5 558 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Parkettgolv på isolerad platta
Hej
Nästan alla frågor här handlar om golvkonstruktioner på en oisolerad betongplatta. Jag har däremot en gjuten platta med 200mm underliggande isolering i mitt garage. Nu håller jag på att bygga om 30 kvm av garaget till ett vinterbonat rum. Att flytspackla in golvvärme hade varit smidigt, men kostnaden för detta blev väldigt hög. Uppvärmning kommer därför ske med en luft/luft-värmepump. Jag har flytspacklat in en liten golvvärmeslinga vid entrén och för att få upp resten av golvet i samma nivå kommer jag lägga ett parkettgolv med ett par centimeter cellplast under. Nu har jag alltså tre olika alternativ på hur golvkonstruktionen kan se ut:
1 200mm Cellplast - Betongplatta - platonmatta - 20mm cellplast - parkettgolv
2 200mm Cellplast - Betongplatta - täta med åldersbeständig byggfolie - 20mm cellplast - parkettgolv
3 200mm Cellplast - Betongplatta - 20mm cellplast - parkettgolv
Hur hade ni gjort här? Det är väldigt svårt att hitta någon information om golv på isolerad platta utan ingjuten vattenburen värme.
Nästan alla frågor här handlar om golvkonstruktioner på en oisolerad betongplatta. Jag har däremot en gjuten platta med 200mm underliggande isolering i mitt garage. Nu håller jag på att bygga om 30 kvm av garaget till ett vinterbonat rum. Att flytspackla in golvvärme hade varit smidigt, men kostnaden för detta blev väldigt hög. Uppvärmning kommer därför ske med en luft/luft-värmepump. Jag har flytspacklat in en liten golvvärmeslinga vid entrén och för att få upp resten av golvet i samma nivå kommer jag lägga ett parkettgolv med ett par centimeter cellplast under. Nu har jag alltså tre olika alternativ på hur golvkonstruktionen kan se ut:
1 200mm Cellplast - Betongplatta - platonmatta - 20mm cellplast - parkettgolv
2 200mm Cellplast - Betongplatta - täta med åldersbeständig byggfolie - 20mm cellplast - parkettgolv
3 200mm Cellplast - Betongplatta - 20mm cellplast - parkettgolv
Hur hade ni gjort här? Det är väldigt svårt att hitta någon information om golv på isolerad platta utan ingjuten vattenburen värme.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag kan inte se något behov eller nytta av cellplast ovanpå betongplattan, däremot behöver man ha något mellanlägg som fungerar som glidskikt för ett flytande parkettgolv. Det kan vara grålumppapp eller något syntetiskt material. Det skall dock inte vara diffusionstätt. Tänk på att det är materialets värmeledningsförmåga som omvänt bestämmer om golvet känns varmt eller kallt att gå på. Laminat är i det avseendet sämre än trä. Barrträ (fur och gran) är något bättre än lövträ, t.ex. ek eller bok. Billigast och trevligast att gå på är 15 mm golvbrädor av fur.
Hej och tack för svaren.
2 cm cellplast ska jag ha för att få upp golvet i den höjd som jag vill ha. Det har jag lagt under golv tidigare (med golvfoam mellan parketten och cellplasten) Och det fungerar alldeles utmärkt, inga problem med bärkraften. Frågan här var istället om det kan komma markfukt från betongplattan som behöver tas hand om.
2 cm cellplast ska jag ha för att få upp golvet i den höjd som jag vill ha. Det har jag lagt under golv tidigare (med golvfoam mellan parketten och cellplasten) Och det fungerar alldeles utmärkt, inga problem med bärkraften. Frågan här var istället om det kan komma markfukt från betongplattan som behöver tas hand om.
Nej, det ska inte komma ngn markfukt från en isolerad platta (isolerad under).
Dock kan man ju aldrig till 100% vara helt säker. Det beror ju på hur välbyggd & anlagd grunden är, och om marken är torr och väldränerad. Men jag gissar att risken för fukt är så liten att den är att betrakta som obefintlig.
Är lite osäker på om man alltid lägger plast mellan en modern isolerad platta och golvet (såsom parkett)?
Kan också vara att det i så fall inte är pga ev fukt från plattan utan som fuktspärr mot vattenburen golvvärme som nästan alltid förekommer?
Dock kan man ju aldrig till 100% vara helt säker. Det beror ju på hur välbyggd & anlagd grunden är, och om marken är torr och väldränerad. Men jag gissar att risken för fukt är så liten att den är att betrakta som obefintlig.
Är lite osäker på om man alltid lägger plast mellan en modern isolerad platta och golvet (såsom parkett)?
Kan också vara att det i så fall inte är pga ev fukt från plattan utan som fuktspärr mot vattenburen golvvärme som nästan alltid förekommer?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hej
Håller på med ett liknande projekt i garaget gör ett hemgym
Planen på oisolerad platta är först fiberduk sen fuktisolerad matta typ Platon
Sen parkett minst 14mm på de lämnar också 5 mm från väggarna då luften kan cirkulera under.
Hoppas det funkar värmer upp med konvektor element och har idag 10-15 grader i garaget.
Håller på med ett liknande projekt i garaget gör ett hemgym
Planen på oisolerad platta är först fiberduk sen fuktisolerad matta typ Platon
Sen parkett minst 14mm på de lämnar också 5 mm från väggarna då luften kan cirkulera under.
Hoppas det funkar värmer upp med konvektor element och har idag 10-15 grader i garaget.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nu var ju inte golvvärme aktuellt i detta bygge.vanpire skrev:
Jag/vi har en variant i vårt sju år gamla hus.
På betongplattan ligger 13 mm asfaboard över plastfolien.
Och sedan 14 mm Kährs parkett över det.
Mjukt och behagligt att gå på, och asfaboarden tar upp lite små ojämnheter i (den perfekta) betongplattan.
Och nej, jag har inte heller golvvärme.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
EPS Golvvärme i badrum på oisolerad betongplatta
Grund & Markarbeten -
Golvärme, oisolerad platta, kan bygga 7-9cm på höjd
Isolering -
Isolerad platta på mark, hur ska jag fixa mitt källargolv?
Golv -
Oisolerad platta i källare. Hur stoppa fukten?
Grund & Markarbeten