H
jonmo jonmo skrev:
Hittills har den inte skjutit några skott åt mitt håll utan ser ut att söka sig syd/sydväst, vilket är bort från oss och in i hennes redskapsbod. Borde vara en schysst väckarklocka. :)
Jag tror att hon planterade den vid redskapsboden och den söker sig nu mot din tomt och samlar kraft i komposten... :)

Bygg klart staketet så fort du kan. Rejält djupt också :)

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Finns det verkligen plantskolor som säljer slide idag ... ?
Kanske inte idag men i Ängelholm för 10? år sedan för 25 kr krukan

• Arg
Bichonen
  • Laddar…
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Kanske inte idag men i Ängelholm för 10? år sedan för 25 kr krukan
:worried:

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Grannen hävdar att det är Kornell. Hon har fått den av sin dotter som försöker bli av med den [emoji som skjuter sig själv i huvudet].

Jag tror fortfarande att det är parkslide, men behöver bra argument. Någon kunnig som vet hur man kan skilja de två på ett enkelt sätt? Blommor, blomningstid?

Nu finns det ju olika varianter av kornell men det finns ingen kornell med bambulikande stammar.
Så här ser min Cornus kousa `Schmetterling´ut, blommar i juni.

Cornus kousa 'Schmetterling' buske med stora gröna blad och vita blommor i juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cornus kousa 'Schmetterling' med vita blomliknande brakteer i fokus omgivna av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hon sa inte vilken variant det var, men jag tror att korallvarianten ligger närmast. Hon pratade om de fina röda stammarna som står kvar på hösten.

Kornell är en buske med vedartade stammar som inte vissnar.

Ja, det finns en korallkornell med röda stammar. Det enklaste är väl att kapa en stam och kolla om den är ihålig, korall har aldrig ihåliga stammar och de vissnar inte ned som parksliden gör.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, det finns en korallkornell med röda stammar. Det enklaste är väl att kapa en stam och kolla om den är ihålig, korall har aldrig ihåliga stammar och de vissnar inte ned som parksliden gör.
Yes, ska kolla det med henne.

Magnus E K
Parkslide kommer blomma om ca/knappt en månad (här i Östergötland/gränsen mot Småland i alla fall) med knippen av små vita blommor (rätt fina, men sägs locka till sig knott).

Det där är parkslide och den ser inte nyplanterad ut med tanke på att det ser ut att vara samma längre bak till höger och till vänster. Stammarna blir INTE röda på hösten, de torkar och blir bruna. Däremot är de späda skotten röda, som rabarber.

Kornell har väldigt tunna grenar och de sprider sig inte så att man kan ge bort av dem.

Jag får inte upp appen … kostar väl också förmodar jag … :thinking:

Magnus E K
Det står ju att den är framtagen för föreningar, kommuner, vägmyndigheter, skogsbruket, vattenförbund, naturskyddsorganisationer, golfbanor, järnvägsmyndigheter, anläggningsarbetare och städfirmor. Så helt logiskt att den inte fungerar för vanliga simpla Byggahus-medlemmar.

• Ledsen
yonna
  • Laddar…
Satsuki
jonmo jonmo skrev:
Grannen hävdar att det är Kornell. Hon har fått den av sin dotter som försöker bli av med den [emoji som skjuter sig själv i huvudet].

Jag tror fortfarande att det är parkslide, men behöver bra argument. Någon kunnig som vet hur man kan skilja de två på ett enkelt sätt? Blommor, blomningstid?
Kornell är en buske och Parkslide har ett växtsätt som bambu.
Kornell tappar bladen men stammarna stär kvar, Parkslide vissnar ner helt under vintern även om torra stammar kan står kvar.

Googla och visa bilder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.