1 948 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Parkett på korkoplast - giftigt?
Hallå alla,
som rubriken lyder.
Min sambo har blivit informerad om att det skulle "bildas gifter" av att man har lagt parkettgolv på korkoplast. Är det någon av er här som har hört talas om detta?
Vi har just köpt ett radhus byggt 1980 och en hel våning är parkett på korkoplast. Vi gör vad vi kan för att navigera oss genom renoveringsdjungeln.
Tacksam för svar.
som rubriken lyder.
Min sambo har blivit informerad om att det skulle "bildas gifter" av att man har lagt parkettgolv på korkoplast. Är det någon av er här som har hört talas om detta?
Vi har just köpt ett radhus byggt 1980 och en hel våning är parkett på korkoplast. Vi gör vad vi kan för att navigera oss genom renoveringsdjungeln.
Tacksam för svar.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 406 inlägg
Vissa korkoplast lär innehålla asbest, bundet i materialet tills man river i det, men inget som ångar om man lägger parkett ovanpå.
Jonatan79 skrev:
Det var någon äldre granne som hade varit är och berättat hur det ligger till. Tyckte också det lät konstigt men var värt att dubbelkolla med er här.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 546 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 546 inlägg

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 546 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 546 inlägg
men parkett på korkoplast kan ha en liten gnutta sanning i sig beroende på vilket flytspackel som användes.
Om jag inte minns helt fel så var det väl en del flytspackel från den tiden som om den blev fuktig inte var sådär jättenyttig och om golvet inte kan andas vilket den knappast gör om det ligger en golvmatta över så är det ju mindre bra.
O andra sidan så lär man känna direkt på lukten att nåt är fel så om det inte luktar konstigt är det bara att låta det vara
Om jag inte minns helt fel så var det väl en del flytspackel från den tiden som om den blev fuktig inte var sådär jättenyttig och om golvet inte kan andas vilket den knappast gör om det ligger en golvmatta över så är det ju mindre bra.
O andra sidan så lär man känna direkt på lukten att nåt är fel så om det inte luktar konstigt är det bara att låta det vara

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 546 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 546 inlägg
Det var flytspackel med kasein i, som kan brytas ned till ammoniak under vissa förutsättningar (bland annat fukt). Används inte sedan början av 80-talet.I ikeo skrev:men parkett på korkoplast kan ha en liten gnutta sanning i sig beroende på vilket flytspackel som användes.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 546 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 546 inlägg
Kanske, kanske inte. Om det inte avger några emissioner spelar det ingen roll. Och det lär du inte missa, ammoniak luktar väldigt speciellt. Dessutom ger det osköna symptom som typ huvudvärk, hudbesvär och andningssvårigheter. Också ganska svårt att missa.K Data_Internet skrev:
Klicka här för att svara