C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle i alla fall hävda att det är T16 Avgift som anger att avgift ska betalas och T6 Tidsangivelse som anger när detta ska ske.
Nej, det är t.ex. skillnad på dessa två skyltar:
Två parkeringsskyltar med olika avgiftstider bredvid en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Tack, hade inte tänkt på det tidigare!

Själva utseendet på skyltarna regleras av TSFS 2019:74
[länk] 2019_74.pdf
15 kap. [Tilläggstavlor] 1 §: "Textstorleken på tilläggstavlor ska minst motsvara storleken mycket liten, 0,03 meter, i 9 kap. 2 §. Den får inte vara större än storleken mycket stor, 0,4 meter, i 7 kap. 11 §."

Baserat på bilden så ser texten ut att vara i krokarna runt 3 cm som är minsta. Kanske får åka dit med linjal och mäta?

Annars det lagrum jag identifierat är framförallt enligt 3 § Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering får kontrollavgift [min fetstil] ”tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.”

Det jag inte riktigt hittar stöd för/tydligt formulerat är det här om hur man läser tilläggstavlor, att de är komplement/inskränkningar till skylt/tilläggstavlor ovan och att man inte kan utöka omfattningen av ovanförliggande skyltar/tavlor med en undre.
Om jag tolkar transportstyrelsens broschyr rätt, så skall skyltarna om de är separat tolkas var för sig mot P märket. Utifrån det är risken stor att du har fel. Det skulle i så fall innebära att vardagar gäller avgift 07-21 mao Tilläggs skylt 1 svetsad mot P märket. Dagar som då inte omfattas av denna skylt, så svetsas tilläggs skylt 2 mot P märket, mao Parkering avgift dygnet runt, men max 3h. Så tolkar jag det. Mao två tilläggs skyltar har aldrig inbördes koppling. I så fall skall all information sammanfattas på en större tilläggs skylt.
stanna-och-parkera-a5-webb.pdf (transportstyrelsen.se)

C cpalm skrev:
Nej, det är skillnad på dessa två skyltar:
Javisst, men vad vill du säga med det?

Om du för tesen att "De torde ändå formellt sett komplettera varandra och ingen av dem utlovar ju avgiftsfri parkering" så undrar jag vilken tid du då anser avgift ska betalas på helger. Ska man "anta" samma tid som vardagar, verkar orimligt. Ska man anta hela dygnet, nästan ännu mer orimligt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om kraven hade varit på mm-nivå så är jag säker på att man hade angett måtten i mm i förordningen. Ska man strida om det så är det bra att känna till.
Hade det stått att bokstäverna ska vara 0.03 meter höga håller jag med om att avrundningsregler kan motivera avvikelser från 3.0 cm så att 2.5 till 3.5 cm höga bokstäver skulle kunna anses OK.

När det står minst 0,03 meter höga tycker jag det faller.

Hur striden skulle sluta i domstol vet vi väl inte men jag tror inte P-bolaget skulle komma undan med 2,5 cm höga bokstäver.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Javisst, men vad vill du säga med det?
Att tilläggsskylten T6 Tidsangivelse endast skall läsas mot huvudskylten och inget annat.
Dvs. den anger i P-fallet vilka tider parkering är tillåten och säger inget om när avgift skall erläggas som du var inne på.

Om du för tesen att "De torde ändå formellt sett komplettera varandra och ingen av dem utlovar ju avgiftsfri parkering" så undrar jag vilken tid du då anser avgift ska betalas på helger. Ska man "anta" samma tid som vardagar, verkar orimligt. Ska man anta hela dygnet, nästan ännu mer orimligt.
Håller med, där faller deras utformning av skyltarna totalt på tydligheten.

Men låt oss säga att det fanns två separata, var för sig korrekta tilläggsskyltar:
"Avgift 08-12" och "Avgift 17-19". Även om det strider mot praxis (och hela skyltningen därmed kanske skulle falla på tydligheten) skulle jag ändå vilja påstå att det formellt skall läsas "avgift 08-12 och 17-19". Inte "avgift 08-12 eller 17-19". Inte heller för den delen "avgift 17-19 (den nedre skylten trumfar den ovanför)" eller "avgift 08-12 (den övre skylten trumfar den nedanför)"

Klaugust Klaugust skrev:
… Vad är det som ska vara 30 mm i 30 mm-text? Höjden på första bokstaven L exempelvis?….
Lite OT, men i typografiska sammanhang definieras bokstavshöjen = höjden på versalt H.

Davidbagare
fahlis fahlis skrev:
Lite OT, men i typografiska sammanhang definieras bokstavshöjen = höjden på versalt H.
29,916mm blir ett stort H i ritprogrammet för vägskyltar när jag ställer in på ”30mm”-text. L blir precis samma. ;)

C cpalm skrev:
den anger i P-fallet vilka tider parkering är tillåten och säger inget om när avgift skall erläggas som du var inne på.
Men skyltningen är ju:

Parkeringsskylt med texten "Avgift 07-21" och tilläggsskylt "Lördag & Söndag betalar man enbart för 3 tim/dag".

