma denna tråd med två bilder till. Den ena där jag vill visa på hur smala stammarna på fotot jag tog är. Som pennan på bilden ungefär. Jag är fullt medveten om att parkslidestammar blir smalare ett par år in om man behandlar växten med glyfosat. Men jag kan inte minnas att våra parkslidar var fullt så jäkla prickiga... Mer flammigt röda, inte såhär mässlingprickiga.
Den andra bilden är från någon växtblogg där någon skriver om pionerna påväg upp osv. Där ser man ju illprickiga stammar o bakgrunden. Tjockleksmässigt känns ju dessa stammar mer pion, men vad är det i så fall för pion som är sådär prickig..? 🧐
Det finns många växter som ser ut på liknande sett. Jag ser inget som gör att jag tolkar det som parkslide. Även om jag inte kan identifiera det. Även om det är parkslide så är det inget större problem.Z ZamuelA skrev:
För drygt 12 år sedan utrotade vi två separata bestånd med Parkslide mha Rounup (gamla sorten med glykosfat). Det är ingen "djävulsväxt" utan kan bekämpas om man är konsekvent och inte ger upp.S strömmark skrev:Vi har bott i hus med syrén, kirskål, parkslide, lupiner och annat sköj. Jag räds egentligen inte, personligen, någon av dessa växter. Möjligen pil, som verkligen varit den jobbigaste växten vi haft att göra med. MEN jag sitter och känner lite oro kring just parkslide eftersom debatten har blivit så upphausad och förbud väntas komma m.m. Jag har ingen lust att bo i ett hus med parkslide i det läget. Särskilt inte som glyfosat är så svårt att få tag på numera. Det var den vägen vi blev av med beståndet på förrförra fastigheten.
Nu ska jag bara spamma denna tråd med två bilder till. Den ena där jag vill visa på hur smala stammarna på fotot jag tog är. Som pennan på bilden ungefär. Jag är fullt medveten om att parkslidestammar blir smalare ett par år in om man behandlar växten med glyfosat. Men jag kan inte minnas att våra parkslidar var fullt så jäkla prickiga... Mer flammigt röda, inte såhär mässlingprickiga.
Den andra bilden är från någon växtblogg där någon skriver om pionerna påväg upp osv. Där ser man ju illprickiga stammar o bakgrunden. Tjockleksmässigt känns ju dessa stammar mer pion, men vad är det i så fall för pion som är sådär prickig..? 🧐
Då vill jag mycket hellre varna för vildkaprifol. Vår enda svenska lianväxt som om den "släpps fri" kan sprida sig oerhört snabbt och snärja kn och döda stora träd. Mycket svår att bekämpa när den etablerat sig genom sina luftrötter som skjuter iväg långa sträckor.
Döda nu inte den här parkslidehysterin. ALLA vet att det finns INGET hemskare än Parkslide. Den kommer att bli alltings undergång….F frasen_36 skrev:För drygt 12 år sedan utrotade vi två separata bestånd med Parkslide mha Rounup (gamla sorten med glykosfat). Det är ingen "djävulsväxt" utan kan bekämpas om man är konsekvent och inte ger upp.
Då vill jag mycket hellre varna för vildkaprifol. Vår enda svenska lianväxt som om den "släpps fri" kan sprida sig oerhört snabbt och snärja kn och döda stora träd. Mycket svår att bekämpa när den etablerat sig genom sina luftrötter som skjuter iväg långa sträckor.
Grannens Häck
Medlem
· Frå Bögda
· 819 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Frå Bögda
- 819 inlägg
Lyssna på Grotesco en gång till så ska du se att du kommer tillbaka till de rätta tankarna.Intet skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Vad passande att denna tråd vaknade till liv, tänkte på den när jag såg denna nyhet.
Någon har alltså köpt en gård/ ett hus med parkslide på, fullt synligt, där det till och med står omnämnt i prospektet. (Att säljaren spenderat handpenningen kan vi lämna därhän).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...d-i-vallda-nu-stams-hon-pa-grund-av-parkslide
Någon har alltså köpt en gård/ ett hus med parkslide på, fullt synligt, där det till och med står omnämnt i prospektet. (Att säljaren spenderat handpenningen kan vi lämna därhän).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...d-i-vallda-nu-stams-hon-pa-grund-av-parkslide
Där hoppas jag verkligen att köparen inte vinner framgång. Men det är fascinerande att se hur rädda folk kan vara för den.