Såhär växer parkslide i mina trakter!
En person promenerar på en stig intill högväxt parkslide under en himmel med fluffiga moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
N nihongo skrev:
Vi har precis upptäckt parkslide i vår tomt. Pga ålder och omfattning (kanske upp mot 20 år med väletablerad rotsystem) så ser vi inga alternativ än till injicering av Gallup 490g/L (alltså den starkaste varianten av glyfosat) importerad från Storbritannien.

- Tillverkaren rekommenderar en koncentration av ca 75g/liter vid injektion (utblandning till 15%, alltså ca 1 del medel mot 7 delar vatten). Att jämföra så har rent Roundup G har 162g/liter. I runda slängar så talar vi om en blandning som motsvarar att blanda Roundup G med lika delar vatten och gift. Vad är era erfarenheter gällande koncentrationen?

- Tyvärr så växer ett rejält bestånd parkslide runt brunnen på mindre än 1 meters avstånd. Det är oklart hur djup den tio år gamla brunnen går. Jag räknar dock med att rötterna på parksliden går en meter ner då stammen är ca 5 cm i diameter. Det står helt klart att besprutning med gyfosat hade ej hade kommit på fråga. Hur är det dock om giftet injiceras? Det stannar och binds inne i så att säga i roten.
Om den växt där i 20 år och ni just upptäckt den är den väl inget större problem? Bara dra skott runt omkring så den inte sprider sig. Skulle aldrig använda några som helst bekämpningsmedel på en tomt där det finns en dricksvattenbrunn!

• Gilla
elsa stina andersson
  • Laddar…
Ta bort alla stammar några gånger per sommar så ska se att den minskar. Lämna allt som konkurrerar med den. Den gillar inte konkurrens.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om den växt där i 20 år och ni just upptäckt den är den väl inget större problem? Bara dra skott runt omkring så den inte sprider sig. Skulle aldrig använda några som helst bekämpningsmedel på en tomt där det finns en dricksvattenbrunn!
Vi förvärvade huset nyligen och fick reda på först nu av en tidigare ägare om problemet. Tomten var helt övervuxen med parkslide innan det renoverades tydligen.

• Wow
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Är brunnen nödvändig för er? Kan ni avstå från att använda den för dricksvatten under x antal år?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är brunnen nödvändig för er? Kan ni avstå från att använda den för dricksvatten under x antal år?
Tomten är ej kopplad till kommunalt VA. Om injiceringsmetoden utgör ett hot mot brunn så är alternativen: kolfiltration, mineralvatten ur flaska. Halveringstiden av glyfosat i mark är allt mellan 2-200 dagar. Så ett år utomlandstjänstgöring är också ett alternativ.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
N nihongo skrev:
...ett år utomlandstjänstgöring är också ett alternativ.
(y)

Har följd den här tråden och de tackar jag tyvärr för. Tänkte många gånger helvete vad de verkar vara hemskt att råka ut för den där växten samtidigt som de i bakhuvudet gnagde att jag sett något liknande någonstans. Sen kom de, de är ju en sån jävel jag klippt ner som växer i kanten mot grannens häck. Efter de drömde jag många nätter om denna helvetesväxt och hur den tog över hela tomten. Som tur i oturen är de ett par stammar som växt i häcken och de har åkt med när häcken klippts. Dessvärre har jag sett att de kommer skott i gräsmattan och runt mitt nybyggda attefallshus. För stunden plockar jag de skotten som kommer upp och har som plan att täcka marken till hösten när min granne tagit bort sin gamla häck och planterat ny, givetvis kommer jag informera entrepenören om växten och att de fasen inte får börja i den änden att gräva (grannen vet redan). Men jag är lite kluven gällde hantering. Jag har inga problem att ge roundup/ättika men för att injesera de behöver jag ju en stam och de innebär att jag i så fall måste låta skotten växa och i sin tur ge rötterna energi. Är de värt de eller är de enklast att fortsätta plockade skott på ett relativt litet bestånd? Lästa btw att fröna inte sprider växten då de bara finns honväxter i Sverige.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Har följd den här tråden och de tackar jag tyvärr för. Tänkte många gånger helvete vad de verkar vara hemskt att råka ut för den där växten samtidigt som de i bakhuvudet gnagde att jag sett något liknande någonstans. Sen kom de, de är ju en sån jävel jag klippt ner som växer i kanten mot grannens häck. Efter de drömde jag många nätter om denna helvetesväxt och hur den tog över hela tomten. Som tur i oturen är de ett par stammar som växt i häcken och de har åkt med när häcken klippts. Dessvärre har jag sett att de kommer skott i gräsmattan och runt mitt nybyggda attefallshus. För stunden plockar jag de skotten som kommer upp och har som plan att täcka marken till hösten när min granne tagit bort sin gamla häck och planterat ny, givetvis kommer jag informera entrepenören om växten och att de fasen inte får börja i den änden att gräva (grannen vet redan). Men jag är lite kluven gällde hantering. Jag har inga problem att ge roundup/ättika men för att injesera de behöver jag ju en stam och de innebär att jag i så fall måste låta skotten växa och i sin tur ge rötterna energi. Är de värt de eller är de enklast att fortsätta plockade skott på ett relativt litet bestånd? Lästa btw att fröna inte sprider växten då de bara finns honväxter i Sverige.
Hej!
Intressant det du skriver att parkslide inte sprids med frön utan endast med rotutlöpare.
Jag som har tröstat mig med att det är bara några frön, senast i förrgår då jag drog några decimeter långa skott i pallkragarna. Drar enstaka skott i gräsmattan från grannens magnifika odling men förstår nu att rötterna trängt igenom markduken i botten. På min andra tomt är vi grannar överens om att bekämpa men här blir svaret: De är ju så fina.

• Tät växtlighet med parkslide och några röda blommor, grönska som tränger igenom i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Hej!
Intressant det du skriver att parkslide inte sprids med frön utan endast med rotutlöpare.
Jag som har tröstat mig med att det är bara några frön, senast i förrgår då jag drog några decimeter långa skott i pallkragarna. Drar enstaka skott i gräsmattan från grannens magnifika odling men förstår nu att rötterna trängt igenom markduken i botten. På min andra tomt är vi grannar överens om att bekämpa men här blir svaret: De är ju så fina.
Jag har röjt rätt mycket på min tomt sedan jag köpte huset här för 3år sedan och de ligger nog något i de som någon sa att de ogillar konkurrens (även hört de av andra) för nu kommer de skott där de inte längre växer andra större växter samt att de inte kommer ett enda skott längre in i grannens häck. Frågan är dock vad den anser som konkurrent. Högt gräs lär knappast funka väl?

Gräs har ju så ytliga rötter, så det är ingen konkurrent. Kan tänka mig att tex björk som dricker mycket vatten kan vara en konkurrent.

Det är nog framför allt ovan mark det gör skillnad. Typ hallonsnår, syrener och liknande.

Satsuki
Finns foton fr Kanada där Parkslide växer längs bäckar under träd, så gissningsvis har även förhållanden under marken betydelse - bäst är förmodligen konkurrens om de viktigaste resurserna: vatten och sol/ljus.

Skugga från träd och buskar i kombination med törstiga träd som tar vatten borde vara den ultimata kombinationen....

Om nu skugga påverkar växtligheten negativt borde rejäl täckning bidra till att sliden försvinner. I så fall borde TS lyckats bra mycket snabbare.

• Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.