harry73
P xxxscrabblexxx skrev:
Hualigen. Går det inte att bränna med ogräsbrännare om man bränner varje skott som kommer upp?
Det borde fungera, men man ska inte bränna ogräs så att det dör, man ska sveda det, så att den förlorar vätska och behöver pumpa mycket vätska med näring från rötterna till bladverket.

• Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Usch ja - gav mej mardrömmar i många år. Skulle vara kul att se den igen - man har blivit härdad under åren antar jag. Misstänker att jag idag skulle skratta åt den.
Hur mycket hade du, och hur blev du av med den? Det inger hopp att höra att vissa lyckats vinna

Är parkslide släkt med
Japanese Knotweed det klassas som farligt avfall i England

M maria01 skrev:
Är parkslide släkt med
Japanese Knotweed det klassas som farligt avfall i England
Ja

harry73
Parkslide är det svenska namnet på japanese knotweed.
Det är samma växt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sitter och kollar engelsk byggprogram då följde dom rötterna med en grävmaskin och på det sättet fick dom bort det

G
M maria01 skrev:
Sitter och kollar engelsk byggprogram då följde dom rötterna med en grävmaskin och på det sättet fick dom bort det
Låter... billigt..?

M maria01 skrev:
Blir nog mer en "grovrensning", för vad jag har hört, räcker det med 1 gram från växten för att få en ny växt!

thomas33 thomas33 skrev:
Blir nog mer en "grovrensning", för vad jag har hört, räcker det med 1 gram från växten för att få en ny växt!
Men de lär köra bort allt material/jord till förbränning - ett par meter djupt.

Ja hålet vart lätt en meter

Men alla dessa småbitar som kan skapa nya växter har ju inte samma möjlighet att skjuta nya skott och leva av en stor rot.
Borde inte krävas något större jobb att hålla efter småplantor utan stor reserv genom att dra dem förhand vartefter.
Men självklart behöver man vara nogrann så man inte lämnar onödiga bitar kvar. Största problemet när man göra på detta vis är ju att de ofta växer på ställen där man är rädd om kringliggande växter eller hus som gör att man inte kan gå fram så hårt man vill.
Borde vara samma sak när man får med parkslide i matjord. Håller man bara efter direkt så att den inte hinner slå rot där man inte har uppsikt borde det inte vara ett jättejobb.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Man kanske skulle göra affär på min Roundup MED glyfosat :thinking:

Högt gräs eller växtlighet med stora blad på en ödetomt, bilden är roterad så att det ser ut som den är tagen på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högresta växter med gula blad på ödetomt, troligen parkslide, bild liggande orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick förbi detta på en ödetomt nån kilometer från mitt hus. Parkslide?
sorry för bilderna vet inte varför de lägger sig ner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.