Jepp denna lättodlade växt finns invid vårt nya hus också. Men jag är inte orolig att den ska välta huset. Vi börjar med att klippa med den för den står för nära huset. Troligen räcker det med att som vanligt plocka bort nya skott tills växten tröttnar.
Någon som vill ha ett skott?

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Kanske har frågat förut men hur långt upp i landet finns det parkslide?

Har den synts i jämtland än?

T
B bryggstun skrev:

Tycker jag ser den jämt där

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
B bryggstun skrev:

Ja den finns överallt i norr med men inte lika mycket som söderut. Den finns i Piteå och Haparanda med.
Den tåla kyla jävulsväxten :mad:

B
B breakman skrev:
Länsstyrelsen i Småland provar en variant där de kokar rötterna, ska tydligen redan används i Skåne med gott resultat. Funkar det bra så verkar det vara en ganska enkel och inte så kostsam metod.
  • Hett vatten ska utplåna den invasiva växten parkslide | SVT Nyheter
  • Så går det till när parkslidens rötter kokas sönder | SVT Nyheter
Tvivlar på att detta kommer fungera tyvärr.
Rötterna går ju många meter djupt och lär titta upp igen efter ett tag.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Någon som provat att övergödsla Parksliden med aska? Den sägs gilla sur mark bättre.Jag dumpar en full askhink där de tjockaste rötterna fanns var tionde dag nu när eldningssäsongen är igång. Får se om det gör någon nytta. :devilish:

Dock så har den även fått flertal omgångar med glysofat också så det kan vara svårt att avgöra exakt hur mkt askan gör.

V Vindens skrev:
Någon som provat att övergödsla Parksliden med aska? Den sägs gilla sur mark bättre.Jag dumpar en full askhink där de tjockaste rötterna fanns var tionde dag nu när eldningssäsongen är igång. Får se om det gör någon nytta. :devilish:

Dock så har den även fått flertal omgångar med glysofat också så det kan vara svårt att avgöra exakt hur mkt askan gör.

Har kastat aska från grillen 1.5 år på min parkslide utan någon som helst negativ effekt, roundup däremot gjorde en sjuhelvetes effekt

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Tozze Tozze skrev:
Har kastat aska från grillen 1.5 år på min parkslide utan någon som helst negativ effekt, roundup däremot gjorde en sjuhelvetes effekt
Hur stor skillnad märktes första våren efter höstens roundup?

V Vindens skrev:
Hur stor skillnad märktes första våren efter höstens roundup?
Använde det för första gången iår så ja får se till våren hur de ser ut, ena beståndet injecerades i stammen men när injektionssprutan gick sönder så sprakade ja på resten.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Mikael_L
Man ska åtminstone inte gödsla grödor man tänkt äta med aska.
Men att gödsla runt träd och sånt med aska är nog inget större problem. Visst beror det lite på hur man tänker, men tungmetallerna i askan är tungmetall som träden som eldats har sugit upp och anrikat ifrån jorden.
Och någonstans måste det även sen ta vägen, så det kan få gå in i nya trädstammar.

Men släng inte aska på det som sen ska ätas, då kanske det anrikas i våra kroppar istället.

• Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:

Nja, jag eldar rätt mycket varje dag under vinterhalvåret och sprider ut det strategiskt i trädgården. Min erfarenhet är att det växer kanonbra där jag lägger aska. Har tyvärr parkslide jag oxå, men de senaste åren har utbrotten varit små och arean de inträffar på har minskat. Rycker helt enkelt upp allt jag ser tämligen ofta så att de inte får för mycket solenergi. I längden är det nog bara det som funkar. Två stora bitar korrugerad plåt (som förut var fult tak på uthuset) är dumpningsplats så att parkslideeländet får torka i solen. Jag gräver INTE upp rötter, knipsar bara vid marknivåhöjd, vill inte att det jag lägger på plåten skall ha med det som faktiskt kan rinna/blåsa iväg och slå rot mycket effektivare än 'blasten' jag river bort. Åtminstone är det så jag tänker.

Man ska vara försiktig med att jämföra vedaska med vulkanaska även om båda säkert kan höja pH och tillföra vissa näringsämnen. Det är nog svårt att med aska övergödsla parkslide, men koncentrarad aska kanske kan fräta ihjäl de skott som berörs direkt. Funderar över det där med tungmetaller i aska, om växterna komposteras så kommer ju tungmetallerna att finnas i den bildade mullen i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.