Kommer byta golvet i ett vardagsrum där äkta parkett sitter just nu, men golvet är EXTREMT slitet, vissa små parkettplankor har lossnat på ett ställe, dvs 4-6 st. Och under kan man se tunnare bjälkar/pinnar eller vad man nu ska döpa dessa till.

Jag funderar helt enkelt att eftersom detta golv är så fult och slitet om det är det bästa att ta bort detta golv och sätta klick direkt på dessa små pinnar. För jag antar att dessa går under hela golvet...? Någon som vet vad som är brukligt för parkett från 60 talet? Vore lite tragiskt om man river bort parketten och hittar större hål :wow: ;)

Annars lägger man ju klick direkt på.
En annan orsak jag funderar på vad gäller att ta bort parketten först är att tröskeln är "platt" och om jag lägger på ett nytt golv driekt på parketten så kommer tröskeln mot hallen vinklas någon cm. Kanske inte hela värlen men inte så snyggt.

Om Du har ett bräd/plank-golv under så kan man förstås ta bort det gamla golvet men jag tycker att det låter som en massa onödigt arbete. Och jag förstår inte riktigt hur det ser ut hos dej? i min värld är det rejält stor skillnad på en bjälke och en pinne ;) kan Du beskriva på ett bättre sätt tror Du?

Jag skulle lägga det nya golvet ovanpå det gamla och fixa till tröskeln hellre oavsett hur det såg ut under iofs.

Hej
Du kan ju kolla med en golvslipare om de kan fixa det. De kan också laga "riktiga" golv där enskilda bitar är borta eller gått isär t.ex. pga av fuktskada.

Vi gjorde detta i en lägenhet vi flyttade ifrån och jag har för mig att det var ganska överkomligt pris. Det är ju ändå värt en hel del att ha ett riktigt golv kvar.

/hasv

Jan-Å skrev:
Om Du har ett bräd/plank-golv under så kan man förstås ta bort det gamla golvet men jag tycker att det låter som en massa onödigt arbete. Och jag förstår inte riktigt hur det ser ut hos dej? i min värld är det rejält stor skillnad på en bjälke och en pinne ;) kan Du beskriva på ett bättre sätt tror Du?

Jag skulle lägga det nya golvet ovanpå det gamla och fixa till tröskeln hellre oavsett hur det såg ut under iofs.
Ledsen för att svar har dröjt, men jag har varit helt uppe i renovering av en toalett.

Under parketten så ligger det ca 3 cm breda små "plankor", vet inte hur långa dessa är då de bitar som saknas ur parketten inte sträcker sig så långt. Men jag kan bara anta att dessa sträcker sig över hela golvet, lär väl upptäcka det när jag river om jag river golvet :rolleyes: Tjockleken vet jag inte heller men jag skulle gissa på någon ½-1 centimeter tjocka. Kan fixa bild om det skulle vara intressant ;)

Orsaken till det extra arbetet som jag funderar på är att denna parketten är så sliten och då menar jag SLITEN. Den ser inte rolig ut alls + att det skulle bli en nivåskillnad mot hallen. Men jag kanske är onödig i det tänkandet...

hasv skrev:
Hej
Du kan ju kolla med en golvslipare om de kan fixa det. De kan också laga "riktiga" golv där enskilda bitar är borta eller gått isär t.ex. pga av fuktskada.

Vi gjorde detta i en lägenhet vi flyttade ifrån och jag har för mig att det var ganska överkomligt pris. Det är ju ändå värt en hel del att ha ett riktigt golv kvar.

/hasv
Golvet har slipats ett antal gånger redan, sista gången var nog för ca 20 år sedan:P
Och då sa han som slipade att golvet inte skulle klara av en till slipning; så slipning är uteslutet *tyvärr* Och golvet är så pass fult nu så ett byte är nog det enda alternativet alt. lägga på nytt golv.

Själva vardagsrummet har jag renoverat före jul, så det är bara golvet kvar.

Oki, ett brädgolv av nåt slag alltså. Jag skulle lägga nya golvet direkt på parkettgolvet, för mycket jobb att ta bort det jmf med att fixa till lite nivåskillnad mellan 2 golv/rum.
I nästan alla gamla hus där det renoverats finns den typen av nivåskillnader, inget som spelar nåt roll tycker jag.

Vi har en nivåskillnad på 35 mm mitt i ett golv, har lagt vattenburen golvvärme i hallen och fram till trappen till källaren, flytspackel + klinkers. Resten av golvet la vi laminat på i väntan på att vi ska göra resten. Jag byggde en (i mitt tycke :P) snygg tröskel där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.