V Vindens skrev:
Jag hade absolut inte börjat gräva ifall huset ska säljas. Även om den blir inaktiv lokalt (under markduk och grusbädd) är spridningsrisken till resten av tomten väldigt stor. Om den redan har spridit sig under marken mot garaget är risken överhängande att den fortsätter ditåt vid grävningsförsök.

Om huset är i ett attraktivt område borde inte begränsad mängd Parkslide leda till ett osålt hus. Just nu verkar det mesta säljas väldigt fort och antingen kör du med öppna kort eller lämnar det till nästa köpares undersökningsplikt.
Jag har sett flertal hus med mycket större mängder Parkslide i attraktiva områden säljas som om Parksliden inte existerade. (kanske blinda köpare :crysmile:)
Den biten av huset är de enda som inte är ordninggjord ju, jag tycker att det drar ner hela helhetsintrycket väldigt mycket.

Nee jag vet, vill helst inte börja röra i skiten, men finns det något att göra så känner jag ändå att jag vill göra de...

Den har hittills hållt sig inom knäckstensmuren, jag tänker att det är ett gott tecken på att rotsystemet kanske inte är större än den ytan? Bort mot garaget gränsar en murad gammal trappa, och det är där den letat sig upp. Garaget tror jag är utom fara då det ligger ca 1.5-2m lägre med en gjuten stödmur emellan, det jag är orolig för är gräsmattan och huset.
Men det är väl som du säger, är läget attraktivt så kanske folk blundar. Märker man att det är ett problem kanske man ska göra något åt de först då..

Jag gav dom koncentrerad roundup i sept/oktober. Klippte 10-20cm ovan mark och fyllde röret. Bonden jag fick det av brukar blanda 1:200 när han sprutar åkrarna, så han tyckte att jag skulle blanda 1:1..

Jag kan dock se lite röda knoppar på de större rot"klumparna" redan... Kanske ska vattna dom med lite till redan nu?

Men frågan kvarstår egentligen då.. Hur gör jag för att snygga till ytan utan att röra bland rötterna? Den behöver egentligen inte bli brukar för nånting, men så det ser trevligare ut än nu

harry73
Gör det inte för snygg. Skapa inte en illusion att ni har en problemfri trädgård och låt i alla fall lite parkslide vara kvar på visning och på bilderna.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Du ska ju absolut inte vattna med round-up, det är fel metod att applicera medlet och det går då ner i grundvattnet.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Gör det inte för snygg. Skapa inte en illusion att ni har en problemfri trädgård och låt i alla fall lite parkslide vara kvar på visning och på bilderna.
Nädå, våran tanke är en quickfix av allra högsta grad. Iom att det är en upphöjd rabatt så blir de lite svårt men det kanske går att bara strö på grus, så blir det iallafall enhetligt och mer "rent" sas samtidigt som det inte ser ut som att man försökt dölja det?

S Sajmon skrev:
Den biten av huset är de enda som inte är ordninggjord ju, jag tycker att det drar ner hela helhetsintrycket väldigt mycket.

Nee jag vet, vill helst inte börja röra i skiten, men finns det något att göra så känner jag ändå att jag vill göra de...

Den har hittills hållt sig inom knäckstensmuren, jag tänker att det är ett gott tecken på att rotsystemet kanske inte är större än den ytan? Bort mot garaget gränsar en murad gammal trappa, och det är där den letat sig upp. Garaget tror jag är utom fara då det ligger ca 1.5-2m lägre med en gjuten stödmur emellan, det jag är orolig för är gräsmattan och huset.
Men det är väl som du säger, är läget attraktivt så kanske folk blundar. Märker man att det är ett problem kanske man ska göra något åt de först då..

Jag gav dom koncentrerad roundup i sept/oktober. Klippte 10-20cm ovan mark och fyllde röret. Bonden jag fick det av brukar blanda 1:200 när han sprutar åkrarna, så han tyckte att jag skulle blanda 1:1..

Jag kan dock se lite röda knoppar på de större rot"klumparna" redan... Kanske ska vattna dom med lite till redan nu?

Men frågan kvarstår egentligen då.. Hur gör jag för att snygga till ytan utan att röra bland rötterna? Den behöver egentligen inte bli brukar för nånting, men så det ser trevligare ut än nu
Ett alternativ är att fylla ytan med 1-2dm makadam efter du klippt ner rören till markhöjd.
Men samtidigt finns det alltid en risk att den börjar skjuta längre rotskott om den tycker att den får för lite sol.

På kort sikt finns det inte mycket att göra förutom att klippa ner och köra riktig roundup precis som du gjort.
Ska fastigheten säljas kan du alltid göra det efter den slutat skjuta nya skott på hösten. Få skulle nog undra varför du har makadam på den ytan och inte några växter.
Det kanske inte är moraliskt korrekt men tyvärr är få säljare ärliga.
Ska du köra med öppna kort så låt den växa till fullhöjd och sälj när det är fullt med annan växtlighet runtomkring. Jag har sett mäklarbilder där Parkslide är inzoomat som om det är något att vara stolt över :rofl:.

