Hejsan! Har precis köpt ett 70-tals enplanshus på oisolerad platta-på-mark. Min fråga är egentligen ganska enkel. Jag ids inte lägga något aktivt ventilerat golv. Är det någon idé att bara ha "passiva" blå Platonmattor med ventilerad list eller kan jag lika gärna lägga parketten direkt på betongen? Kan det bli värre med Platon?

Huset har ju klarat sig utan mögel i 50 år. Det borde väl klara 50 till? Fuktkvot ligger på stabila 12% i syllarna.

Har sökt efter en liknande fråga, men inte hittat någon med svar på just passiv Platon vs inget. Alla snackar bara om nivell vilket verkar jättejobbigt om man tänker göra ett rum i taget.

Har till och med hittat något svar där någon säger att det kan bli mer fukt om har passiv Platon. Anledningen till att jag i alla fall vill lufta golven lite är att jag inte vill att det ska lukta stuga så småningom.

Redigerat:
Hej! Jag är i samma läge som du med en förhållandevis torr och välfungerande dränering idag. Läser bland annat på nedan sida att största nackdelen med att inte använda mekanisk ventilation är om man har problem med lukt eller radon. Har du tagit något beslut eller fått ytterligare information?

https://avfuktningsteknik.se/tjanster/ventilerade-golv/

D docfoetze skrev:
Hej! Jag är i samma läge som du med en förhållandevis torr och välfungerande dränering idag. Läser bland annat på nedan sida att största nackdelen med att inte använda mekanisk ventilation är om man har problem med lukt eller radon. Har du tagit något beslut eller fått ytterligare information?

[länk]
Jag gjorde bedömningen att det har funkat i 50 år och borde funka 50 till . Efter noggrann inspektion så var det inga konstiga lukter eller några problem i syllarna eller under andra golv i huset. Lade ned två lager foam under för bekväm dämpning och isolering och det är ett mycket skönt golv att gå på. Upplever inte att det är särskilt kallt heller trots oisolerad platta på mark. Det största problemet jag fick var att golvet svällde en del när jag lade ned det, kan vara en bra ide att låta det ligga i rummet man ska ha det i två veckor innan man lägger det.
Ett år visare som husägare verkar det från min synvinkel som att vissa som lägger nivell-golv eller aktivt ventilerad Platon har lite OCD, snarare än problemhus. Jag har märkt många områden i huset jag hellre lägger pengar på.

Jag skulle nog bara lägga sådana golv i en källare kanske.

Redigerat:
  • Gilla
docfoetze
  • Laddar…
Hej på er,

Är i precis samma sits som er med näst intill oisolerad platta på mark och på g att lägga parkett.
Är ni fortfarande nöjda med resultatet?

NiklasPEN NiklasPEN skrev:
Hej på er,

Är i precis samma sits som er med näst intill oisolerad platta på mark och på g att lägga parkett.
Av olika anledningar så valde vi bort isolering under plattan när vi byggde för 20 år sedan. Istället lade vi in en platonmatta med uppvik och ventilerade socklar. Isolering på det och sedan ett trägolv. Innan vi la mattan såg vi till att plattan var helt ren och behandlade den med Boracol förebyggande. Det har fungerat bra som förväntat.

Ulltand Ulltand skrev:
Av olika anledningar så valde vi bort isolering under plattan när vi byggde för 20 år sedan. Istället lade vi in en platonmatta med uppvik och ventilerade socklar. Isolering på det och sedan ett trägolv. Innan vi la mattan såg vi till att plattan var helt ren och behandlade den med Boracol förebyggande. Det har fungerat bra som förväntat.
Vilken typ av isolering och hur tjock?
Upplever ni att golvet känns kallt på vintern?
Funderar även på golvvärme men nojjig över omvänd fuktvandring...

Vilken typ av isolering och hur tjock?
Upplever ni att golvet känns kallt på vintern?
Funderar även på golvvärme men nojjig över omvänd fuktvandring...
Glas eller stenull, minns inte riktigt ca 70 mm. På det ligger massivt brädgolv ca 25 mm.

Nej golvet känns inte inte direkt kallt. Men ur komfortsynpunkt är ju ett varmt golv med golvvärme klart skönare att gå på. Men har man mattor så blir skillnaden inte så stor.

Hej på er,

Japp fortfarande nöjda. Inga problem med tidigare golv efter 50 år som sagt eller syllar för den delen. Nu har vi rivit upp och tittat på allt. Om fuktkvoten är ok enligt besiktningsman bör ni kunna vara lugna. Vår fuktkvot var 12%. De nya golven funkar prima och huset luktar nytt efter tre år. Vi har flyttat väggar i huset och inte märkt några problem i det borttagna materialet - fick dock sjukt mycket bättre ljudisolering med nya väggar. Enda problemet är att betongplattan kan vara lite ojämn - där golvet ligger platt är det dock inget knarr. Om du gillar tysta golv kan det vara en ide att flytspackla och/eller slipa i många gamla hus.
Vid renovering i 70-talshus med plywood/boardväggar rekommenderar jag att du sätter gips på väggarna också - bättre ljudisolering och mindre sprickor i målad/tapetserad vägg i hörnen. Vi installerade frånluftsventilation för 30k också vilket var lätt värt det - självdraget i dessa hus är sällan bra och leder till kvava rum. Som bonus minskar du ofta radonet också om du har högre halter. Frånluft minskar även fuktbelastningen i dåligt isolerade vindar vilket kan vara ett problem i många 70-talshus med svartmögel i t ex kattvind som följd.

Redigerat:
  • Gilla
NiklasPEN och 1 till
  • Laddar…
K Keius skrev:
Japp fortfarande nöjda. Inga problem med tidigare golv efter 50 år som sagt eller syllar för den delen. Nu har vi rivit upp och tittat på allt. Om fuktkvoten är ok enligt besiktningsman bör ni kunna vara lugna. Vår fuktkvot var 12%. De nya golven funkar prima och huset luktar nytt efter tre år. Vi har flyttat väggar i huset och inte märkt några problem i det borttagna materialet - fick dock sjukt mycket bättre ljudisolering med nya väggar. Enda problemet är att betongplattan kan vara lite ojämn - där golvet ligger platt är det dock inget knarr. Om du gillar tysta golv kan det vara en ide att flytspackla och/eller slipa i många gamla hus.
Vid renovering i 70-talshus med plywood/boardväggar rekommenderar jag att du sätter gips på väggarna också - bättre ljudisolering och mindre sprickor i målad/tapetserad vägg i hörnen. Vi installerade frånluftsventilation för 30k också vilket var lätt värt det - självdraget i dessa hus är sällan bra och leder till kvava rum. Som bonus minskar du ofta radonet också om du har högre halter. Frånluft minskar även fuktbelastningen i dåligt isolerade vindar vilket kan vara ett problem i många 70-talshus med svartmögel i t ex kattvind som följd.
Låter bra, det lutar åt att vi gör något liknande. Jämnar av plattan och sedan på med plast och foam. Tack för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.