2 774 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Fiskbensparkett med fris ovanpå golvvärme
Sida 1 av 2
Hej!
Bor i en sekelskiftesvilla där jag installerat vattenburen golvärme på nedervåningen.
Har nu för avsikt att lägga fiskbensparkett och vet inte nu om jag ska lägga det själv eller anlita en firma?
Anledningen till att jag tvekar är om man måste ha ett massivt golv som jag måste limma, slipa eller om det finns något fiskbensgolv som jag kan lägga flytande. Och där man även kan lägga med fris och inte behöva slipa. Jag misstänker att det då är i lamellutförande där man får träkänslan som vissa andra icke fiskbens-parkettgolv på marknaden.
Är det någon som har några tips på sådant flytande fiskbensparkett?
Annars blir det att anlita en firma som lägger massivt där man väl behöver limma, slipa, sänksåga och kanske även fräsa? Då gäller det att göra rätt på en gång då golvärmen annars är i fara.😀
Bor i en sekelskiftesvilla där jag installerat vattenburen golvärme på nedervåningen.
Har nu för avsikt att lägga fiskbensparkett och vet inte nu om jag ska lägga det själv eller anlita en firma?
Anledningen till att jag tvekar är om man måste ha ett massivt golv som jag måste limma, slipa eller om det finns något fiskbensgolv som jag kan lägga flytande. Och där man även kan lägga med fris och inte behöva slipa. Jag misstänker att det då är i lamellutförande där man får träkänslan som vissa andra icke fiskbens-parkettgolv på marknaden.
Är det någon som har några tips på sådant flytande fiskbensparkett?
Annars blir det att anlita en firma som lägger massivt där man väl behöver limma, slipa, sänksåga och kanske även fräsa? Då gäller det att göra rätt på en gång då golvärmen annars är i fara.😀
Jag undrar också lite över det här. Finns det någon som kostat på massiv parkett ovanpå vattenburen golvvärme i tex spårad spånskiva?
Massiv parkett kostar ju en slant och håller väl säkert i 100 år. Det är ju inte kul att behöva riva upp ett sådant golv för att komma åt tekniken under.
Massiv parkett kostar ju en slant och håller väl säkert i 100 år. Det är ju inte kul att behöva riva upp ett sådant golv för att komma åt tekniken under.
Ett massivt golv kanske skulle kunna rivas upp och återanvändas tänker jag om nu golvrörenO Olf Oggler skrev:
måste bytas efter ca 30 år. Eller?
Men att riva upp för man skadat rören vid läggning skulle man ha svårt att ta.
Jag har läst lite om denna parkett tidigare. Och absolut så skulle jag kunna lägga den själv. Men jag är lite frågande till följande:P Preb skrev:
-Ytan ska vara extemt hård vilket är bra. Men får man känslan att det är ett trägolv man går på? Eller blir det lite som att gå på ett laminatgolv.
- Läst att det inte är en lamellkonstruktion under träskiktet? Utan mer som golvspån. Någon nackdel med golvvärme under?
- Någon var besviken att skarvarna löste upp sig om det spilldes vatten som inte togs bort på en gång. Någon som har Bjelins fiskbensparkett?
Golvvärmeslang håller väl i 50-100 år, hoppas jag! Och då har jag bara en massivt grangolv.T Toolfix skrev:
Med risk för trådkapning.
Jag har precis rivit ut en gammal golvkomstruktion som var uppreglad på betongbjälklag. Källare under. Den gamla konstruktionen svajade gnetade och knarrade. Nu har jag reglat upp nytt och lagt spårad spånskiva med vattenburen golvvärme. Länge funderade jag på om jag vågade kosta på riktig parkett på detta. Men min bedömning landade i att risken att det händer något med slingor eller regelverk är allt för stor. Jag la istället in ett klickparkettgolv. De golvet kostar inte mkt i sammanhanget, och det går enkelt att lyfta om det krävs.
Finns det någon annan här på forumet som lagt riktig parkett med liknande förutsättningar som mig? Och hur gick tankarna runt det, i så fall?
Jag har precis rivit ut en gammal golvkomstruktion som var uppreglad på betongbjälklag. Källare under. Den gamla konstruktionen svajade gnetade och knarrade. Nu har jag reglat upp nytt och lagt spårad spånskiva med vattenburen golvvärme. Länge funderade jag på om jag vågade kosta på riktig parkett på detta. Men min bedömning landade i att risken att det händer något med slingor eller regelverk är allt för stor. Jag la istället in ett klickparkettgolv. De golvet kostar inte mkt i sammanhanget, och det går enkelt att lyfta om det krävs.
Finns det någon annan här på forumet som lagt riktig parkett med liknande förutsättningar som mig? Och hur gick tankarna runt det, i så fall?
Stämmer! LK system. Spårade golvspån med aluminiumplåtar.S sinuslinus skrev:
Ja en idé. Helst vill jag inte så många lager som också är isolerande och man får ett ännu trögare system. Men det blir ju litet lager som skyddar om man skulle slinta med sänksågen.😃
Grundfrågan är dock om det finns något "lättlagt" flytande fiskbensparkettgolv på marknaden?
Ingen fara😃O Olf Oggler skrev:Med risk för trådkapning.
Jag har själv ett enstav flytande lamell parkettgolv som jag lagt i köket ovanpå golvvärmen. La det för 12 år sedan. Tyvärr inte med klick utan limmat.
Vad menas med riktigt parkettgolv? Jag tänker då att det är slipbart men i lamell eller massivt utförande.
Tyvärr just nu snöat in mig på fiskben. Men kanske får tänka om beroende på kostnaden.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Ja det finns ju fiskbensparkett som klickgolv men jag förstår inte hur du ska få till fris utan att såga på plats. Det finns 6 mm spontade golvskivor i mdf.
Idag är det rätt vanligt att man limmar trägolv på golvvärme. Är du orolig för din golvvärme så kanske du ska tänka om.
Idag är det rätt vanligt att man limmar trägolv på golvvärme. Är du orolig för din golvvärme så kanske du ska tänka om.
Riktigt parkett=massiv ek som limmas/spikas bit för bit. Sedan slipning och lack.T Toolfix skrev:Ingen fara😃
Jag har själv ett enstav flytande lamell parkettgolv som jag lagt i köket ovanpå golvvärmen. La det för 12 år sedan. Tyvärr inte med klick utan limmat.
Vad menas med riktigt parkettgolv? Jag tänker då att det är slipbart men i lamell eller massivt utförande.
Tyvärr just nu snöat in mig på fiskben. Men kanske får tänka om beroende på kostnaden.
Jag hade samma funderingar när jag byggde huset. Slutade med att jag limmade massiv stavparkett. Både på betong och på spån med golvvärme.
Jag skrev lite om det i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...ll-nybygge-massiva-stavar-eller-klick.364505/
Jag skrev lite om det i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...ll-nybygge-massiva-stavar-eller-klick.364505/
Å tack! Ser jättefint ut. Mycket intressant läsning! Återkommer med eventuella frågor. Så mycket att läsa ikapp. Man är ju lite händig så kanske ändå göra själv? Limma i så fall som du gjort.N nybyggarn3 skrev: