O olofh skrev:
absolut, men fy vilken ångest att hamna i läget att en sketen växt sänker eller iaf sätter käppar i hjulet för en husförsäljning. Tycker synd om alla parter. Säljaren ångrar väl bittert att hen planterat lite trevlig grönska o om köparen verkligen hittat ett nice hus har väl den också Ågren över köpa o brottas med den eller hoppa av med hela tiden tvivel om det går/går inte få bort
Hur vet du att säljaren planterat den?
Parkslide har funnits i mer än 100år i Sverige.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Parkslide har funnits i mer än 100år i Sverige.
Parkslide har funnit mer än 100år i Sverige.
hur vet du att säljaren inte planterat den?

Gammal husägare kanske :p

Flunsan Flunsan skrev:
Det är mäklarens kollega! :) Träffade honom ute vid fastigheten idag. De tar frågan på allvar och forskar och lär sig liksom jag. Bara plustecken för det. :)
Vad skrivs i kommentarerna i den facebooktråden? Bekräftas det att det är "växten från helvetet"?

tensiden tensiden skrev:
Vad skrivs i kommentarerna i den facebooktråden? Bekräftas det att det är "växten från helvetet"?
verkar som det. Admin har stängt av kommentarsfunktionen på tråden så kanske blivit konstig stämning där med. Tycker här förekommer vissa trollnings inlägg här med...
Diskussionsforumsskärm med kommentarer om växten parkslide och en avstängd kommentarsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
O olofh skrev:
hur vet du att säljaren inte planterat den?

Gammal husägare kanske :p
Du gör ett antagande, jag förmodar att du har koll på vad du skriver, jag vet ingenting angående denna försäljning. Jag tycker det är bäst att inte sitta och hitta på sånt man inte vet något om.

O olofh skrev:
verkar som det. Admin har stängt av kommentarsfunktionen på tråden så kanske blivit konstig stämning där med. Tycker här förekommer vissa trollnings inlägg här med...
[bild]
Du gör ett antagande, jag förmodar att du har koll på vad du skriver, jag vet ingenting angående denna försäljning. Jag tycker det är bäst att inte sitta och hitta på sånt man inte vet något om.
Av det jag fått veta så är det den tidigare ägaren (numera avliden) som planterade den en gång i tiden då det ansågs vara en fin och trevlig växt.

Olofh, vad anser du vara trollnings-inlägg?

Parkslide borde sluta sprida sig när man attackerar den? tar man bort energi borde den sluta försöka etablera sig på nya platser och istället spara på energi och försvara sig?
så använder man min taktik att hugga ned den 4-5 ggr per år vilket jag kommer testa så borde den kanske skuta mer skott men sluta med att göra nya rötter?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Eftersom många skriver så mycket negativt om plantan denna tråd berör ska jag komma med något positivt. :cool:

Parkslidens medicinala egenskaper gör växten extra intressant. Den är nämligen rik på Resveratrol, en stark antioxidant som finns främst i vindruvsskal, blåbär, tranbär och jordnötter. En del forskning pekar på att resveratrol är en kur för att förlänga livet. Tydligen har resveratrol förlängt livet på möss med 30% och vissa jästkulturer upp till 70% . Därmed är det den mest kraftfulla antiåldrande substans som vi människor känner till för tillfället. En forksningsrapport från Insitute of Genetics, Moleculture och cellular Biology i USA kom ut med att reservatrol även fördubblade energin i kroppen vid fysisk aktivit. Muskelkonditionen och muskelstyrkan ökade kraftigt. (Mer om Reseveratrol går att läsa om i boken ”Helaing Lyme” av Stephen Harrod Buhner från 2005).

Förrutom parksliden rika innehåll av Resveratrol är den även antibakteriell, antivirus, antisvamp, immunförsvarssimulerande, antiinflammatorisk, blodförtunannde, lugnar ner CNS( Centrala nervsystemet), skyddar CNS, skyddar hjärtat, antimagsår m.m. Den är bra mot flera sorters bakterier, däribland Borelia Spirocheter (namnet på bakterien som orsakar Borelia).
Dock finns det sidoeffekter med intag av denna rot, väderspänningar eller så kallade gaser i magen och den rekomenderas inte till kvinnor som försöker bli gravida.

Källa: http://stadsodlingilund.blogspot.com/2013/11/parkslide.html

Alebaleportocale
Man kan äta den och leva längre för att hinna bekämpa den!

