1 723 680 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag tror att hon planterade den vid redskapsboden och den söker sig nu mot din tomt och samlar kraft i komposten...jonmo skrev:
Bygg klart staketet så fort du kan. Rejält djupt också
Grannen hävdar att det är Kornell. Hon har fått den av sin dotter som försöker bli av med den [emoji som skjuter sig själv i huvudet].
Jag tror fortfarande att det är parkslide, men behöver bra argument. Någon kunnig som vet hur man kan skilja de två på ett enkelt sätt? Blommor, blomningstid?
Jag tror fortfarande att det är parkslide, men behöver bra argument. Någon kunnig som vet hur man kan skilja de två på ett enkelt sätt? Blommor, blomningstid?
Nu finns det ju olika varianter av kornell men det finns ingen kornell med bambulikande stammar.
Så här ser min Cornus kousa `Schmetterling´ut, blommar i juni.
Så här ser min Cornus kousa `Schmetterling´ut, blommar i juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kornell är en buske med vedartade stammar som inte vissnar.
Ja, det finns en korallkornell med röda stammar. Det enklaste är väl att kapa en stam och kolla om den är ihålig, korall har aldrig ihåliga stammar och de vissnar inte ned som parksliden gör.
Det där är parkslide och den ser inte nyplanterad ut med tanke på att det ser ut att vara samma längre bak till höger och till vänster. Stammarna blir INTE röda på hösten, de torkar och blir bruna. Däremot är de späda skotten röda, som rabarber.
Kornell har väldigt tunna grenar och de sprider sig inte så att man kan ge bort av dem.
Kornell har väldigt tunna grenar och de sprider sig inte så att man kan ge bort av dem.
Är det någon som hört ifall detta system funkar?
https://heatweed.com/wp-content/uploads/2017/01/20170822_Leaflet-A5-ISRP-web-SV.pdf
https://heatweed.com/wp-content/uploads/2017/01/20170822_Leaflet-A5-ISRP-web-SV.pdf
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Det står ju att den är framtagen för föreningar, kommuner, vägmyndigheter, skogsbruket, vattenförbund, naturskyddsorganisationer, golfbanor, järnvägsmyndigheter, anläggningsarbetare och städfirmor. Så helt logiskt att den inte fungerar för vanliga simpla Byggahus-medlemmar.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Kornell är en buske och Parkslide har ett växtsätt som bambu.jonmo skrev:
Kornell tappar bladen men stammarna stär kvar, Parkslide vissnar ner helt under vintern även om torra stammar kan står kvar.
Googla och visa bilder?