Kan inte förstå att man köper oljat överhuvudtaget.
Mattlacken är betydligt bättre. Samma matta yta, men inte ens i närheten av så mycket underhåll.

Har läst era olika åsikter om lackat vs oljat. Vi har precis köpt ett ekparkettgolv som är UV-lackat. Vet därémot inte riktigt vad det innebär., inte heller om det kräver någon behandling för att hålla snyggt i längden. Någon som kan redogöra för det? Det ser inte alls l"lackat" ut, har en matt yta och är jättesnyggt. Vill ju förstås att det ska vara lika fint länge...
Yalla

UV-lackat är väl en lika fin term som "mikrofruktolja" eller "provitamin", men vad jag tror att tillverkaren försöker få fram är att lacken är extra tålig mot solljus, det vill säga att golvet inte bleks eller gulnar om du har ett ställe där solen ofta ligger på.

ST1 skrev:
UV-lackat är väl en lika fin term som "mikrofruktolja" eller "provitamin", men vad jag tror att tillverkaren försöker få fram är att lacken är extra tålig mot solljus, det vill säga att golvet inte bleks eller gulnar om du har ett ställe där solen ofta ligger på.
Jag tror snarare att tillverkaren har använt en UV-härdande lack. En ganska vanlig industriell lackteknik som är mycket snabb. Härdtiderna kan handla om sekunder. En fördel med UV-system är att man inte släpper ut en massa lösningsmedel.

K
Jag har lackad ask från Byggmax i vardagsrummet sen 2.5 år tillbaka. Mycket nöjd.

theplan skrev:
Mattlacken är betydligt bättre. Samma matta yta, men inte ens i närheten av så mycket underhåll.
Ska erkänna att jag blir osäker iom att golvet är jäkligt tåligt mot fläckar.. .har testat snus, tandkräm, olja, skokräm, nåt kemiskt preparat, saft o nått till... snuset va det enda som gav en antydning till missfärgning. Kanske är nån mattlackvariant... men har för mig att det stod "oljat"

Anledningen är att kunna mörkolja/betsa vid inspiration utan att hålla på med nån gigantisk slipmaskin.

theplan skrev:
Själv kan jag inte förstå att man lägger in dyrt trägolv och sedan smetar på ett plastlager som sedan alltid ligger mellan huden och träkänslan. Har själv oljat, och har ännu inte sett en lack som slår lystern och känslan.

Men visst, om jag hade en treåring som gillar att testa sina kritor på spännande underlag hade jag kanske prioriterat annorlunda.

mattiasp skrev:
Jag tror snarare att tillverkaren har använt en UV-härdande lack. En ganska vanlig industriell lackteknik som är mycket snabb. Härdtiderna kan handla om sekunder. En fördel med UV-system är att man inte släpper ut en massa lösningsmedel.
Där ser man. Hade ingen aning om det, faktiskt. Det är väl samma princip som hos tandläkaren, då... :D

Och en nackdel med UV-härdning är bildandet av markära Ozon. :(
(På jobbet använder vi många olika limmer som härdas i UV-ugn och i dessa bildas marknära Ozon, dock förhoppningsvis hälsosammare än de tvåkomponentslim som annars är alternativet).

Min halvsyster har lagt ett golv från byggmax i köket, och under köksinstallationen fick dom en vattenläcka vilket gjorde att hela golvet var vattentäckt över en del av natten, ingen som riktigt vet säkert hur länge det var vatten över ytan, men det märks inte minsta lilla.
Det är i min mening betyg på att det klarar en hel del kvalitetsprovet, många dåliga/billiga golv hade man fått problem med skarvar osv som reser sig, men detta ser perfekt nylagt ut, 1 år efter läggning och vattenskada!

ST1 skrev:
Själv kan jag inte förstå att man lägger in dyrt trägolv och sedan smetar på ett plastlager som sedan alltid ligger mellan huden och träkänslan. Har själv oljat, och har ännu inte sett en lack som slår lystern och känslan.

Men visst, om jag hade en treåring som gillar att testa sina kritor på spännande underlag hade jag kanske prioriterat annorlunda.
Jag håller med fullständigt. Mycket skönare att gå på oljad parkett och det är mycket snyggare. Jag tycker att lackad parkett ibland känns och ser ut som laminat.

Tja, vet inte om jag tillför något men jag la Byggmax oljad ask i vintras och resultatet blev jättebra. Har ingen anledning att tvivla på kvalitén. "Klicket" funkade fint även om det var lite trögt att få ihop korsidorna. Inga synliga skarvar dock.

(F ö ser jag ingen anledning att köpa trägolv som är lackade. Samma känsla som laminat eller plastmatta för mig.)

Jag köpte ett golv i al från Byggmax och är nöjd med hur det blev. Ångrar lite att jag inte kollade hur tåligt träslaget var då jag lagt det i hela nedervåningen vilket inkluderar kök och hall. Men min ouppmärksamhet kan jag knappast beskylla golvet eller Byggmax för.

Tidigare hade nedervåningens golv bestått av laminat/plastgolv och det blev en helt otrolig skillnad i känsla. Oavsett om man väljer lackat eller oljat trägolv så slår det laminat med hästlängder, tycker jag.

Vi funderar på att lägga Byggmax klickträgolv, 15 mm, ask i 3-stav, i vårt kök. Golvet är av märket Maestro och kostar 239 kronor/ kvm. Det ä snyggt och lär visst ska vara lätt att lägga. De jag undrar över är dock om detta golv håller i ett kök för en småbarnsfamilj? Golvet är förlackat och vi kommer nog att lacka det en gång till när det är nylagt. Någon som har någon erfaranhet av detta golv i kök?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.