42 190 läst ·
86 svar
42k läst
86 svar
Parkering på egen tomt
Andersgreken skrev:
Hej bor själv i radhus med samfällighet och friköpt, ärendet började hos kronofogden.
Beslut från kronofogden: samfälligheten får/kan inte hindra fastighetsägaren att köra till och från fastigheten.
Ärendet överklagades till tingsrätten av en som hette (ove).
Beslut från tingsrätten: faställer kronofogdens beslut.
Ärendet överklagas återigen av ove till hovrätten:
Beslut: faställer tingsrättens beslut , kan ej överklagas.
(Ove) flyttar.
Finns det någonstans jag kan hitta domen? Vi har exakt samma diskussion i ärende i området med en lite smått galen ”Ove”. Skulle mer än gärna sätta honom på plats!
Hej!Vi har exakt samma problem...föreningen har anlitat ett p-bolag som ska enligt föreningen ha rätt att sätta böter på dom som har parkerat sitt fordon på egen tomt!S Sandra.85 skrev:
Vill gärna få tag på den domen snälla!!!
Haj Anders!Andersgreken skrev:
Hej bor själv i radhus med samfällighet och friköpt, ärendet började hos kronofogden.
Beslut från kronofogden: samfälligheten får/kan inte hindra fastighetsägaren att köra till och från fastigheten.
Ärendet överklagades till tingsrätten av en som hette (ove).
Beslut från tingsrätten: faställer kronofogdens beslut.
Ärendet överklagas återigen av ove till hovrätten:
Beslut: faställer tingsrättens beslut , kan ej överklagas.
(Ove) flyttar.
Jag har samma problem med vår förening och jag behöver få tag på den domen!Kan du hjälpa mig med det?
Dom har anlitat ett p-bolag som ska enligt föreningen ha rätt att sätta böter på dom som parkerar bilen på egen tomt!!!!Det tycker jag är väldigt märkligt...Har dom verkligen rätt till det???
Mvh/Makis
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Klart de inte får sätta böter om du parkerar på egen tomt. Jag skulle bara ignorerat hotet och överklagat varenda bot som kom (om det ens kommer någon). Inte för jag har alltför stort förtroende för parkeringsbolag men riktigt så korkade är de inte. Qpark provade förvisso att sätta böter på mark som ägdes av en BRF jag bodde i tidigare. De hänvisade först till att ett avtal fanns med BRF, vilket var lögn. Sen hänvisade de till ett 15 år gammalt avtal med en tidigare tomtägare. Sen gav de upp och avskrev alla böter och frågade om vi ville teckna avtal, vilket besvarades med "vi ska fundera på att teckna avtal om det blir problem i framtiden, men då väljer vi att teckna med ett seriösare bolag."
Det här brevet fick vi!!Fairlane skrev:
Klart de inte får sätta böter om du parkerar på egen tomt. Jag skulle bara ignorerat hotet och överklagat varenda bot som kom (om det ens kommer någon). Inte för jag har alltför stort förtroende för parkeringsbolag men riktigt så korkade är de inte. Qpark provade förvisso att sätta böter på mark som ägdes av en BRF jag bodde i tidigare. De hänvisade först till att ett avtal fanns med BRF, vilket var lögn. Sen hänvisade de till ett 15 år gammalt avtal med en tidigare tomtägare. Sen gav de upp och avskrev alla böter och frågade om vi ville teckna avtal, vilket besvarades med "vi ska fundera på att teckna avtal om det blir problem i framtiden, men då väljer vi att teckna med ett seriösare bolag."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag kan förstå att man inte vill att folk kör inne i området eftersom det inte är byggt för detta. Dock har jag synnerligen svårt att tro att de lagligt kan sätta böter på din tomt. Då kanske jag kan teckna avtal om att sätta böter på samfällighetsförenings mark också, om det går bra att sätta böter på andras mark.
Däremot så stämmer det ju att man inte får ansluta till väg hur som helst och troligen kan samfällighetsföreningen sätta en låst bom där man får kvittera ut nyckel vid behov, evempelvis flytt.
Däremot så stämmer det ju att man inte får ansluta till väg hur som helst och troligen kan samfällighetsföreningen sätta en låst bom där man får kvittera ut nyckel vid behov, evempelvis flytt.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Om man nu bara får parkera på anvisade platser, så anvisa en egen plats på tomten.
Det verkar inte reglerat vem som får anvisa platser, så...….....
Det verkar inte reglerat vem som får anvisa platser, så...….....
Det är enligt mig och några andra boende i området att några i föreningen har satt press på styrelsen att förbjuda parkering på egna tomten!Det är inte alla i området som röstat för att införa p-övervakning och p-förbud på egna tomten!Jag ska börja med att samla in underskrifter från medlemmarna i föreningen mot dessa regler och förbud då alla inte har kunnat rösta emot eller kanske inte vågat!Fairlane skrev:
Jag kan förstå att man inte vill att folk kör inne i området eftersom det inte är byggt för detta. Dock har jag synnerligen svårt att tro att de lagligt kan sätta böter på din tomt. Då kanske jag kan teckna avtal om att sätta böter på samfällighetsförenings mark också, om det går bra att sätta böter på andras mark.
Däremot så stämmer det ju att man inte får ansluta till väg hur som helst och troligen kan samfällighetsföreningen sätta en låst bom där man får kvittera ut nyckel vid behov, evempelvis flytt.
