S
ta det som parkett tillverkaren rekommenderar

Jag tänkte mer på att den efter åren blir mer platt. Alltså foam och listerna kommer vara i "luften". Men då säger ni att det inte är några problem. Den måste ju ändå pressas något när man har lagt golvet.

Skulle jag oxå tro. Om en 20-30 år ser det nog förfärligt ut.

Hade du tänkt lägga golvet utan att demontera befintliga golvlister? :confused:
I så fall rekommenderar jag att du lägger en kvartsstav mot golvlisten för att dölja springan. För du måste ha avstånd mellan golv och vägg/alt. golvlist

Nej. Jag tänkte först lägga underlagsfoam sen golv på och sen nya golvlister.

Men snälla du!

Vad skulle få underlagsfoamen längs väggarna att sjunka ihop så mycket?
Detta är ju normalt sätt att arbeta, och det har funkat utmärkt sedan stenåldern.

Varför skulle det inte fungera hemma hos dig?

kladde skrev:
Nej. Jag tänkte först lägga underlagsfoam sen golv på och sen nya golvlister.
OK, hörs som en plan :). Om det genom tiden skulle visa sig att golvet "sjunker" så är ovanstående lösning med kvartsstav ett alternativ kanske.... är väl inget bekymmer för stunden.... ?

KnockOnWood skrev:
och det har funkat utmärkt sedan stenåldern.

Varför skulle det inte fungera hemma hos dig?
He,he men det var ju annorlunda då, det var väl stengolv :cool:

roland53 skrev:
Jord gissar jag... ;)

Fint, då tackar jag.

Det blir foam under golvet. Lumppapp kommer jag bara använda för att jämna ut/fyll ut ojämnheter.

Ha en fin helg.

roland53 skrev:
Spelar ju ingen roll vad det var för undergolv.
Det var väl samma foam ändå som man lade under parketten.
Foamen har aldrig ändrats vad jag vet :wow:

(Avd. nu_är_det_snart_helg_trams :) )

KnockOnWood skrev:
Foamen har aldrig ändrats vad jag vet :wow:

)
Det har kanske avhandlats i andra trådar men....
inbillar mig att det kan vara skillnad på foam och foam. (åtminstone känns det så med handen)

Är det någon som har erfarenhet av tex foam från Byggmax vs "dyra affären"-foam m.a.p. hur det trycks ihop?

Jag kollade betonggolvet och det visade sig att den bucklar upp i en hörnan bakom elementrören. Så någon slippmaskin kan jag inte använda. Ska jag använda hammare och nåt järn? Eller ska jag kanske hyvla av lite på undersidan av parkettgolvet för att kompensera?

När man lägger parkett så ska man lämna några mm fritt från vägg. Men eftersom golvet expanderar beroende på årstid, ska man inte anpassa golvet till vägg beroende på när man lägger den? Typ 10mm fritt på vintern och 15mm fritt på sommaren? Har inte riktigt förstått det. Eller ska man lägga samma avstånd om den nu är sommar eller vinter?
Jag vill vara säker innan jag börjar med golvet. Tack

kladde skrev:
När man lägger parkett så ska man lämna några mm fritt från vägg. Men eftersom golvet expanderar beroende på årstid, ska man inte anpassa golvet till vägg beroende på när man lägger den? Typ 10mm fritt på vintern och 15mm fritt på sommaren? Har inte riktigt förstått det. Eller ska man lägga samma avstånd om den nu är sommar eller vinter?
Jag vill vara säker innan jag börjar med golvet. Tack
Inneluften är torrast på vintern och fuktigast på sommaren.
Så rimligen behövs mindre springor på sommaren, om golvet har acklimatiserat sig till innemiljön.
Men det vet man ju inte riktigt, om det inte har legat uppackat i rummet veckovis.

Mitt golv har nu ca 10-12 mm springa på ena sidan, den andra är "låst" av köksskåp
Och bredden är nästan 12 meter.
Det har funkat helt OK tre år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.