1 743 287 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så planterade mamma in parkslide på min fastighet gissningsvis på 1950- eller 1960-talet och fram till millennieskiftet dvs 40, 45 eller uppåt 50 år senare så har inte dessa plantor ökat nämnvärt mycket i antal eller storlek/omfång.S shadowfire skrev:På möss. Det finns massor som fungerar på möss men som inte fungerar på människor tyvärr. Mig veterligen finns det ingen översiktsstudie gjord på människor på denna antioxidant ännu. En hel del av det du klistrade in är vad kosttillskottsförsäljare och företag använder för att sälja naturläkemedel och kosttillskott. Inte sällan är det en studie gjord på möss och utifrån det så översätter man det till att samma borde hända människor. Just därför har den branschen en helt sjukt stor omsättning.
En kompis sa till mig i början av detta årtusende att det var ett ogräs som jag borde rycka bort varför jag någon gång då och då varje sommar ryckte bort de stammar som kommit upp. Följden blev att ståndet "flyttade" på sig några meter. Men har de blivit fler och större? Definitivt INTE!
Däremot har antalet vilhallonplantor ökat något extremt och antalet parkslide håller nog på att helt försvinna. Antalet slånbär har också ökat. Vildhallon har jag definitivt inget emot. Jag älskar smaken på vildhallonen som verkligen smakar hallon till skillnad mot "odlade" hallon som jag ärligt talat inte vet vad de smakar. Enda nackdelen med vildhallon är att de i vissa fall kan vara maskangripna.
För övrigt vad beträffar parkslides medicinska krafter som jag skrev om i det här inlägget så har jag väl lite svårt att tänka mig att japanerna som just använt parkslide i hundratals år, kanske tusentals år, med mycket goda resultat, har gjort utan att ha några vetenskapliga bevis för dess goda effekter.
En fråga till dig shadowfire... jag satt och läste Sjöstugans Samfällighetsförenings hemsida, där de just berättar att parkslide håller på att sprida sig i detta område. Är det DU som skrivit denna artikel? Eller är det någon som helt enkelt kopierat vad du har skrivit? Bara nyfiken i största allmänhet. Det verkar nästan vara kopierat från det vad du skrivit på denna sida.
Jag tror (hoppas) att jag lyckats utrota min parkslide. Provade med koncentrerad round up vilket inte gav något långvarig effekt. Fick sedan tips om ett medel som heter ariane s som används av lantbrukare bl a för att bekämpa ett ogräs som är besläktat med parkslide. Sprutade två gånger för två somrar sedan och har inte sett någon parkslide sedan dess. Medlet går tyvärr inte att köpa utan att man har certifiering för det men om ni känner någon lantbrukare då går det kanske att lösa.T Thörre skrev:Verkar inte finnas någon som har lyckats att helt få bort eländet.
Dom flesta minskar uppkomsten men det kommer tillbaka hela tiden.
Men hur lungt ner går skotten som kommer från roten?
Tänker om man kunde gräva ett dike runt själva plantan på kanske 50cm, dom rötter som är "utanför" diket får man följa och gräva upp. Men det som sen är innanför vallgraven borde man kunna hålla där och man ser när det kommer nya skott lätt. Sen kan man gräva tillbaka mot mitten lite då och då och samtidigt frigöra och ta bort rötter. Så man minskar ytan innanför diket hela tiden samtidigt som man fyller igen så man tillslut har en koncentrerad yta som man kan gräva upp eller bomba med napalm eller fylla med betong.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Här kan ni bli av med er parkslide
mitti.se/nyheter/plantbytardag-redutten-favoriter/?omrade=sodraroslagen
"Byt bort det du inte vill ha"
mitti.se/nyheter/plantbytardag-redutten-favoriter/?omrade=sodraroslagen
"Byt bort det du inte vill ha"
Artikel om parkslide i Corren idag.
https://corren.se/artikel/4lq2y2el
https://corren.se/artikel/4lq2y2el
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Åter igen en företagare som hoppas kunna tjäna penga på problemet och därmed varnar för andra metoder än de säljer. 
Ariane S innehåller fluroxipyr, klopyralid och MCPA. Jag antar att det är någon av de två första som kan knäcka parksliden i så fall.J Jeppenedved skrev:Jag tror (hoppas) att jag lyckats utrota min parkslide. Provade med koncentrerad round up vilket inte gav något långvarig effekt. Fick sedan tips om ett medel som heter ariane s som används av lantbrukare bl a för att bekämpa ett ogräs som är besläktat med parkslide. Sprutade två gånger för två somrar sedan och har inte sett någon parkslide sedan dess. Medlet går tyvärr inte att köpa utan att man har certifiering för det men om ni känner någon lantbrukare då går det kanske att lösa.
