38 564 läst ·
271 svar
39k läst
271 svar
Parkeringsböter
Återigen, det handlar om att se till felets art och omfattning. det finns många människor som parkerar rätt där lastbilar iallafall inte kan ta sig fram, sen finns det dom som parkerar fel utan minsta bekymmer för oss chaufförer av tyngre fordon.Nerre skrev:Nej, man måste inte. Det må vara att det blir besvärligare att följa reglerna, men att nåt blir besvärligt är inget försvar för att bryta mot reglerna.
Glöm inte att det är tack vare oss som följer reglerna som lastbilsförarna öht kan ta sig fram. Om alla bilförare struntade i reglerna så skulle det som sagt var bli kaos.
Och jo ibland kan det handla om ett måste i den mån att man även har en skyldighet mot sig själv att vårda sin kropp samt att inga lagliga alternativ finns.
Ett exempel: En kund har beställt 3 pall med kakelfix till ett omfattande renoveringsarbete av ett hyreshus i stan.
Förutsättningar: Huset ligger mitt på en gata som lutar nedför, lastzonen ligger längst ner på gatan. Gatan i sig är 400 meter lång och trottoaren är gjord av gatsten. Pallarna väger 900 kg styck
Alternativ arbetsmetod 1: Backa upp på trottoaren, lägg bakliften på trappkanten och dra pallarna rakt in i trapphuset där dom inte står i vägen för folk som vill passera på trottoaren senare under eftermiddagen
Positivt: Det blir lättarbetat, chauffören sparar på kroppen, det går fort och resulterar i fler stopp / dag = bättre ekonomi för företagen (leverantör, speditör, åkare, kund)
Negativt: Bilen står i vägen på trottoaren under cirka 10 minuter.
Anledning att skriva ut P-böter: Ja, bilen står parkerad på trottoaren
Alternativ arbetsmetod 2: Dubbelparkera på gatan, ställ av godset intill trottoarkanten (om plats finns)
Positivt: Inget vad jag kan se (möjligtvis tiden det tar att lossa)
Negativt: Lastbilen står i vägen, pallarna står i vägen, godset är stöldbegärligt, godset kan bli förstört av väder och vind
Anledning att skriva ut P-böter: Ja, Bilen står dubbelparkerad
Alternativ arbetsmetod 3: Stanna i lastzonen längst ner på gatan, dra 900kg pallarna en och en uppför backen (200 meter) på knölig gatsten, ställ pallarna på trottoaren.
Positivt: Chauffören står i lastzon och är inte i vägen för någon mer än fler som eventuellt vill använda lastzonen.
Negativt: Det tar lång tid att lossa, chauffören får slita hund och ta hjälp av andra för att få pallarna till adressen, pallarna står i vägen på trottoaren tills dess att byggherren väljer att använda dom, godset är stöldbegärligt, godset kan bli förstört av väder och vind, fler chaufförer kan anlända och vilja använda lastzonen (dessa kommer då att stå mitt i vägen och vänta till Nerres stora förtret)
Anledning att skriva ut P-böter: Ja, bilen står för länge i lastzon och under tiden chauffören går till porten så räknas det inte längre som lossning (enligt reglerna)
Alternativ arbetsmetod 4: Samma som ovan men chauffören bär in säckarna en efter en i porten
Positivt: Samma som ovan, pallarna står inte i vägen på trottoaren
Negativt: samma som ovan, det tar ännu längre tid, chauffören blir sjukskriven med ryggproblem och alla får lida ekonomiskt.
Anledning att skriva ut P-böter: Ja, bilen står för länge i lastzon och under tiden chauffören går till porten så räknas det inte längre som lossning (enligt reglerna)
Men vad gör det om en chaufför blir sjukskriven? Han var ju i alla fall inte i vägen när Nerre skulle släppa av sin fru som faktiskt kan gå själv och inte står på pall eller ligger nerpackad i en kartong...
Sen ska vi inte tala om alla dessa lagvidriga människor som anlitar flyttföretag utan att vilja betala för att flyttgubbarna ska bära hela hushållets ägodelar fler kvarter bara för att närmaste parkering råkade finnas där just den dagen dessa väljer att flytta...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Om en lapplisa står och mäter hjulposition på en bil som stått 30 minuter för länge på entimmes parkering ja då har jag jävligt svårt att förstå samhällsnyttan i det
Arbetsmetod 5:
Be köparen att ordna uppställningsplats genom att kontakta kommunen för att få en bit av gatan tillfälligt avspärrad som lastzon.
Lyft av pallarna och ställ dem på den yta som köparen har betalat kommunen för att få ställa godset på.
Stöldrisken är köparens problem.
Be köparen att ordna uppställningsplats genom att kontakta kommunen för att få en bit av gatan tillfälligt avspärrad som lastzon.
Lyft av pallarna och ställ dem på den yta som köparen har betalat kommunen för att få ställa godset på.
Stöldrisken är köparens problem.
Och sno parkeringsplatser för er laglydiga som bara ska till stan i ett snabbt ärende? Då blir det väl ett j-vla liv på att det byggs överallt och hela tiden istället?!Nerre skrev:
Det jag kan utläsa av ditt inlägg är att det är bättre att 5 bilar saknar parkeringsplats i 2 månader än att trottoaren blir delvis upptagen totalt 30 minuter om dagen uppdelat i x antal leveranser till bygget.
Tillbaka på att ösa problem över andra istället för att hjälpa till att lösa dom ser jag, hur var det med attitydförändringen i samhället som du förespråkade tidigare i tråden? Du påstår att samhället måste bli bättre på att hjälpas åt och hjälpa dom som behöver hjälp, det rimmar illa med "det är deras problem"Nerre skrev:
Var det inte du som visade överdriven hänsyn till andra medmänniskor? eller gällde det bara andra bilister?
Vem har pratat om två månader?DeesL skrev:
Det är väl bara att kontakta kommunens tekniska kontor och säga "Hej, det datumet kommer vi behöva ta emot en last och undrar om det går att ordna så att det är avspärrat under några timmar på dagen" så kommer de att tala om hur avspärrningen ska göras och skyltas för att aktuella regler ska uppfyllas.
De lär inte spärra av nån gata i flera månader för en sån grej. Däremot kommer de säkerligen att kräva att det skyltas redan från närmast korsning och lite såna grejer.
Jag har tittat på detta förut i samband med att jag undrade över om alla olika byggprojekt överallt får blockera gångbanor hur som helst och jag hittade en massa tydliga regler hos kommunerna om hur sånt får göras. Och kan konstatera att 90% av alla byggen jag ser inte följer reglerna...
Här finns t.ex. information från Stockholms stad om detta
http://foretag.stockholm.se/Regler-och-ansvar/Anvanda-offentlig-plats-/
Detta gäller visserligen sånt som uttryckligen kräver tillstånd, men det visar ganska tydligt på att det finns ett regelverk och rutiner för att hantera såna här grejer.
Nerre skrev:Vem har pratat om två månader?
Det är väl bara att kontakta kommunens tekniska kontor och säga "Hej, det datumet kommer vi behöva ta emot en last och undrar om det går att ordna så att det är avspärrat under några timmar på dagen" så kommer de att tala om hur avspärrningen ska göras och skyltas för att aktuella regler ska uppfyllas.
2 månader var enbart en tillhöftad tid baserat på den omfattande fiktiva renoveringen och att byggherren kommer behöva mer än 3 pall kakelfix för att fullfölja sitt uppdrag. Gissa själv hur kul detta scenario skulle bli:
- Hej xxx kommun, den 7/3 kommer vi påbörja ett badrumsarbete på xxx gatan xx i er kommun. Den 8/3 kl 07:00-08:30 kommer vi behöva en lastzon för att kasta allt gammal kakel som vi inte vet var vi ska göra av fram tills dess. Sen vid 13:00-13:30 kommer det en leverans med flytspackel, och ca 15:00 beräknar vi ta emot hinkar med fuktspärr. Den 10/3 kommer en leverans värmeslingor till samma adress och den är beställd till någon gång under dagen. Vidare har vi beställt kakel till den 15/3 klockan 11:00 men vi tror inte att allt kakel kommer då så restleveransen är bokad till den 16/3 kl 08:20. Sen måste vi ha fix och det kommer mellan 09:00 & 12:00 den 17/3... kan ni fixa så vi får avspärrat dessa tider?
Flawless plan where absolutly nothing can go wrong...
Sätt du dig och gör schemat för detta och räkna ihop med dina hantverkares arbetstimmar, kör & vilotider för chaufförerna, leveranstid från tillverkaren, krav och önskemål från kunden, eventuella trafikförbud på gällande gata mm. Eller är det "bara att prata med chefen" så är saken biff?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
OMRÖSTNING:
Passade på att knäppa denna bild på vägen hem, en solklar felparkering eftersom skylten klart och tydligt talar om att parkering endast får ske inom markerat område. Släpet är därför uppställt i strid mot gällande regler.
Föraren har dock uppenbart gjort vad han anser tillräckligt för att ställa sig där han inte hindrar annan trafik eller andras infart/parkeringsmöjligheter.
Givet är att han kunde ha ägnat 5-10 minuter åt att backa in släpet på en annan ruta och koppla isär men valde tydligen att inte göra så för att ekipaget i sig inte hindrar någon / något.
Förtjänar denna människa att få en bot för felaktig uppställning eftersom chauffören inte har lagt ner tillräckligt mycket tid på att göra rätt för sig eller bör lapplisan se mellan fingrarna eftersom felparkeringen inte är av någon direkt omfattning?
Passade på att knäppa denna bild på vägen hem, en solklar felparkering eftersom skylten klart och tydligt talar om att parkering endast får ske inom markerat område. Släpet är därför uppställt i strid mot gällande regler.
Föraren har dock uppenbart gjort vad han anser tillräckligt för att ställa sig där han inte hindrar annan trafik eller andras infart/parkeringsmöjligheter.
Givet är att han kunde ha ägnat 5-10 minuter åt att backa in släpet på en annan ruta och koppla isär men valde tydligen att inte göra så för att ekipaget i sig inte hindrar någon / något.
Förtjänar denna människa att få en bot för felaktig uppställning eftersom chauffören inte har lagt ner tillräckligt mycket tid på att göra rätt för sig eller bör lapplisan se mellan fingrarna eftersom felparkeringen inte är av någon direkt omfattning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag skrev förut: Visst blir det besvärligare, men som jag nyss visat så finns det regler för hur man gör avsteg från reglerna.
Naturligtvis så kommer kommunen antagligen inte att tillåta att gatan stängs av sådär många gånger utan kräva att entrepenören samordnar transporterna för att minimera avstängningsbehovet.
Det är samma sak om du t.ex. vill gräva upp gatan för något, kommunen låter inte alla gräva när de vill utan de försöker i såna fall att gräva upp för flera aktörer samtidigt. Istället för att gräva upp gatan tre gånger på ett halvår så samordnar man så det grävs upp en gång och både VA, el och tele eller vad det nu är som ska grävas ner grävs ner samtidigt.
Ska du t.ex. ställa en container på gatan så ska det betalas parkeringsavgift för den (det står om det på sidan jag länkade till).
Naturligtvis så kommer kommunen antagligen inte att tillåta att gatan stängs av sådär många gånger utan kräva att entrepenören samordnar transporterna för att minimera avstängningsbehovet.
Det är samma sak om du t.ex. vill gräva upp gatan för något, kommunen låter inte alla gräva när de vill utan de försöker i såna fall att gräva upp för flera aktörer samtidigt. Istället för att gräva upp gatan tre gånger på ett halvår så samordnar man så det grävs upp en gång och både VA, el och tele eller vad det nu är som ska grävas ner grävs ner samtidigt.
Ska du t.ex. ställa en container på gatan så ska det betalas parkeringsavgift för den (det står om det på sidan jag länkade till).
Det beror ju lite grann på om han står där i fem minuter eller fem månader men om vi antar att det är en kortare tid, kanske max en timma, så tycker jag att lapplisan borde ägna sig år större "brottslingar".DeesL skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Han, eller snarare hon (tjejer bryr sig ju aldrig om trafikregler så det är nog en kvinnlig rättshaverist som är i farten) borde ha ringt till kommunens tekniska kontor och bett om att få platsen i fråga avspärrad under den tiden han, eller hon, ansåg sig behöva för att gå in och köpa spik.
