10 405 läst ·
68 svar
10k läst
68 svar
Parkering kontrollavgift, felaktig tilläggstavla?
Det bryter förvisso mot praxis att ha två tilläggstavlor som t.ex. anger när parkeringen är avgiftsbelagd, men jag tror inte att du kommer undan med det. De torde ändå formellt sett komplettera varandra och ingen av dem utlovar ju avgiftsfri parkering, utan det är ju i så fall en indirekt konsekvens av att inget annat framgår.Klaugust skrev:
Tydligheten och tilläggsskyltens udda utformning däremot...
Den andra skylten är inte utformad enligt kraven. Så det som står där kan de inte hänvisa till.
Nej, minst är minst. Då får den inte vara mindre.
Ja, men 0,03 meter är iallafall inte samma sak som 30 mm.
Skriver man 0,03 så innebär det i praktiken 0,025-0,035.
Skriver man 30 så menar man 29,5-30,5.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värdesiffra
Skriver man 0,03 så innebär det i praktiken 0,025-0,035.
Skriver man 30 så menar man 29,5-30,5.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värdesiffra
Kanske, kanske inte... Jag skulle i alla fall hävda att det är T16 Avgift som anger att avgift ska betalas och T6 Tidsangivelse som anger när detta ska ske. T6 anger enbart vardagar dagtid, vilket implicerar att det är fritt nattetid. På samma sätt implicera frånvaron av röd tidsangivelse att det är fritt helgdagar.C cpalm skrev:
Korrekt skyltning borde rimligen ha varit att ange ett tidsspann för helgdagar, med röda siffror, om man ansett att avgift ska betalas även då. Den sista tilläggstavlan skulle då ses som en lindring av avgiftskravet på helger. Dock rätt oklart vad som skulle gälla "vardag före sön- och helgdag" som inte är lördag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det är standard 1A för parkeringsbolag. De envisas med att vilja ha betalt hur fel de än har. Jag har bråkat med de några gånger och de ger aldrig upp vid första försöket. De ger sig längre fram om det är troligt att de är ute och cyklar och de märker att du inte kommer ge dig. De vet att många ger upp efter ett brev och lever gott på det.Klaugust skrev:
Jag säger bara vad som är vedertagen praxis för hur man avrundar tal. 0,03 m är inte samma sak som 30 mm eller 30,00000 mm.Alfredo skrev:
Om kraven hade varit på mm-nivå så är jag säker på att man hade angett måtten i mm i förordningen.
Ska man strida om det så är det bra att känna till.
Vedertagen praxis för avrundning är en sak men jag ser inte att det är relevant här. Ska en bokstav vara minst 0.03 meter är den för liten om den bevisligen enbart är 29 mm. Detta handlar inte om matematiska avrundningsregler utan om tämligen starka formkrav för ett P-bolag att korrekt skylta genom ett korrekt användande av vägmärken.useless skrev: