9 720 läst ·
68 svar
10k läst
68 svar
Parkering kontrollavgift, felaktig tilläggstavla?
Får man ta ut en avgift genom den undre skylten om den inte uppfyller kraven för tilläggstavla T16. Avgift?C cpalm skrev:
Absolut, men mittenskylten är inte T6 Tidsangivelse.
Som du var inne på implicerar den också endast avgiftsfrihet övriga tider. Den anger alltså inte uttryckligen att övriga tider är avgiftsfritt, även om det blir konsekvensen om inget annat framgår (vilket det, till skillnad mot nomalfallet, gör i detta fall).
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Tillaggstavlor/avgift/
För att göra ditt resonemang giltigt tycker jag att det ovan deras hemmasnickrade text (på samma tillägstavla alltså) borde stå "Avgift" enligt T16 följt av en radbrytning och sedan deras text. Annars är det ju fritt fram att begära pengar med vilken formulering som helst?
Bra fråga. Känns lite tveksamt med tanke på att den dessutom är extremt otydlig.Klaugust skrev:
Mitt resonemang var bara ett försök att svara på din fråga om tilläggsskyltarna sinsemellan tar ut varandra på något sätt. Vilket jag menar att de inte gör. Att den nedre skylten sedan kanske inte uppfyller den formella nivå som krävs för att kunna inkräva avgift är en annan sak.
Det är inte du som ska stämma, utan de... om de vill kasta pengarna i sjön.Klaugust skrev:
För information så lämnade jag faktiskt in en stämningsansökan men eftersom jag har ganska dålig koll på detta vände jag mig mot parkeringservicebolaget (som jag haft kontakten mot och de som avslog min invändan) och inte mot parkeringens huvudman och fick därmed återkalla stämningen och får väl helt enkelt se det som lärpengar. Men för mig handlar det framförallt om principer, jag anser att skyltningen är bedräglig och man kan nästan tro att den är konstruerad för att fler ska begå samma misstag som jag gjorde för att få in fler kontrollavgifter. Hade bara siffror inom parentes funnits i vitt och rött på första tilläggstavlan hade allt varit frid och fröjd för mig.
Edit: Om det stod korrekt skyltat för avgift i tavla 2 skulle inte tavla 3 behövas. Vad det kostar per timme eller max timmar/dag behöver man inte ha tavla för. Det är otroligt korkat skyltat av dem...
Ja, jag håller med om att den första inte fullständigt utesluter att helgparkering kan vara avgiftsbelagd men jag tror inte att den undre självständigt har vad som krävs för att avgiftsbelägga helgparkering. Oavsett är det otydligt och det är ett lagkrav att det ska vara tydligt. Sen menar ju parkeringsbolaget själva på sin hemsida att det är 07-21 som är avgiftsbelagd tid på helger, så de har inte själva sett dem som självständiga tavlor.C cpalm skrev:Bra fråga. Känns lite tveksamt med tanke på att den dessutom är extremt otydlig.
Mitt resonemang var bara ett försök att svara på din fråga om tilläggsskyltarna sinsemellan tar ut varandra på något sätt. Vilket jag menar att de inte gör. Att den nedre skylten sedan kanske inte uppfyller den formella nivå som krävs för att kunna inkräva avgift är en annan sak.
Nä, problemet här var ju då att jag redan har betalat avgiften istället för att bestrida den och nu vill jag ha tillbaka den (eller pengarna skiter jag väl egentligen i utan det är mer principen). Dessutom vill jag att de åtgärdar skyltningen, men det får bli på deras eget ansvar och intresse efter processen, om jag återstartar den.S sjoelund skrev:
Edit: Håller med om skyltningen. Jag hade skyltat:
P | Avgift 07-21 (07-21) 07-21 |
och struntat i den undre och reglerat maxtaxa på helgen direkt vid parkeringsautomaten eller i appen.
Klaugust skrev:
Hej!
För ett par månader sedan parkerade jag bilen och hade fått en kontrollavgift för att jag inte köpt biljett när jag kom tillbaka. Jag parkerade på en söndag, mellan cirka 14.00 och 15.30 och skylten såg ut på följande vis:
[bild]
Hade jag läst hela skylten hade jag förmodligen gått och betalat i automaten och muttrat över den otydliga skyltningen, men jag kollade av skyltarna som hastigast och missade den mellersta tilläggstavlan som menar på att man ska betala även på helgen, även om de är snälla nog att då ha en maxtaxa.
Jag missade tilläggstavlan eftersom den första tilläggstavlan endast menar på att det är avgiftsbelagd parkering vardagar utom dag före sön- eller helgdag 07-21 (tider inom parentes i vitt och rött saknas) och för att jag, av slentrian, antog att den finstilta tilläggstavlan innehöll kontaktuppgifter till parkeringsbolaget (vid kontroll på plats en månad senare fanns kontaktuppgifter till parkeringsbolaget på en tilläggstavla till en områdesskylt vid infarten, därmed inte sagt att det tvunget fanns det vid parkeringstillfället för det saknas på Google Streetview, som togs tre månader innan parkeringstillfället).