Nu är det lite besvärligt, då det tydligen inte är kommunal mark.
Kanske kommunen först måste expropriera marken med hänvisning till allmännyttan.
Nej, jag vet faktiskt inte, men åtalseftergift kan ju inte komma på fråga.
Tänk på preventionen också. Rätt som det är har vi fullständig anarki!

Nu är det lite besvärligt, då det tydligen inte är kommunal mark.
Kanske kommunen först måste expropriera marken med hänvisning till allmännyttan.
Nej, jag vet faktiskt inte, men åtalseftergift kan ju inte komma på fråga.
Tänk på preventionen också. Rätt som det är har vi fullständig anarki!
Fast vid närmare eftertanke tycker jag egentligen att man kan se mellan fingrarna den här gången.
Eftersom en sådan samordning är både tekniskt, logistiskt och ekonomiskt krävande så är min gissning att kommunen (om bifall ges) väljer att tilldela gatan en lastzon under hela renoveringstiden. i ditt exempel bygger det på att man vet exakt vilka entreprenörer som skall utföra vilket jobb under tiden man gräver, samma sak gäller med transporterna. Allting kan hända och transporter kan behöva anlända oplanerat, en sådan transport kan inte räknas in i samordningen och måste således lossa någonstans i anslutning till bygget alternativt där det inte sticker i ögonen på svartvita paragraf-ryttare.Nerre skrev:Som jag skrev förut: Visst blir det besvärligare, men som jag nyss visat så finns det regler för hur man gör avsteg från reglerna.
En till del i det hela är lagring av material, om transporterna ska samordnas så kommer allt material att behöva förvaras någonstans i hyreshuset, jag gissar på att det även här "bara är att prata med någon av högre rang", exempelvis hyresvärden så är det löst (för det kan ju inte vara så att det helt plötsligt blev hyresvärdens problem för så funkar ju inte samhället)?!
Jag måste tyvärr vara uppriktig med dig och säga att din enstaka transport av makadam hem till villan och dina tappra försök att parkera rätt när frugan ska till stan inte gör att du besitter tillräckligt med kunskap om hur transportbranschen är uppbyggd. Det finns långt många fler parametrar att räkna in än vad du verkar villig / förmögen att förstå, jag hävdar därför att du är fel person att diskutera transporter med och ditt "bara att" börjar bli en rätt störande del i diskussionen. Du får gärna måla upp en bild av mig där jag ser problem istället för lösningar, sanningen i mina ögon är dock att jag ser lösningar som är mer effektiva och mindre krävande av alla inblandade än dom du presenterar... skillnaden är att mina lösningar inte alltid passar innanför dina svart-vita ramar
Du har alltså för dåliga kunskaper om ALLA branscher?! Lite så som Bo Slitberg skrev tidigare så går det ibland inte att utföra jobbet utan att bryta mot vissa regler och då väljer man oftast att göra det på smidigaste möjliga vis.Nerre skrev:
Lite längre bort i mitt område byggs ett nytt hus och när väggarna till huset kom och skulle lyftas på plats fanns enbart ett möjligt sätt att göra detta, att ställa kranbilen med tillhörande trailer tvärs över korsningen med så pass marginal att bussen med nöd och näppe kunde ta sig förbi. Alla i bygglaget såg problemet i att spärra av hela korsningen och alla i bilister såg problemet i att lyfta på något annat vis, tillsammans hjälptes vi åt och fick det hela att fungera utan mer påverkan än någon minuts försenad buss. Skulle detta alltså egentligen resulterat i en böter för att bilen stod längre än sex minuter på en plats ej avsedd för parkering?
Minns att vi fortfarande inte ställer oss som vi gör i syfte att parkera utan att lösa uppgiften vi har blivit tilldelade av den som betalar oss våra dagliga pengar.
Jag vill passa på att påminna dig om att fyrkantigt inte är den enda formen