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Eftersom många skriver så mycket negativt om plantan denna tråd berör ska jag komma med något positivt. :cool:

Parkslidens medicinala egenskaper gör växten extra intressant. Den är nämligen rik på Resveratrol, en stark antioxidant som finns främst i vindruvsskal, blåbär, tranbär och jordnötter. En del forskning pekar på att resveratrol är en kur för att förlänga livet. Tydligen har resveratrol förlängt livet på möss med 30% och vissa jästkulturer upp till 70% . Därmed är det den mest kraftfulla antiåldrande substans som vi människor känner till för tillfället. En forksningsrapport från Insitute of Genetics, Moleculture och cellular Biology i USA kom ut med att reservatrol även fördubblade energin i kroppen vid fysisk aktivit. Muskelkonditionen och muskelstyrkan ökade kraftigt. (Mer om Reseveratrol går att läsa om i boken ”Helaing Lyme” av Stephen Harrod Buhner från 2005).

Förrutom parksliden rika innehåll av Resveratrol är den även antibakteriell, antivirus, antisvamp, immunförsvarssimulerande, antiinflammatorisk, blodförtunannde, lugnar ner CNS( Centrala nervsystemet), skyddar CNS, skyddar hjärtat, antimagsår m.m. Den är bra mot flera sorters bakterier, däribland Borelia Spirocheter (namnet på bakterien som orsakar Borelia).
Dock finns det sidoeffekter med intag av denna rot, väderspänningar eller så kallade gaser i magen och den rekomenderas inte till kvinnor som försöker bli gravida.

Källa: [länk]
kanske därför djur gillar att äta den, kanske dags att börja med bondgård hemma, parkslide finns det gott om :)

S
Har du sett några djur äta parkslide? Mina egna observationer tyder på motsatsen. De som jag sett i närheten som har kunnat beta men avstår är älg, rådjur, häst och hare. Jag har inte heller sett några angrepp av bladlöss eller liknande småkryp.

S STB skrev:
Har du sett några djur äta parkslide? Mina egna observationer tyder på motsatsen. De som jag sett i närheten som har kunnat beta men avstår är älg, rådjur, häst och hare. Jag har inte heller sett några angrepp av bladlöss eller liknande småkryp.
Se inlägg #1173. För tre år sedan åt något på min parkslide.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Här kommer några bilder på några små krabater som redan har hunnit växa sig fina 5 dagar in i maj 2020. Skulle gissa på att anledningen till att mina Parkslide håller sig så få till antalet kan vara...

• kalkrik jord
  • jordlagret (ca dryga halvmetern) består mest av småsten och under detta är det bara grålera.
  • fd havsbotten för några hundra år sedan. Man behöver inte komma så djupt ner i marken, någon dryg meter, så blir det troligen bräckt vatten (Kalmarsund trycker på).

Bilderna är tagna idag 5 maj -20.

STÖRRE BILD

elektronikfreak-parkslide-fallopia-japonica-01.jpg

STÖRRE BILD

elektronikfreak-parkslide-fallopia-japonica-02.jpg

STÖRRE BILD

elektronikfreak-parkslide-fallopia-japonica-03.jpg

S STB skrev:
Antar att den kanske är grisar och mer allätare som kanske gillar att äta parkslide. rådjuren är tokiga i den...eller det är en önskan jag har. senast igår åt rådjur på olika saker i trädgården med ignorerade parksliden, jäkla finsmakare.

Insekter verkar gillar att bo i parksliden men äter på den gör dom inte vad jag sett. men i år får dom hitta en ny lekplats för i år ska parksliden kapas men jämna mellanrum.
får hoppas mitt insektshotell jag skaffat åt de små liven blir mer populärt i vinter och sommar när parksliden inte finns. det hade bara 2 gäster förra året. en larv som blev fjäril och sedan någon under vintern som försvann illa kvickt.

A aka_the_barf skrev:
Antar att den kanske är grisar och mer allätare som kanske gillar att äta parkslide. rådjuren är tokiga i den...eller det är en önskan jag har. senast igår åt rådjur på olika saker i trädgården med ignorerade parksliden, jäkla finsmakare.

Insekter verkar gillar att bo i parksliden men äter på den gör dom inte vad jag sett. men i år får dom hitta en ny lekplats för i år ska parksliden kapas men jämna mellanrum.
får hoppas mitt insektshotell jag skaffat åt de små liven blir mer populärt i vinter och sommar när parksliden inte finns. det hade bara 2 gäster förra året. en larv som blev fjäril och sedan någon under vintern som försvann illa kvickt.
Alla borde kanske dock äta den ;). Det förmodas att antioxidanten resveratrol är det som gör den så svår att döda, samma antioxidant som finns i druvor för övrigt. I provrör/labb så har några studier fått fram att den kan hämma både cancer och virus (och tydligen en jävla massa grävande, mörkläggning, glyfosat etc) :P.... mig veterligen finns det ingen studie på människor gjord ännu (rätta mig gärna om jag har fel), men det produceras en hel del kosttillskott då företag har insett att är den så sjukt svår att utrota - och har påvisade labbresultat - så skulle det potentiellt också kunna ha en inverkan på människor. Parksliden är kanske Covid-19-utrotaren nr1, vem vet? ;)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.