Parkeringsservicebolaget (som sköter kundtjänst och fakturering) nekade min invändning och då finns valet att processa eller inte, tror ni att det hade gått att vinna i tingsrätten?
För information så lämnade jag faktiskt in en stämningsansökan men eftersom jag har ganska dålig koll på detta vände jag mig mot parkeringservicebolaget (som jag haft kontakten mot och de som avslog min invändan) och inte mot parkeringens huvudman och fick därmed återkalla stämningen och får väl helt enkelt se det som lärpengar. Men för mig handlar det framförallt om principer, jag anser att skyltningen är bedräglig och man kan nästan tro att den är konstruerad för att fler ska begå samma misstag som jag gjorde för att få in fler kontrollavgifter. Hade bara siffror inom parentes funnits i vitt och rött på första tilläggstavlan hade allt varit frid och fröjd för mig.
Eftersom tilläggsskylten gällande avgift informerar om att det är avgift vardagar mellan 07-21Klaugust skrev:
Hej!
För ett par månader sedan parkerade jag bilen och hade fått en kontrollavgift för att jag inte köpt biljett när jag kom tillbaka. Jag parkerade på en söndag, mellan cirka 14.00 och 15.30 och skylten såg ut på följande vis:
[bild]
Hade jag läst hela skylten hade jag förmodligen gått och betalat i automaten och muttrat över den otydliga skyltningen, men jag kollade av skyltarna som hastigast och missade den mellersta tilläggstavlan som menar på att man ska betala även på helgen, även om de är snälla nog att då ha en maxtaxa.
Jag missade tilläggstavlan eftersom den första tilläggstavlan endast menar på att det är avgiftsbelagd parkering vardagar utom dag före sön- eller helgdag 07-21 (tider inom parentes i vitt och rött saknas) och för att jag, av slentrian, antog att den finstilta tilläggstavlan innehöll kontaktuppgifter till parkeringsbolaget (vid kontroll på plats en månad senare fanns kontaktuppgifter till parkeringsbolaget på en tilläggstavla till en områdesskylt vid infarten, därmed inte sagt att det tvunget fanns det vid parkeringstillfället för det saknas på Google Streetview, som togs tre månader innan parkeringstillfället).
Parkeringsservicebolaget (som sköter kundtjänst och fakturering) nekade min invändning och då finns valet att processa eller inte, tror ni att det hade gått att vinna i tingsrätten?
Finns inget som talar om att det är avgift helgdag och dag före helgdag så tilläggsskylt 2 har ingen relevans
M mojjen skrev:
Detta borde innebära att denna kombination är felaktig:M mojjen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För tilläggsskylt två är ju obegriplig om inte tilläggsskylt ett fanns. De två separata tilläggsskyltarna borde väl vara enbart en?
Precis. Ledsen för hårklyveriet, men det får i sammanhanget en helt annan innebörd.Alfredo skrev:
Inte så konstigt att folk har svårt att förstå parkeringsskyltar när två till synes nästan identiska skyltningar kan ha helt olika betydelser.
Visst vore det smidigt om alla P-skyltar var tvungna att ha en QR-kod som en app kunde scanna och berätta exakt hur länge man kunde stå parkerad och vad det skulle kosta...C cpalm skrev:
Kanske det... Tänker dock på kritiken mot den nya lösningen med QR-kod på laddstolpar som i praktiken bara är en länk till appstore där man kan installera stolpägarens laddningsapp. Och att QR-koderna dessutom tydligen inte går att läsa i mörker... Det är inte alltid livet blir lättare med appar...S sjoelund skrev:
Det är trafikmärken som gäller och inte appen. Hade varje tilläggsskylt en egen kod kunde ju de som sätter upp skylten se till att kombinationen gör det som de vill...useless skrev:
Nu ahde nog vi alla blivit rätt förbannade om vi fick den brädan. men rent formellt. om du beställer den MINST 3m, så får den inte vara en atom kortare än 3m. Beställer du bräda 3m så rent formellt så gör dom inte formellt fel när de ger dig en 2,5, även om vi all hade idiotförklarat dom efter alla konstens regler. Beställer du 3000mm så hade man ju inte reagerat riktigt lika mycket på om den kom och var 2995mm. Värdesiffran är avgörandeAlfredo skrev:
Matematiken ahr sina regler.
När det gäller Vägmärket, så ahr man ju valt en väldigt grov värdesiffra genom att utgå från meter. Samtidigt står det MINST, då får det inte vara mindre så det blir min mått 3cm.