Eco plug har jag aldrig tänkt på men det kan vara ett sätt som kanske fungerar. man borrar hål i alla ytliga rötter(ofta "bollarna" där alla stora pinnar kommer ut) och slår in såna där. ska tydligen vara rätt miljövänligt så det åker direkt in i roten. innehåller samma substans som roundup.
Själv ska jag testa Ariane s och se om det fungerar lika bra som för jeppenedved. i annat fall kanske jag köper såna där eko plugg och snålar inte med dom någonstans.
Själv ska jag testa Ariane s och se om det fungerar lika bra som för jeppenedved. i annat fall kanske jag köper såna där eko plugg och snålar inte med dom någonstans.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nej! Absolut ingen roundup i/på jorden. Roundup appliceras på växten, lämpligen på bladen eller genom injektion. Att gräva ned den i jorden är ungefär så långt man kan komma från rekommenderat bruk om man inte dricker den.FYFARAO skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Köp en grävmaskin istället, mmycket roligare!A aka_the_barf skrev:Eco plug har jag aldrig tänkt på men det kan vara ett sätt som kanske fungerar. man borrar hål i alla ytliga rötter(ofta "bollarna" där alla stora pinnar kommer ut) och slår in såna där. ska tydligen vara rätt miljövänligt så det åker direkt in i roten. innehåller samma substans som roundup.
"Ariane S är enkelt att använda: en produkt till hela din örtogräsbekämpning."J Jeppenedved skrev:Jag tror (hoppas) att jag lyckats utrota min parkslide. Provade med koncentrerad round up vilket inte gav något långvarig effekt. Fick sedan tips om ett medel som heter ariane s som används av lantbrukare bl a för att bekämpa ett ogräs som är besläktat med parkslide. Sprutade två gånger för två somrar sedan och har inte sett någon parkslide sedan dess. Medlet går tyvärr inte att köpa utan att man har certifiering för det men om ni känner någon lantbrukare då går det kanske att lösa.
"Ariane S är ett medel som bekämpar örtogräs och Ariane S är alternativ mot snärjmåra, baldersbrå, våtarv och lomme."
Det kan vara ett medel som fungerar bättre på Parkslide för den är ju ett örtogräs.
Hoppas fler testar det medlet så vi får veta hur bra det fungerar.
Hade du mycket Parkslide och hade den växt där länge så det var ett gammalt väletablerat bestånd?
När på sommaren sprutade du Parksliden?
Info om Ariane S
https://www.corteva.se/produkter/vaxtskydd/ariane-s.html
Jag har skummat igenom en del vetenskapliga artiklar om parkslide. Glyfosat är det som har överlägset bäst effekt av de kommersiella herbiciderna. Dock är det givetvis så att även om kombon i Ariane S bara är hälften så bra som glyfosat så verkar Jeppenedved har använt koncentrat som kanske gav 4 ggr en normal dos och då kan det mycket väl ge en vettig effekt. Det låter dock både olagligt och miljöfarligt.
Det är ju allmänt känt att glyfosat i höga koncentrationer fungerar dåligt vid besprutning av bladen eftersom det dödar bladverket innan det hinner dras ner till rötterna. Dosen är alltså viktigt att få till så det varken är för mycket eller för lite. Tidpunkten är också viktig eftersom besprutning på hösten är effektivare än på våren. Det riktigt effektiva är dock injicering av glyfosat strax innan första frosten. Då har man ju också mycket bättre kontroll av dosen samt att spridningen av gifter i naturen minskar. Nihongo beskriver det bra här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...mt-med-parkslide.235412/page-177#post-3672189
Det är ju allmänt känt att glyfosat i höga koncentrationer fungerar dåligt vid besprutning av bladen eftersom det dödar bladverket innan det hinner dras ner till rötterna. Dosen är alltså viktigt att få till så det varken är för mycket eller för lite. Tidpunkten är också viktig eftersom besprutning på hösten är effektivare än på våren. Det riktigt effektiva är dock injicering av glyfosat strax innan första frosten. Då har man ju också mycket bättre kontroll av dosen samt att spridningen av gifter i naturen minskar. Nihongo beskriver det bra här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...mt-med-parkslide.235412/page-177#post-3672189