Hej!
Bor i en brf där vi har motorvärmarstolpe vid parkeringarna. I stolpen finns också ett uttag som är märkt grönt med texten laddning.
Vi har en hybridbil (Kia XCeed) och det följer med en laddare med vanlig kontakt (230v) men har fått nej att ladda bilen i detta uttag.
Vad är uttaget avsett för annars? Är det någon som har mer info kring detta?
Vi har fått till oss att det är svårt att läsa av elen för respektive användare men tänker att det borde vara någon som har löst detta i dessa tider.
Är jätte angelägen om att höra ifall någon har en lösning på detta.
Tack ☺️
Bor i en brf där vi har motorvärmarstolpe vid parkeringarna. I stolpen finns också ett uttag som är märkt grönt med texten laddning.
Vi har en hybridbil (Kia XCeed) och det följer med en laddare med vanlig kontakt (230v) men har fått nej att ladda bilen i detta uttag.
Vad är uttaget avsett för annars? Är det någon som har mer info kring detta?
Vi har fått till oss att det är svårt att läsa av elen för respektive användare men tänker att det borde vara någon som har löst detta i dessa tider.
Är jätte angelägen om att höra ifall någon har en lösning på detta.
Tack ☺️
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Dåligger upplösning på bilden men det sitter en psa+förbrukningsmätare samt ett motorvärmaruttag+uttag som troligtvis inte bryts på tidur för att kunna köra batteriladdare skulle tro att problemet är att matning till stolpen inte är dimmensionerad för att ladda elbil därav att dom inte godkänner det.
Edit verkar va max 10 A per uttag enl spec https://www.garo.se/sv/produkter/mo...tser-bil/utg-ins-bil-p2-tid-temp-eb-10a-m-mat
Edit verkar va max 10 A per uttag enl spec https://www.garo.se/sv/produkter/mo...tser-bil/utg-ins-bil-p2-tid-temp-eb-10a-m-mat
Redigerat:
I våran förening tar vi fast belopp för laddning hybrid oavsett hur mycket eller lite man förbrukar. Dom gröna uttagen är naturligtvis till för laddhybrider.S Smooth1976 skrev:Hej!
Bor i en brf där vi har motorvärmarstolpe vid parkeringarna. I stolpen finns också ett uttag som är märkt grönt med texten laddning.
Vi har en hybridbil (Kia XCeed) och det följer med en laddare med vanlig kontakt (230v) men har fått nej att ladda bilen i detta uttag.
Vad är uttaget avsett för annars? Är det någon som har mer info kring detta?
Vi har fått till oss att det är svårt att läsa av elen för respektive användare men tänker att det borde vara någon som har löst detta i dessa tider.
Är jätte angelägen om att höra ifall någon har en lösning på detta.
Tack ☺️
Uttagen är till för precis det ni vill använda dem till.
Så det vore intressant med ett mer utförligt svar än "Nej".
Dvs *varför* anser de inte att ni får använda dem.
Om det är pga effektbegränsningar så bör de ju vara förberedda för att alla motorvärmare kör för fullt samtidigt på morgonen, vilket brukar vara 6A
Så om ni kan begränsa ert uttag till det faller det argumentet.
(Går ju till och med att sätta in en PSA med lägre max-effekt än den som sitter där nu om de inte litar på er)
Om det istället är för att de har svårt att debitera går det ju att ta fram en schablonkostnad istället för att installera mätare. Så då faller det argumentet också.
Så det vore intressant med ett mer utförligt svar än "Nej".
Dvs *varför* anser de inte att ni får använda dem.
Om det är pga effektbegränsningar så bör de ju vara förberedda för att alla motorvärmare kör för fullt samtidigt på morgonen, vilket brukar vara 6A
Så om ni kan begränsa ert uttag till det faller det argumentet.
(Går ju till och med att sätta in en PSA med lägre max-effekt än den som sitter där nu om de inte litar på er)
Om det istället är för att de har svårt att debitera går det ju att ta fram en schablonkostnad istället för att installera mätare. Så då faller det argumentet också.
anledningen var för att de inte kunde läsa av för varje stolpe separat och sen var det slut på diskussionen. Väldigt trist när man ser möjligheten framför sig.
Och ja det hade ju absolut varit möjligt med en fast summa om man vill använda det uttaget men det gick inte att diskutera det vidare.
Nu ska vi flytta så har inte lagt mer energi på det men väldigt trist med tanke på att fler och fler skaffar sådana bilar.
Och ja det hade ju absolut varit möjligt med en fast summa om man vill använda det uttaget men det gick inte att diskutera det vidare.
Nu ska vi flytta så har inte lagt mer energi på det men väldigt trist med tanke på att fler och fler skaffar sådana bilar.
Klicka här för att svara
