Hej,
Köpte en bostadsrätt i november förra året. Lägenheten annonserades bl.a med att parketten var nyslipad. Har nu några månader senare fått problem med att parketten lossnar från golvet, blir som bubblor som går att trycka på samt börjar gå sönder. Golvet är på sina ställen ca 1 mm tunt. Har hört av mig till förra ägaren och väntar svar på hur vi ska lösa detta. Enligt vad jag läst ska det räknas som dolda fel? Någon som har erfarenhet av liknande? Det krävs att lägga helt nytt golv antar jag?
Köpte en bostadsrätt i november förra året. Lägenheten annonserades bl.a med att parketten var nyslipad. Har nu några månader senare fått problem med att parketten lossnar från golvet, blir som bubblor som går att trycka på samt börjar gå sönder. Golvet är på sina ställen ca 1 mm tunt. Har hört av mig till förra ägaren och väntar svar på hur vi ska lösa detta. Enligt vad jag läst ska det räknas som dolda fel? Någon som har erfarenhet av liknande? Det krävs att lägga helt nytt golv antar jag?
Det är inget dolt fel. Mina punkter om varför;
- Du hade kunnat kontrollera golvet om det var av stor vikt är för dig
- parkett är ett brett begrepp
- när det står att det är slipat så kan du förstå att det kan vara lite yta kvar. Åter punkt 1.
- det lär inte kosta mer än 100k att åtgärda. Då gäller inte dolda fel om jag förstått rätt
Du har tyvärr inget att hämta. Byt golv, gå vidare i livet
- Du hade kunnat kontrollera golvet om det var av stor vikt är för dig
- parkett är ett brett begrepp
- när det står att det är slipat så kan du förstå att det kan vara lite yta kvar. Åter punkt 1.
- det lär inte kosta mer än 100k att åtgärda. Då gäller inte dolda fel om jag förstått rätt
Du har tyvärr inget att hämta. Byt golv, gå vidare i livet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det står inget om dolda fel i jordabalken heller. Däremot är jordabalkens och köplagens skrivelser om vad är förväntat fel etc. likartat och man brukar kalla det för dolda fel oavsett om det är jordabalken eller köplagen som gäller.Hojte skrev:
Vet du om det var en golvslipare som slipade golvet eller om det var den boende?T Trocazero skrev:Hej,
Köpte en bostadsrätt i november förra året. Lägenheten annonserades bl.a med att parketten var nyslipad. Har nu några månader senare fått problem med att parketten lossnar från golvet, blir som bubblor som går att trycka på samt börjar gå sönder. Golvet är på sina ställen ca 1 mm tunt. Har hört av mig till förra ägaren och väntar svar på hur vi ska lösa detta. Enligt vad jag läst ska det räknas som dolda fel? Någon som har erfarenhet av liknande? Det krävs att lägga helt nytt golv antar jag?
Om det var en golvslipare skulle det kanske kunna vara en ansvarsfråga, en fackman ska inte utföra sånt som inte kommer att fungera utan ska ta tillvara konsumentens behov.
Bara för att förtydliga. Det ansvaret gäller relationen mellan företagaren och den som köpte golvslipningstjänsten, inte gentemot TS.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det stämmer och köparen måste ju också berätta vilket företag det var. Men en del företag bryr sig ju inte om det är säljaren eller köparen som kontaktar dem.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
