1 743 384 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Verkar som ariane är mer riktad bekämpning då det är många växter som tål det, tex vanligt gräs ska inte ha några problem med det.S STB skrev:Jag har skummat igenom en del vetenskapliga artiklar om parkslide. Glyfosat är det som har överlägset bäst effekt av de kommersiella herbiciderna. Dock är det givetvis så att även om kombon i Ariane S bara är hälften så bra som glyfosat så verkar Jeppenedved har använt koncentrat som kanske gav 4 ggr en normal dos och då kan det mycket väl ge en vettig effekt. Det låter dock både olagligt och miljöfarligt.
Det är ju allmänt känt att glyfosat i höga koncentrationer fungerar dåligt vid besprutning av bladen eftersom det dödar bladverket innan det hinner dras ner till rötterna. Dosen är alltså viktigt att få till så det varken är för mycket eller för lite. Tidpunkten är också viktig eftersom besprutning på hösten är effektivare än på våren. Det riktigt effektiva är dock injicering av glyfosat strax innan första frosten. Då har man ju också mycket bättre kontroll av dosen samt att spridningen av gifter i naturen minskar. Nihongo beskriver det bra här:
[länk]
roundup är mer "dödar allt" som det hamnar på.
Vad får det att verka som att jag gett 4 gånger normal dos?S STB skrev:Jag har skummat igenom en del vetenskapliga artiklar om parkslide. Glyfosat är det som har överlägset bäst effekt av de kommersiella herbiciderna. Dock är det givetvis så att även om kombon i Ariane S bara är hälften så bra som glyfosat så verkar Jeppenedved har använt koncentrat som kanske gav 4 ggr en normal dos och då kan det mycket väl ge en vettig effekt. Det låter dock både olagligt och miljöfarligt.
Det är ju allmänt känt att glyfosat i höga koncentrationer fungerar dåligt vid besprutning av bladen eftersom det dödar bladverket innan det hinner dras ner till rötterna. Dosen är alltså viktigt att få till så det varken är för mycket eller för lite. Tidpunkten är också viktig eftersom besprutning på hösten är effektivare än på våren. Det riktigt effektiva är dock injicering av glyfosat strax innan första frosten. Då har man ju också mycket bättre kontroll av dosen samt att spridningen av gifter i naturen minskar. Nihongo beskriver det bra här:
[länk]
2012 när vi tog över huset stod den här i all sin prakt. Skulle gissa i ett område på 10 kvm, lite mer kanske. Höjden var runt 1,80 m om jag minns rätt. 3 år senare skulle vi påbörja bygge av nytt hus så vi klippte ner dem flesta växter på tomten (hade ingen aning om att det var parkslide) och sedan schaktades tomten och jorden spreds ut. Mycket av jorden hamnade på en jordvall där parkslide har varit mest koncentrerad men den har poppat upp lite här och där på tomten. Så den hade varit väletablerad och senare utspridd och antagligen jävligt förbannad för att den blivit runtschaktad.B Bichonen skrev:"Ariane S är enkelt att använda: en produkt till hela din örtogräsbekämpning."
"Ariane S är ett medel som bekämpar örtogräs och Ariane S är alternativ mot snärjmåra, baldersbrå, våtarv och lomme."
Det kan vara ett medel som fungerar bättre på Parkslide för den är ju ett örtogräs.
Hoppas fler testar det medlet så vi får veta hur bra det fungerar.
Hade du mycket Parkslide och hade den växt där länge så det var ett gammalt väletablerat bestånd?
När på sommaren sprutade du Parksliden?
Info om Ariane S
[länk]
Jag vill minnas att jag sprutade på högsommaren. Fick tipset att medlet var som effektivast när tempen var runt 20 grader.
Minns inte doseringen helt men har för mig att det var runt 1cl per liter vatten.
När växten hade dött, för tillfället, skrumpnades ihop. Sen ja jag märke till att att när kom upp igen var den mycket lägra, växte långsammare och hade jättemånga fler och mindre blad. Nästan som en parkslidebuxbom.B Bichonen skrev:"Ariane S är enkelt att använda: en produkt till hela din örtogräsbekämpning."
"Ariane S är ett medel som bekämpar örtogräs och Ariane S är alternativ mot snärjmåra, baldersbrå, våtarv och lomme."
Det kan vara ett medel som fungerar bättre på Parkslide för den är ju ett örtogräs.
Hoppas fler testar det medlet så vi får veta hur bra det fungerar.
Hade du mycket Parkslide och hade den växt där länge så det var ett gammalt väletablerat bestånd?
När på sommaren sprutade du Parksliden?
Info om Ariane S
[länk]
Du kan titta på artportalen, men om du hittar något där beror på om någon har rapporterat in eller ej. Strulig sökfunktion tycker jag, många parametrar. Men ändå: https://www.artportalen.se/ViewSighting/SearchSighting Om du själv hittar arter (parkslide eller annat) kan du rapportera in så blir basen mer fullständig.O olsjo skrev:
Bra fråga. Det var en gissning och exempel från min sida vilket kan utläsas av min användning av ordet "kanske". Jag utgick från det faktum att du skrev koncentrat om glyfosat. Din beskrivning av effekten av glyfosat indikerade också en för hög dos. Det kanske var en helt felaktig tolkning och jag är den första att erkänna att det hela byggde på indicier. Dessutom är det lite av en vetenskaplig sensation om Ariane S skulle vara effektivare än glyfosat.J Jeppenedved skrev:
Jag tror alla här är väldigt intresserade av att få reda på hur mycket Ariane S du hade på, både i absoluta tal och i förhållande till rekommenderad dos. Jag tycker du borde informerat om det direkt istället för att fråga mig om min gissning. Jag hoppas verkligen att du räknade på det INNAN du spred licensbelagda gifter i naturen.
Din uppdaterade beskrivning i post #2751 visar att det inte var ett etablerat bestånd utan bara delar av rötter som skjutit skott. Några enstaka sådana har jag bekämpat med bara en behandling av natriumhydroxid så det är relativt enkelt. Vi byggde huset för 3 år sedan och killarna som grävde var tyvärr inte så noggranna trots att jag hade parksliden som nr 2 på prioritetslistan. Nr 1 var att inte skada katten.