Hade jag varit du så hade jag klippt ner den enligt de instruktioner som finns här på tråden och sedan börjat med roundup när hösten faller in. Resten är upp till ditt samvete avseende strategi vid försäljning.

W witten skrev:
Du ska ju absolut inte vattna med round-up, det är fel metod att applicera medlet och det går då ner i grundvattnet.
Menade mer att duscha rotklumparna med round upen..

V Vindens skrev:
Ett alternativ är att fylla ytan med 1-2dm makadam efter du klippt ner rören till markhöjd.
Men samtidigt finns det alltid en risk att den börjar skjuta längre rotskott om den tycker att den får för lite sol.

På kort sikt finns det inte mycket att göra förutom att klippa ner och köra riktig roundup precis som du gjort.
Ska fastigheten säljas kan du alltid göra det efter den slutat skjuta nya skott på hösten. Få skulle nog undra varför du har makadam på den ytan och inte några växter.
Det kanske inte är moraliskt korrekt men tyvärr är få säljare ärliga.
Ska du köra med öppna kort så låt den växa till fullhöjd och sälj när det är fullt med annan växtlighet runtomkring. Jag har sett mäklarbilder där Parkslide är inzoomat som om det är något att vara stolt över :rofl:.

Hade jag varit du så hade jag klippt ner den enligt de instruktioner som finns här på tråden och sedan börjat med roundup när hösten faller in. Resten är upp till ditt samvete avseende strategi vid försäljning.
Tanken har funnits att gå den vägen, att dölja det och låta det bli nästa ägares huvudbry.

Men har kommit fram till att jag nog kommer må dåligt av det och vill vara ärlig vid en försäljning.
Dessutom har väl de flesta byråer infört i frågeformuläret om det finns parkslide på tomten

Det var väldigt mycket dåliga råd här. :thumbdown:

Gyfosfat ger inte bättre effekt om det överdoseras. Gör inte det. Det ger heller inte effekt om det appliceras på fel sätt. Ska det vara meningsfullt så ska det sprutas på bladen när den är fullvuxen. Alternativt injiceras vid samma tidpunkt. Att vattna eller pensla på rötter funkar inte. Att gå på för tidigt är inte heller effektivt.

Att gräva gör den inte större. Möjligen kan den göra sig synlig på områden där den redan har ett utbrett rotsystem. Jag vill påstå att det är tämligen enkelt att bli av med Parkslide på en tomt. Men det är klart följer man dessa grovt felaktiga råd så får man lätt intrycket att det inte ens hjälper med stora mängder gift.

Jag skulle nog hävda att väldigt många säljare är ärliga och vill ge ett korrekt intryck av fastigheten och att affären ska gå rätt in till. Att avsiktligt dölja ett fel är inte rätt. Om jag var spekulant skulle inte en sådan här sak påverka värdet för mig mer än högst marginellt.

I det här fallet verkar ju grävning vara en vettig insats. Gräv och fixa till ytan, men se till att köparen får veta att den har vuxit där och att eventuella skott bör tas bort.

• Gilla
ELindeman och 3 till
  • Laddar…
S
S Sajmon skrev:
Min idé är att gräva upp så mycket rötter för hand som jag bara kan, sen eventuellt skyffla ut jord och lägga i säck som man kör till deponi, för att sedan lägga vanlig markduk och grusa på det, dels för att de känns som mest prisvärt, man kan ha koll på att det kommer upp nya skott, samt att jag inte vill riskera att de söker sig mot huset.
Välkommen hit Sajmon!
I ditt fall med ett tunt lager jord och berg under så är grävning absolut ett alternativ. Även om du sållar jorden så kommer det finnas rotfragment kvar son kommer slicka upp skott, men de är pinsamt enkelt att ta död på dem om du är uppmärksam och snabb. Ju mer rötter du får bort desto mindre energi har den för att skicka utlöpare.

E evertb skrev:
Behandla varje planta med Round Up.
Helst outspädd.
Helt fel. För hög koncentration dödar de lokala delarna innan giftet hunnit sprida sig ordentligt i rotsystemet. Visst fungerar det även om man gör fel, men gör man rätt går det snabbare, billigare och man sprider mindre gifter i naturen.

S Sajmon skrev:
Det har visat sig vara effektivare att spreja eller injicera än att hälla i avkapade stammar.

S Sajmon skrev:
Absolut inte vattna med glyfosat. Det tas upp dåligt via rötterna. Alla skyddsanvisningar som finns om glyfosat är till för att förhindra att det hamnar i jorden och grundvattnet.

99% av alla frågor som ställs om parkslide är redan besvarade i mitt dokument: http://bit.ly/parkslide
Läs och ställ sedan gärna kompletterande frågor.

Edit: Håller med om allt som Daniel skrev strax innan mig.

• Gilla
Vassen76 och 4 till
  • Laddar…
Jag har en stor dunk i garaget som gått l arv från farfar till mig, De medlet tar bort garanterat. Men det kommer aldrig någonsin växa där igen dock.

simpa96 simpa96 skrev:
Jag har en stor dunk i garaget som gått l arv från farfar till mig, De medlet tar bort garanterat. Men det kommer aldrig någonsin växa där igen dock.
Hormoslyr?

