130 363 läst ·
701 svar
130k läst
701 svar
Parkslide, Dolt fel? Inte enligt tingsrätten
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nja... jag tänkte mer på viktigare sakerG gaidin skrev:Du skrev att hanar har frön men rättade dig sedan till att honor inte ger frön.
Jag förklarade för dig hur det ligger till men du fortsätter att argumentera? Vilken källa glömde du? Denna? [media]
Anledningen till att Parkslide i Sverige inte utvecklar frön är för att det inte finns några hanar som kan pollinera honorna.
Undrar hur det skulle gå om det dök upp hanar av växten och den skulle börja utveckla frön, skulle spridningen se annorlunda ut? Kanske den inte skulle skjuta så mycket nya skott utan lägga energin på frön i stället? En del växter beter ju sig lite annorlunda när den inte får pollen.
Parkslide är mycket lätt att se vintertid eftersom höstståndarna står kvar och även om de kapas under senhösten så syns detta på marken. Enda undantaget är om hela fastigheten är begravd i snö samt samtliga höstståndare har rensats bort under senhösten/vintern.Mats Österholm skrev:
Vilken jävla röra. Ändå helt enligt förväntan med kombinationen av naiva miljöaktivister, människor som inte borde valt boendeformen småhus och morallösa, alternativt okvalificerade, yrkesmänniskor.
Sopan till advokat borde riva fakturan, pröjsa rättegångskostnaderna och fundera över sitt yrkesval.
Sopan till advokat borde riva fakturan, pröjsa rättegångskostnaderna och fundera över sitt yrkesval.
Fast! Tingsrätten kommenterar ju i sitt domslut just kring upplysningsplikten. Bara att dom inte ansåg säljaren självklart brustit i det… så nog har även TR-domare läst lite artiklar kring Motorcrossbanefallet (Sveriges kändaste och mest omdebatterade och? Osäkra? Rättsfall inom fastighetsjuridikMats Österholm skrev:
Samt om det öht är ett fel i jordabalksmässig- mening (hehe) tycker tingsrätten nej till, dolt som upptäckbart, tolkar jag det som if. Det är inget fel ”köprättsligt /inget konkret fel eller abstrakt fel?, enligt TR. Spännande att se om/hur HovR resonerar
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ja nått vidare jobb verkar människan inte ha utfört. Mer än faktureratinsubrf skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Har du ens läst motocross fallet? Har du läst hela domen?Mats Österholm skrev:
Det blir intressant att se vad hovrätten kommer fram till. Högsta domstolen har ju konstaterat att en säljare har en upplysningsplikt som liknar mäklarens, och en mäklare har blivit fälld av Mäklarsamfundet för att inte ha informerat om parkslide.
Många tingsrättsdomare gillar inte, eller känner inte till, hur pass omfattande säljarens upplysningsplikt numera är efter HD"s dom.
[länk]
Nog för att mina tankar om tingsrättens kunskaper. Men läsa har de garanterat lärt sig. Nu är just den domen ganska gammal. Så de borde alltså hunnit ta till sig eventuella efterdyningar av den domen.
Nu kan du inte jämföra vad fmi säger. Och vad en domstol anser. De är helt olika lagrum. Dessutom Så anses en mäklare proffs. Det är nte en köpare eller säljare.
Det är väldigt viktig sak du glömmer med motocross fallet. Det är att köparen uttryckligen säger att man vill ha det lugnt.
Om jag kommer ihåg rätt så frågar köparen även om motocrossbanan. Säljaren och här kommer det avgörande för domen. Säljare var en känd motståndare till motocross banan eftersom det lät så pass mycket.
Vad kan vi då göra för tolkningar?
Jo om köparen kommer med en direkt fråga och säljaren tydligt har kunskaper inom det frågade ämnet Så som i motocross fallet.
Eller är känd som väldigt kunnig när det gäller den direkta frågan.
Jag har därför väldigt svårt att se
att upplysningsplikten skulle förändrats.
Du får gärna berätta hur du gör den tolkningen?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att sprida kunskap om miljöpartister visar väl snarare prov på ett stort ansvarstagande för samhället.G goerana skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tänk nu snurrar de ännu fortare vad händer? Jo det var ett inlägg som innehöll en del ironi.G goerana skrev:
Det innehöll även en del sanning. Det kan vara jobbigt för vissa. Men inte ens mp är perfekta... det märks. glyfosat ät en sådan sak