Den mittersta tilläggsskylten betyder väl ändå att avgift ska betalas 07-21 vardagar utom vardag före sön- och helgdag? Känns som vi missförstår varandra. Inte helt ovanligt när ämnet är P-skyltar kanske...

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men 0,03 meter är iallafall inte samma sak som 30 mm.
Skriver man 0,03 så innebär det i praktiken 0,025-0,035.
Skriver man 30 så menar man 29,5-30,5.

[länk]
Värdesiffror eller signifikanta siffror är ett mått på hur noggrant ett närmevärde är.[1] Antalet värdesiffror är lika med antalet siffror i talet, exklusive inledande nollor.
0,03 har alltså 1 värdesiffra.
Vem är "man" som menar att 30 betyder 29,5-30,5, var kom den precisionen ifrån?

useless useless skrev:
vedertagna avrundningsregler
Var finns definitionen på vedertagna avrundningsregler?
Med vedertagen avrundning för valuta blir ju 0,03 kr 0 kr.

Davidbagare
Som tidigare skrivits. Läs varje tillägstavla separat mot huvudskylten. Man ska alltså förstå den textade skylten även om den med ”Avgift 07-21” inte fanns. Och då är den ganska svårtolkad, eller rent ut sagt fel.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Och då är den ganska svårtolkad, eller rent ut sagt fel.
En tolkning är att man lördagar och söndagar betalar för exakt tre timmar oavsett när och hur länge man står. Men det var nog inte så de menade...

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Alfredo Alfredo skrev:
En tolkning är att man lördagar och söndagar betalar för exakt tre timmar oavsett när och hur länge man står. Men det var nog inte så de menade...
Precis, så om jag ska stå 20min en lördag, behöver jag ändå betala för 3tim då? Man ska ju enbart betala för 3 timmar ;)

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Den mittersta tilläggsskylten betyder väl ändå att avgift ska betalas 07-21 vardagar utom vardag före sön- och helgdag?
:rofl:
Absolut, men mittenskylten är inte T6 Tidsangivelse.
Som du var inne på implicerar den också endast avgiftsfrihet övriga tider. Den anger alltså inte uttryckligen att övriga tider är avgiftsfritt, även om det blir konsekvensen om inget annat framgår (vilket det, till skillnad mot nomalfallet, gör i detta fall).

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Om jag tolkar transportstyrelsens broschyr rätt, så skall skyltarna om de är separat tolkas var för sig mot P märket. Utifrån det är risken stor att du har fel. Det skulle i så fall innebära att vardagar gäller avgift 07-21 mao Tilläggs skylt 1 svetsad mot P märket. Dagar som då inte omfattas av denna skylt, så svetsas tilläggs skylt 2 mot P märket, mao Parkering avgift dygnet runt, men max 3h. Så tolkar jag det. Mao två tilläggs skyltar har aldrig inbördes koppling. I så fall skall all information sammanfattas på en större tilläggs skylt.
stanna-och-parkera-a5-webb.pdf (transportstyrelsen.se)
Okej, att man läser dem var för sig. Citat från broschyren:
"Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke så gäller anvisningarna på tavlorna var för sig som en kompletterande anvisning till märket."
Men uppfyller då den undre kraven för att få ta ut avgift (om vi lämnar textstorleksdiskussionen därhän från just den här frågeställningen)? Då borde det vara en separat T16-tavla märkt med "avgift" med text under, eller ännu hellre siffror i rätt parentes.

Om de gäller var för sig och den undre skylten "är giltig" så betyder det att man behöver bara betala om mellan 07-21 på vardagar, men man betalar för max 3 h även under kvällstid på helgen (eftersom tidsangivelser saknas).

På parkeringsbolagets hemsida står det:
"Måndag - Fredag 07:00-21:00
15 kr per påbörjad timme
Lördag - Söndag 07:00-21:00
45 kr Heldagsbiljett (14-timmar)"

Så de själva anser alltså den undre tavlan vara ett komplement till den övre.

Hade jag gjort skylten och velat få det att innebära det de menar hade jag gjort:

P | Avgift 07-21 (07-21) 07-21 | Lördag & söndag betalar man för högst 3h/dag (edit: 3h/dygn)
eller så hade jag skitit i tilläggstavlan och begränsat max betalning till 45 kr under helgen i appen/parkeringsautomaten.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och /dag kanske borde vara /dygn?

Betalar man alltid för både lördag och söndag? Alltså tre plus tre timmar?

Eller som nämnts innan, alltid för tre timmar om det är lördag eller söndag?

Betyder ”&” och, eller, eller och/eller? (Haha det blev en fantastisk mening :cool::D)

Vilka tider kostar det om det är lördag och söndag?

Lösningen är nog att betala i automaten eller appen så visar det sig om det är gratis eller vad det kostar..,,

• Haha
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.