K karlmb skrev:
Hormoslyr?
Japp

P
E evertb skrev:
Behandla varje planta med Round Up.
Helst outspädd.
Så gjorde jag. Det var ganska få plantor och det fungerande att pensla outspädd Roundup på bladen. Två år senare har jag inte sett några nya skott.

Problemet numera att det inte går att köpa glyfosatbaserade bekämpningsmedel om man inte har licens. För att få licens måste man gå en kurs hos jordbruksverket men när jag kollade sist så vara alla sådana kurser inställda pga covid-19. Sen vet jag inte om det räcker med att gå kursen för att få licens. Man måste kanske vara bonde också?

Redigerat:
Låt den vara! Och gör du nåt, gräv inte!
Så fort du sätter spaden i backen riskerar du spridning och uppmuntrar den att ta sig vidare i trädgården. Den kan skjuta långt bort så att du får den under huset. Det är inte heller säkert att tippen tar emot materialet.
Roundup funkar inte heller. Experter jag pratat med berättar om hur de pumpat ner gift rätt i avhuggna stjälkar när plantan är som svagast på hösten, det har inte hjälpt heller.
Små bestånd på kanske en kvadrat kan man trötta ut genom att rycka skott men det där är för stort. Man kan ibland lyckas genom att täcka med helt tät presenning men den måste vara minst 7 meter utanför beståndet.
Håll koll på den i stället är och ryck skott utanför dess hemmaplats.
K

QUOTE="Sajmon, post: 4149258, member: 200090"]Hej! Vi har ett begränsat område med parkslide, vi ska sälja huset i år men detta bekymrar ju oss nåt så in i bänken...
Vi är dels rädda för att huset ska vara mer svårsålt vilket ju är en befogad känslaoch vi vill inte försöka dölja att problemet finns. Vi vill kunna göra iordning den delen där parksliden är, och informera om att vi har haft slide där!

Jag är ganska säker på att det ligger i en bergs"skål" då huset står på berg och det är ca 20-30cm ner till berget vid den del närmast huset. Sen den mörka fläcken på gräsmattan, är berg, så det är förmodligen inte så djupt där den är.

Min sambo börja klippa ner sporadiskt (tyvärr) för 3 år sedan och det har sökt sig bort mot garaget(den gul/bruna byggnaden)

Området är ca 15kvm.
Min idé är att gräva upp så mycket rötter för hand som jag bara kan, sen eventuellt skyffla ut jord och lägga i säck som man kör till deponi, för att sedan lägga vanlig markduk och grusa på det, dels för att de känns som mest prisvärt, man kan ha koll på att det kommer upp nya skott, samt att jag inte vill riskera att de söker sig mot huset.

Vad säger ni experter? ☺️[/QUOTE]

K Kickan123 skrev:
Låt den vara! Och gör du nåt, gräv inte!
Så fort du sätter spaden i backen riskerar du spridning och uppmuntrar den att ta sig vidare i trädgården. Den kan skjuta långt bort så att du får den under huset. Det är inte heller säkert att tippen tar emot materialet.
Roundup funkar inte heller. Experter jag pratat med berättar om hur de pumpat ner gift rätt i avhuggna stjälkar när plantan är som svagast på hösten, det har inte hjälpt heller.
Små bestånd på kanske en kvadrat kan man trötta ut genom att rycka skott men det där är för stort. Man kan ibland lyckas genom att täcka med helt tät presenning men den måste vara minst 7 meter utanför beståndet.
Håll koll på den i stället är och ryck skott utanför dess hemmaplats.
K

QUOTE="Sajmon, post: 4149258, member: 200090"]Hej! Vi har ett begränsat område med parkslide, vi ska sälja huset i år men detta bekymrar ju oss nåt så in i bänken...
Vi är dels rädda för att huset ska vara mer svårsålt vilket ju är en befogad känslaoch vi vill inte försöka dölja att problemet finns. Vi vill kunna göra iordning den delen där parksliden är, och informera om att vi har haft slide där!

Jag är ganska säker på att det ligger i en bergs"skål" då huset står på berg och det är ca 20-30cm ner till berget vid den del närmast huset. Sen den mörka fläcken på gräsmattan, är berg, så det är förmodligen inte så djupt där den är.

Min sambo börja klippa ner sporadiskt (tyvärr) för 3 år sedan och det har sökt sig bort mot garaget(den gul/bruna byggnaden)

Området är ca 15kvm.

Vad säger ni experter? ☺️
[/QUOTE]

Du har helt fel.
Gyfosfat har definitivt effekt om det används rätt. Men dödar sällan plantan på ett försök.
Grävning tar bort mycket energi från plantan, men man behöver ju följa upp genom att ta hand om småskott.

Det dör är definitivt inte för stort för att trötta ut genom ryckning. Skotten är lätta att rycka, det räcker med en gång i månaden under växtsäsong för att få tydlig effekt. Dock tar det några år. Men då kan man ju göra något med marken under tiden.

låter man den vara så samlar den bara på sig mer energi.

• Gilla
Blade runner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.