1 743 426 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag har läst en vetenskaplig avhandling som fastslog att parkslide klarar av väldigt sura jordar. Mina egna tester indikerar att parksliden ogillar basiska jordar så jag undrar om du känner till förhållandena vid ditt bestånd. Stora delar av Gotland består ju av basisk kalksten, men jag har ingen aning om det även gäller Öland.elektronikfreak skrev:
ingen försöker nog bli vän med den MEN att döda den utan att gräva upp allt verkar smått omöjligt så de flesta vill nog snarare få någon form av kontroll på den så den inte sprider sig utan hejd. men den sprider sig inte så mycket om man låter den vara vad jag har märkt iallafall. har bott här i 8 år och den har enbart plockat lite mark från hallonen och tittat ut genom en stenmur.D Daniel 109 skrev:
parkslide verkar rätt bra för insekts livet, hade den varit mer harmlös(och garaget inte skulle stå på den) hade jag låtit den vara ifred, det kryllar av kryp runt på och i den på sommaren.
tror också man ska attackera den lite diskret så den inte blir tokig och börjar skjuta hundratals skott som vissa lyckats med genom att reta den rejält. alternativet är att gräva upp den helt och bränna skiten men det kan förstöra stora delar av ens tomt.D Daniel 109 skrev:
jag har löst mars problem med att plantera saker, krascha en kapsel med lite parkslide rötter så är det fixat 
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Rent spontant skulle jag nog säga att Öland är väldigt snarlikt Gotland. Men eftersom jag inte har någon djupare kunskap om Gotland så uttalar jag mig bara om Öland. Väldigt förenklat består Öland av en kalkstensplatta som vilar på urberget. Den delen av Öland som ligger flest meter över havet,, och detta gäller i princip hela ön fast mest märkbart från Borgholm och söderut, ligger denna kalkstensplatta i öppen dager. Därför är just kalkstensbrytning Ölands största "exportvara".S STB skrev:Jag har läst en vetenskaplig avhandling som fastslog att parkslide klarar av väldigt sura jordar. Mina egna tester indikerar att parksliden ogillar basiska jordar så jag undrar om du känner till förhållandena vid ditt bestånd. Stora delar av Gotland består ju av basisk kalksten, men jag har ingen aning om det även gäller Öland.
Så just med bakgrund av att hela ön vilar på en kalkstensplatta så kan jag tänka mig att marken är klart basisk på hela ön.Hela Öland har ex extrema problem med grundvattnet. Det är vad man brukar kalla "hårt" och allt ifrån kaffebryggare, tvättmaskiner till varmvattenberedare kalkar igen.
Här är en länk om Öland och lite historia om hur ön utvecklats under många år. Klart intressant!
En liten geologisk guide till upplevelser på Öland (PDF-fil)
När mamma tog sticklingar av denna växt och planterade på min befintliga fastighet så togs den från en central fastighet inne i Borgholm där den växte som en hög häck mellan mammas föräldrahem och grannen. Troligen planterad någon gång på 1920- eller 1930-talet. Häcken finns kvar än idag och har inte direkt vuxet sig nämnvärt mycket större än när jag var barn på 1950- och 1960-talet.
Det ser ut som någon typ av nässla.
Jag gör ett nytt försök. Är det en eller flera studier du syftar på. Vilken/vilka studier är det du syftar på. Skulle du kunna lämna en referens? Jag skulle väldigt gärna läsa den/dem.N nihongo skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
absolut, men fy vilken ångest att hamna i läget att en sketen växt sänker eller iaf sätter käppar i hjulet för en husförsäljning. Tycker synd om alla parter. Säljaren ångrar väl bittert att hen planterat lite trevlig grönska o om köparen verkligen hittat ett nice hus har väl den också Ågren över köpa o brottas med den eller hoppa av med hela tiden tvivel om det går/går inte få bortFlunsan skrev:
Jo, det var bra sammanfattat. Väldigt tråkigt för alla parter.O olofh skrev:absolut, men fy vilken ångest att hamna i läget att en sketen växt sänker eller iaf sätter käppar i hjulet för en husförsäljning. Tycker synd om alla parter. Säljaren ångrar väl bittert att hen planterat lite trevlig grönska o om köparen verkligen hittat ett nice hus har väl den också Ågren över köpa o brottas med den eller hoppa av med hela tiden tvivel om det går/går inte få bort