Hej,

Köpte en bostadsrätt i november förra året. Lägenheten annonserades bl.a med att parketten var nyslipad. Har nu några månader senare fått problem med att parketten lossnar från golvet, blir som bubblor som går att trycka på samt börjar gå sönder. Golvet är på sina ställen ca 1 mm tunt. Har hört av mig till förra ägaren och väntar svar på hur vi ska lösa detta. Enligt vad jag läst ska det räknas som dolda fel? Någon som har erfarenhet av liknande? Det krävs att lägga helt nytt golv antar jag?
 
  • Skadad parkett med en tydlig springa och tecken på lossning, vilket visar golvproblem i bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget dolt fel. Mina punkter om varför;
- Du hade kunnat kontrollera golvet om det var av stor vikt är för dig
- parkett är ett brett begrepp
- när det står att det är slipat så kan du förstå att det kan vara lite yta kvar. Åter punkt 1.
- det lär inte kosta mer än 100k att åtgärda. Då gäller inte dolda fel om jag förstått rätt

Du har tyvärr inget att hämta. Byt golv, gå vidare i livet
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Du har även köpt en bostadsrätt som är i befintligt skick, finns inget som heter dolda fel när det handlar om bostadsrätter
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
BirgitS
Hojte Hojte skrev:
Du har även köpt en bostadsrätt som är i befintligt skick, finns inget som heter dolda fel när det handlar om bostadsrätter
Det står inget om dolda fel i jordabalken heller. Däremot är jordabalkens och köplagens skrivelser om vad är förväntat fel etc. likartat och man brukar kalla det för dolda fel oavsett om det är jordabalken eller köplagen som gäller.

T Trocazero skrev:
Hej,
Köpte en bostadsrätt i november förra året. Lägenheten annonserades bl.a med att parketten var nyslipad. Har nu några månader senare fått problem med att parketten lossnar från golvet, blir som bubblor som går att trycka på samt börjar gå sönder. Golvet är på sina ställen ca 1 mm tunt. Har hört av mig till förra ägaren och väntar svar på hur vi ska lösa detta. Enligt vad jag läst ska det räknas som dolda fel? Någon som har erfarenhet av liknande? Det krävs att lägga helt nytt golv antar jag?
Vet du om det var en golvslipare som slipade golvet eller om det var den boende?
Om det var en golvslipare skulle det kanske kunna vara en ansvarsfråga, en fackman ska inte utföra sånt som inte kommer att fungera utan ska ta tillvara konsumentens behov.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Om det var en golvslipare skulle det kanske kunna vara en ansvarsfråga, en fackman ska inte utföra sånt som inte kommer att fungera utan ska ta tillvara konsumentens behov.
Bara för att förtydliga. Det ansvaret gäller relationen mellan företagaren och den som köpte golvslipningstjänsten, inte gentemot TS.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara för att förtydliga. Det ansvaret gäller relationen mellan företagaren och den som köpte golvslipningstjänsten, inte gentemot TS.
Det stämmer och köparen måste ju också berätta vilket företag det var. Men en del företag bryr sig ju inte om det är säljaren eller köparen som kontaktar dem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.