1 743 323 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det verkar finnas en hel bunt experter på parkslide i den här tråden, mig inkluderat. Erfarenhetsmässigt varierar det mycket mellan olika personer. Allt ifrån mer eller mindre bara teoretisk kunskap till att ha många år och utrotat flera bestånd.G Granström2 skrev:
Själv har jag haft några utrotade bestånd och några kvarvarande på fastigheten. De kvarvarande är till stor del för att experimentera på, men det största som är på några hundra kvadrat kommer ta lång tid att få bukt med. Dessutom haft lite problem med att grävmaskiner spridit rotfragment under bygget av ett hus och anläggandet av en trädgård.
Sen har jag ju skrivit ett dokument också: https://bit.ly/parkslide
Något försök med grisar som jag läste om ansågs misslyckat eftersom de dels spridit rotfragment över hela hagen så utbredningsområdet blev större än det ursprungliga. Dels hade de inte kommit åt de djupt liggande rötterna så det tog kort tid för ursprungsbeståndet att återhämta sig. Grisar behöver nog vara på platsen i många år eller kompletteras med annan behandling efteråt.blomknopp skrev:
Hett vatten eller ånga tycker jag låter spännande. Man dödar ju inte de djupast rötterna, men efter några års behandlingar så kan man säkert få den att ge sig. Är markförhållandena bra så kanske det går att komma hyfsat djupt.
Ingen erfarenhet själv, men ånga eller gasbrännare för att sveda (inte förkolna) gröna växtdelar verkar intressant, eftersom växten då fortsätter pumpa ut vätska ur det brännskadade material. Det borde bara ett sätt att trötta ut rötterna på sikt, och så länge plantan (över jord) är små, tar det inte mycket tid.S STB skrev:
Dom gamla fjolårsrören är döda och kommer inte att sprida eländet. Dom är däremot perfekta som tändved då dom brinner otroligt lätt och bra.Rosahallon skrev:
Det finns mycket klokskaper här i tråden och jag har läst de första 20 sidorna, och blivit lite klokare och mycket mer förskräckt!
de flesta verkar argumentera för insatser på hösten, men nu är det ju mars när jag upptäckte det. Gör det från eller till att göra nåt nu? Mest rädd är jag att det på något vis ska bli värre bara av att krafsa bort alla trasiga gamla ”rör”. Kan det orsaka spridning eller nåt? Aaaah, vill mest bara slänga pengar på nån för att den ska fixa det. Men det kanske är för sent. Blä, en blir ju matt bara av att tänka på det.
Klättrade bakom poolaltanen nu och det är många meter... för det är väl parkslide?
Här i Skåne har de inte dykt upp ännu, åtminstone inte tre av de bestånden som jag känner till och har passerat nyligen.V Vindens skrev:
Förstår att detta är mitt mest använda ord på detta forumet men, Ariane S! Funkar klockrent och endast liten mängd som behövs. Inte det lättaste att få tag på däremot.
Polsk roundup av snudd på olaglig styrka, dödar allt, kanske fungerar på parkslide också?Rosahallon skrev:
Hej! Jag har just upptäckt ett stort bestånd av detta i trädgården och har ingen kompetens/lust/intresse att försöka lösa det själv utan vill se om det finns något företag att anlita... eller iaf be om lite offerter och sen får jag väl se om det motiverar mig att börja lära mig att göra något själv.
Men nu är det professionell hjälp jag är på jakt efter. Finns det i denna grupp några goda erfarenheter av företag i Göteborgstrakten?
Johanbogg skrev:
Jag har förvisso inte provat polsk men jag har provat klassad round up och det går inte. Iaf kräver det mer eller intensivare jobb än dem två somrarna jag la ner.V Vindens skrev:
Ah, den polska jag köpte hade 500g/l glyfosat, vet inte vad den svenska klassade har, annars är kanske ariane s ett alternativ också som redan nämnts i trådenJ Jeppenedved skrev:
Nej, jag vet inte heller. Det stod något med Zero Sugar på flaskan men det hänvisade nog till flaskans ursprungliga innehållJohanbogg skrev: