130 370 läst ·
701 svar
130k läst
701 svar
Parkslide, Dolt fel? Inte enligt tingsrätten
Det är väl ingen som påstått något annat än att det "kan påverka". Från mitt urprungsinlägg:D Daniel 109 skrev:
I Storbritannien KAN inte bara husets värde påverkas kraftigt om det växer parkslide i trädgården, det KAN även påverka bolåneansökan för köparen.
Har jag skrivit något annat eller inte varit tydligt så kan jag förtydliga nu. Parkslide KAN påverka en bostads värde, men det är ingen garanti.
Maskrosor ingick i påståendet. Några få människor tror säkert på rövarhistorierna om parkslide, men förhoppningsvis blir även de upplysta efter hand.Fairlane skrev:
Med det resonemanget du för är ju även solpaneler värdesänkande, det finns en del människor som inte vill klpa hus med solpaneler. Jag till exempel.
Att det kan förekomma är självklart, men knappast så att det påverkar marknaden. Det finns alltid människor som avviker.Fairlane skrev:
5 intressenter är och tittar på en fastighet och en av dem upptäcker ett stort bestånd av parkslide och frågar mäklaren så de andra hör det. Frågeställaren och 3 andra är oroade av parkslide så de tackar för sig och lämnar visningen. Det vore väl snarare verklighetsfrämmande att tro att det inte kan påverka slutpriset.
Visst, det finns alltid avvikelser. Men som sagt, i så fall är tex solpaneler sannolikt ett större problem. 😊Fairlane skrev:
Helt självklart kan solpaneler vara såväl värdehöjande som värdesänkande. Vad är det för konstigt med det? Du skriver ju själv att du väljer bort fastigheter med dessa.Nissens skrev:
Dåligt exempel kanske, men det är ett reellt problem.Alfredo skrev:
Parkslide däremot är mer ett hjärnspöke. Det går ju relativt lätt för små pengar att bli av med parkslide så det är inget verklighetsbaserat problem.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
En stor industrianläggning bredvid tomten och maskrosor på tomten påverkar inte priset...Nissens skrev:
Någon kanske ändå tycker att industrianläggningen påverkar, men även maskrosor ingick ju i påståendet...
Ja och är det tillräckligt många så påverkas priset. Du vill inte ha ett hus med solceller och tänker många lika så kommer priset sjunka. Det kompenseras nog av att många vill ha solceller, vilket drar upp priset.Nissens skrev:
Jag tror precis tvärtom.Nissens skrev:
Poängen är att det inte behöver vara ett problem för att påverka priset, det räcker med att det uppfattas som ett problem av tillräckligt många.
Det är som med bilar till exempel, får en bilmodell ett dåligt rykte så kommer andrahandsvärdet påverkas negativt, oavsett om ryktet är korrekt eller inte.
Vad nu en industrianläggning har med något att göra. En sådan kommer inte upp oförhappandes.Fairlane skrev:
Det är sannolikt fler som är bekymrade över solpaneler än över parkslide. Oavsett så är det både enklare och billigare att bli av med parkslide än att göra sig av med solpaneler.Fairlane skrev:
Någon kanske ändå tycker att industrianläggningen påverkar, men även maskrosor ingick ju i påståendet...
Ja och är det tillräckligt många så påverkas priset. Du vill inte ha ett hus med solceller och tänker många lika så kommer priset sjunka. Det kompenseras nog av att många vill ha solceller, vilket drar upp priset.
Ja, och det är nog inte speciellt många som tycker att parkslide är ett stort problem. Men man kan ju hoppas. Det skulle vara en bra affärsidé. Att köpa parkslidefastigheter, ta bort parksliden för småpengar och sedan sälja fastigheterna. 😊 Enkla pengar.Fairlane skrev:
Eftersom det är billigt och relativt lätt att bli av med växten så är det ett ickeproblem. Det är betydligt svårare och dyrare att byta fabrikat/modell På en bil…Fairlane skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag försökte ge ett exempel på att det blir lite märkligt att bunta ihop två saker i ett argument. Folk kan vara oroliga för parkslide utan att vara oroliga för maskrosor.Nissens skrev:
Jag tror tvärtom, att fler är bekymrade förmodligen parkslide. Det är nog fler som intresserar sig för att installera solpaneler än att plantera parkslide.Nissens skrev:
Kör hårt.Nissens skrev:
Återigen, poängen är att värdet påverkas av folks känslor, inte bara av fakta.Nissens skrev:
Klipp inte . Luka/ryck upp så fort plantan är tillräckligt stor att få grepp om. Rensat bort i NV Skåne och på Muskö Stockholms skärgård från rejäla täta bestånd till något ängsligt enstaka exemplar.Claes Sörmland skrev:
Har nu gräsmatta respektive rabatt på
de ytorna och blomsterhallonhäcken tar sig och växer igen. Den hålls på plats med gräsklipparen.
Har man inte kraften att rycka kan klippning vara ett alternativ.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Fast uppenbarligen förstod du inte det du kommenterade. Det får jag ta på mig, jag var inte tillräckligt tydlig.Nissens skrev:
Poängen jag försökte göra är att ryktet påverkar.
Bil A har ett ryktet om att vara en problembil, medan bil B inte har det. Bil A kommer ha ett lägre andrahandsvärde vara lägre för bil A än för bil B, alldeles oavsett om ryktet stämmer eller inte.
Samma anser åtminstone jag gäller för parkslide, tror folk att det dyrt och krångligt så kommer det påverka priset.
Jag fattade alldeles utmärkt, det var väl i så fall jag som var otydlig.Fairlane skrev:
Jag fattade det första gången. Det jag menade med att byta märke/modell på en bil var ett (orealistiskt)sätt att komma ifrån det dåliga ryktet. Till skillnad från en fastighet med parkslide, där är billigt och det förhållandevis lätt att bli av med växten, och även det dåliga ryktet för den fastigheten.Fairlane skrev:
Grejen är att tar man bort den så försvinner problemet, det är inte dyrt och inte speciellt krångligt.Fairlane skrev:
Att det finns tomtar som tror än det ena och än det andra är inget konstigt, men det lär inte påverka marknaden i stort, det kommer sannolikt snart ut bättre direktiv från myndigheterna kan jag tänka mig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, tar msn bort parkslide innan försäljning så påverkar den såklart inte priset, men finns den kvar kan det påverka.Nissens skrev:
Grejen är att tar man bort den så försvinner problemet, det är inte dyrt och inte speciellt krångligt.
Att det finns tomtar som tror än det ena och än det andra är inget konstigt, men det lär inte påverka marknaden i stort, det kommer sannolikt snart ut bättre direktiv från myndigheterna kan jag tänka mig.