21 048 läst ·
51 svar
21k läst
51 svar
Parkering vid fastighet som har berg fram till tomtgräns
Nej pågående användningen av er bostadsfastighet. Kommunen kan alltså inte ställa krav på er att anlägga en parkeringsplats utan kravet aktualiseras först om ni söker bygglov.T tecknaren skrev:
Parkeringen regleras av trafiklagstiftningen och lokala trafikföreskrifter som kommunen eventuellt har tagit för er gata. Typikt sett får man parkera på gatan i detaljplanerat område om kommunen inte har beslutat något annat.
Det här har kommunen övervägt när man antog detaljplanen. D v s kvartersmarken ska vara lämplig för ändamålet så att den kan användas för den bebyggelse som planen tillåter. Uppenbart är enligt planbeskrivningen att man har bedömt att det är rimligt att ni ordnar med parkeringsplats på fastigheten för er tomt. Skyddet för den enskilde fastighetsägaren är möjligheten att överklaga beslutet om en ny detaljplan.T tecknaren skrev:
Sen finns det viss flexibilitet vad gäller parkeringsplats. Lagtexten lyder: "det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon". Men skäligheten lär inte omfatta att det är jobbigt eller dyrt att spränga berg. Vad kostar ett hus att bygga idag? 5-6 milj? Då lär några hundra tusen för sprängning och schaktning ses som en rimlig kostnad i sammanhanget.
Läs mer här om lagstiftningen:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/parkering_hallbarhet/pbl/lag/
Det låter som en skröna. Uppsala verkar ha ett parkeringstal på 5-8 platser /1000 BTA som reglerar hur många platser man minst måste ha för att få bygga (i detaljplan eller bygglov). Dvs ungefär 0,3-1,2 platser per lägenhet beroende på storlek på lägenhet. Källa: https://www.uppsala.se/contentasset...66/parkeringstal_for_uppsala_rev_dec_2018.pdfRoTe skrev:
Minimikrav på parkering är det absolut vanligaste, även om byggherrar ofta vill få ner p-talet när man bygger lägenheter för att pressa kostnaderna. I Uppsala kan den byggherre som vill få bygga något färre platser om man istället erbjuder andra lösningar. Bor du i villa får du bygga hur många platser du vill/får plats med.
OnT: Jag tror som flera tidigare i tråden att TS får bita i det sura äpplet om TS vill ha bygglov för en utbyggnad. Kommunen kan däremot inte hindra dig att parkera som idag (så länge som de inte inför p-förbud på vägen). Jag själv hade varit orolig för att kommunen kommer öka kontrollen av 24-timmarsregeln om de ska bygga ut, och börjat skissa på kostnad för att spränga ut för egen p-plats.
precis, men du innebär ju inte att TS får parkera som hen alltid gjort på kommunens mark delvis.Claes Sörmland skrev:
Nej pågående användningen av er bostadsfastighet. Kommunen kan alltså inte ställa krav på er att anlägga en parkeringsplats utan kravet aktualiseras först om ni söker bygglov.
Parkeringen regleras av trafiklagstiftningen och lokala trafikföreskrifter som kommunen eventuellt har tagit för er gata. Typikt sett får man parkera på gatan i detaljplanerat område om kommunen inte har beslutat något annat.
Allt är ju redan solklart och behövs ju inte diskuteras mer. Enligt detaljplanen skall man anlägga parkeringsplatser på sin mark .. oavsett om det är berg eller om det är vatten eller annan mark. Du får inte använda kommunens mark som permanent parkeringsplats på samma sätt som om det vore privat mark som du parkerade på... på samma sätt som man inte får bygga eller besitta annans mark.
Är kommunen nu huvudman för allmän plats inom planområdet? Eftersom det finns en vägförening så borde ju huvudmannaskapet för allmän plats vara enskilt (om det nu inte nyligen har ändrats så att kommunen tar över huvudmannaskapet med en ny detaljplan).
Jag antar att det krävs väldigt många felparkeringsböter för att det ska löna sig att skapa ett bergrum till bilen. Med 24-timmars parkering ska det till mycket för att man ska åka dit då man relativt ofta använder bilen åtminstone 1 gång per dygn..D Drömtroll skrev:
Jag tänkte inte bara på antalet böter, utan också på att värdet på huset borde påverkas positivt av att ha en egen plats. Eftersom TS tycks bo i Stockholm kan det nog löna sig (eller i varje fall gå +/- 0).L lbgu skrev:
Där jag bor är det krav på parkering för två bilar på den egna tomten. Och det är tillåtet att parkera på gatan (24 timmar).
Böterna blir väl snarare för att inte anlägga parkering på sin egen tomt. Fast det heter nog inte böter när stadsbyggnadskontoret skickar fakturan.
Böterna blir väl snarare för att inte anlägga parkering på sin egen tomt. Fast det heter nog inte böter när stadsbyggnadskontoret skickar fakturan.
Det beror ju på ifall man ser sin bostad som en investering eller som en plats man tänker bo på resten av livet. Själv har jag inga planer på att flytta så försäljningspris är för mig helt ointressant, men även om jag planerade att sälja så är jag väldigt tveksam ifall värdet på fastigheten skulle öka mer än vad bergrummet skulle kosta.D Drömtroll skrev:
Nej det är max och det gäller vid nybygge. Vi har strax under hälften parkeringsplatser mot antal lägenheter. Huset bredvid saknar helt parkeringsplatser.D Drömtroll skrev:Det låter som en skröna. Uppsala verkar ha ett parkeringstal på 5-8 platser /1000 BTA som reglerar hur många platser man minst måste ha för att få bygga (i detaljplan eller bygglov). Dvs ungefär 0,3-1,2 platser per lägenhet beroende på storlek på lägenhet. Källa: [länk]
Minimikrav på parkering är det absolut vanligaste, även om byggherrar ofta vill få ner p-talet när man bygger lägenheter för att pressa kostnaderna. I Uppsala kan den byggherre som vill få bygga något färre platser om man istället erbjuder andra lösningar. Bor du i villa får du bygga hur många platser du vill/får plats med.