Området har verkligen delats i mitten här och det blir bara värre!!Långt ifrån trivsel vilket är verkligen tråkigt!!
Det finns bommar vid infarten till områden och det finns väg som samfällighetsförening ansvarar för fram till min egna tomt och jag tycker att jag har rätt att använda vägen som alla andra i området och jag stör absolut inte någon genom att parkera på egna tomten,förutom några avundsjuka Ove,tvärtom så blir det fler p-platser lediga;-)Jag ska kämpa vidare för min rätt att parkera på min egna tomt!Fairlane skrev:
Jag kan förstå att man inte vill att folk kör inne i området eftersom det inte är byggt för detta. Dock har jag synnerligen svårt att tro att de lagligt kan sätta böter på din tomt. Då kanske jag kan teckna avtal om att sätta böter på samfällighetsförenings mark också, om det går bra att sätta böter på andras mark.
Däremot så stämmer det ju att man inte får ansluta till väg hur som helst och troligen kan samfällighetsföreningen sätta en låst bom där man får kvittera ut nyckel vid behov, evempelvis flytt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag tror jag förstår båda sidor.
Å ena sidan är det smidigt att ha bilen på sin tomt. Å andra sidan så tolkar jag det som en väg som mer är av typ gågata som det är i många områden. Där är det inte tänkt eller planerat för regelbunden bilkörning på samma sätt. En enstaka bil som kommer med tung lass är något annat än om samtliga skulle börja köra på vägen flera gånger om dagen. Folk kör dessutom ofta för fort. Kommer man ikapp gående så kör man för fort. En fördel med den typen av område är att barnen kan leka relativt säkert. Mångdubblas trafiken så blir det annorlunda, vilket kanske innebär att man sätter bom och man får gå till styrelsen och låna en nyckel när det behövs, vilket skulle göra det opraktiskt för alla som vill ha parkering på tomten. Jag kan dock inte tänka mig att det finns juridiskt stöd för att sätta p-böter på en bil som står på den egna tomten.
Å ena sidan är det smidigt att ha bilen på sin tomt. Å andra sidan så tolkar jag det som en väg som mer är av typ gågata som det är i många områden. Där är det inte tänkt eller planerat för regelbunden bilkörning på samma sätt. En enstaka bil som kommer med tung lass är något annat än om samtliga skulle börja köra på vägen flera gånger om dagen. Folk kör dessutom ofta för fort. Kommer man ikapp gående så kör man för fort. En fördel med den typen av område är att barnen kan leka relativt säkert. Mångdubblas trafiken så blir det annorlunda, vilket kanske innebär att man sätter bom och man får gå till styrelsen och låna en nyckel när det behövs, vilket skulle göra det opraktiskt för alla som vill ha parkering på tomten. Jag kan dock inte tänka mig att det finns juridiskt stöd för att sätta p-böter på en bil som står på den egna tomten.
Helt enigFairlane skrev:
Jag tror jag förstår båda sidor.
Å ena sidan är det smidigt att ha bilen på sin tomt. Å andra sidan så tolkar jag det som en väg som mer är av typ gågata som det är i många områden. Där är det inte tänkt eller planerat för regelbunden bilkörning på samma sätt. En enstaka bil som kommer med tung lass är något annat än om samtliga skulle börja köra på vägen flera gånger om dagen. Folk kör dessutom ofta för fort. Kommer man ikapp gående så kör man för fort. En fördel med den typen av område är att barnen kan leka relativt säkert. Mångdubblas trafiken så blir det annorlunda, vilket kanske innebär att man sätter bom och man får gå till styrelsen och låna en nyckel när det behövs, vilket skulle göra det opraktiskt för alla som vill ha parkering på tomten. Jag kan dock inte tänka mig att det finns juridiskt stöd för att sätta p-böter på en bil som står på den egna tomten.
Att man inte vill ha trafik i ett sådant område känns rimligt, finns det inte trottoarer och tillräcklig bredd för att mötas kan man anta att det inte är tänkt för kontinuerlig trafik...
Antar att detta är området?
https://www.hitta.se/kartan!~59.269...rholmen&st=single&sst=cmp&sids=nuxjaaal&srb=0
Ser väldigt trångt ut även om jag sett många radhusområden som har minst lika trånga gator och har all parkering på egen tomt...
Men några p-böter lär det aldrig bli tal om, det kan ju omöjligt hålla rättsligt...
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Som sagt, de kan knappast bötfälla bilar inne på dne egna fastigheten. OM det är egna fastigheter, inte bostadsrätt.
Men som antyds i skriften, så får du inte ha utfart mot vägen utan tillstånd från samfälligheten. Därmed kan du inte parkera på tomten utan att bryta mot den regeln. Det är en allmän regel, du får inte ha utfart mot en kommunal gata heller utan tillstånd.
Men som antyds i skriften, så får du inte ha utfart mot vägen utan tillstånd från samfälligheten. Därmed kan du inte parkera på tomten utan att bryta mot den regeln. Det är en allmän regel, du får inte ha utfart mot en kommunal gata heller utan tillstånd.
Jag skulle ta en titt i anläggningsbeslutet för samfälligheten. Rimligen står det något om att ändamålet med anläggningen är vägar till radhusen. Då kan inte föreningen bryta mot detta genom att hitta på egna regler att fastigheterna inte får ha utfart till vägen.


