1 723 680 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
De är ihåliga och även om parkslide grenar sig är de relativt raka. Men de tillhör två totalt olika växtgrupper.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Förr kallades parkslide fattigmansbambu.kenneth5828 skrev:
Det finns en viss likhet mellan de två om man ser till storlek och båda har delvis ihåliga stammar. Dessutom vet de flesta vad bambu är och hur det ser ut....
Men visst skulle man kunna säga att Parkslide liknar Pilört, Bovete eller Skräppa, fast det skulle kanske inte säga så mycket för gemene man (som däremot vet hur bambu ser ut).....
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Så egentligen inte mycket gemensamt med bambu mer än att det ger dåligt intryck för bambu,KristinaRT skrev:
Förr kallades parkslide fattigmansbambu.
Det finns en viss likhet mellan de två om man ser till storlek och båda har delvis ihåliga stammar. Dessutom vet de flesta vad bambu är och hur det ser ut....
Men visst skulle man kunna säga att Parkslide liknar Pilört, Bovete eller Skräppa, fast det skulle kanske inte säga så mycket för gemene man (som däremot vet hur bambu ser ut).....
Det märker man när man är ute och fixar trädgårdar hos folk.
Man ser bara här hur dålig kunskap folk har.
Jag tror faktiskt att det är förbjudet att sälja parkslide, liksom lupiner och annan skit. Men man får ha det i sin trädgård om man ser till att det inte sprider sig.S shadowfire skrev:Hahah, jag knäcker mig till alla härliga idéer ni har.
Den med betande djur var bäst hittills, drömmen om eget hus förvandlades plötsligt till en fårfarm.
Fotosyntesen är ju baserad på att ljus måste finnas och total mörkläggning är något som fungerar på det mesta, men det är otroligt svårt att mörklägga en så pass stor area totalt. Det får inte finnas en skarv och de presenningar jag köpte som ändå har en skaplig vattenpelare dvs täthet släpper igenom mikroljus som räcker för att Parksliden ska fortsätta gro.
Det värsta är att jag får höra på omvägar att folk i vårt land efterfrågar Parkslide.
Det ryktas om att det kan vara bra mot Borrelia o annat, men för guds skull stoppa dessa människor som vill fortsätta föröka denna växt i svenska trädgårdar.
Det borde skrivas in i svensk lag att ser man någon som planterar en Parkslide så har man rätt till "omhändertagande och frihetsberövande av växt".
Har ryckt upp lupiner vid sommarstugan i snart tio år och nu ser det ut som att segern är min. Sakta kommer smultron och ängsblommor tillbaka, men nattviolerna är nog tyvärr borta för alltid.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Nej det är det inte.lilytwig skrev:
Jag tror faktiskt att det är förbjudet att sälja parkslide, liksom lupiner och annan skit. Men man får ha det i sin trädgård om man ser till att det inte sprider sig.
Har ryckt upp lupiner vid sommarstugan i snart tio år och nu ser det ut som att segern är min. Sakta kommer smultron och ängsblommor tillbaka, men nattviolerna är nog tyvärr borta för alltid.
Det vore klädsamt om det kommer en länk istället för ett postulerande. Ett tjugotal inlägg tidigare i tråden finns länk till Naturvårdsverket och den officiella listan av de arter som är förbjudna, samt definition av vad förbjuden betyder. Som du kan se där är parkslide inte förbjudet, utan man rekommenderas att inte sprida den.lilytwig skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Du ska inte snacka om troll när jag redan har korrigerat mig själv.Darling McFluff skrev:
Är inte förbjudet, men är på G.
https://data.riksdagen.se/fil/C02661CB-6E11-45F0-BD00-81C0D54B3C56
Får be om ursäkt för dålig källkontroll.Darling McFluff skrev:
Tror att många med mig sett nedanstående på SVT och uppfattat att de uppräknade arterna är förbjudna. Läser man noga så står det inte exakt det, men hur har man tänkt att det ska tolkas?
Fem arter som hotar Sverige
Publicerad 17 juni
Växter må vara vackra, men det finns förrädiska arter som hotar den svenska floran. Inkeri Ahonen på Naturvårdsverket listar fem arter som du ska akta dig för i trädgården och naturen.
Okända hotande växter i Sverige har någon gång tagits hit av människan och kallas för invasiva och främmande arter. Alla är ännu inte förbjudna, men vissa har vi skyldighet att ta bort enligt EU-lagstiftning.
– De sprider sig effektivt i vår natur vilket gör att de konkurrerar ut våra inhemska växter, säger Inkeri Ahonen, projektledare på Naturvårdsverket.
Fem arter som hotar Sveriges biologiska mångfald:
1. Blomsterlupin
2. Jättebalsamin
3. Jätteloka
4. Gul skunkkalla
5. Parkslide
Se varför i klippet ovan.
Publicerad: 17 juni
Uppdaterad: 30 juli
Här är en annan artikel på temat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/markagarens-ansvar-att-ta-bort-jattelokor
Dock inte korrekt, det finns ingen sådan lag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/markagarens-ansvar-att-ta-bort-jattelokor
Dock inte korrekt, det finns ingen sådan lag.
Vi har precis upptäckt parkslide i vår tomt. Pga ålder och omfattning (kanske upp mot 20 år med väletablerad rotsystem) så ser vi inga alternativ än till injicering av Gallup 490g/L (alltså den starkaste varianten av glyfosat) importerad från Storbritannien.harry73 skrev:
- Tillverkaren rekommenderar en koncentration av ca 75g/liter vid injektion (utblandning till 15%, alltså ca 1 del medel mot 7 delar vatten). Att jämföra så har rent Roundup G har 162g/liter. I runda slängar så talar vi om en blandning som motsvarar att blanda Roundup G med lika delar vatten. Vad är era erfarenheter gällande koncentrationen?
- Tyvärr så växer ett rejält bestånd parkslide runt brunnen på mindre än 1 meters avstånd. Det är oklart hur djup den tio år gamla brunnen går. Jag räknar dock med att rötterna på parksliden går en meter ner då stammen är ca 5 cm i diameter. Det står helt klart att besprutning med gyfosat hade ej hade kommit på fråga. Hur är det dock om giftet injiceras? Det stannar och binds inne i så att säga i roten.
Redigerat: