D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen generell 24h regel vad jag vet. Men det är normalt med lokala regler som säger just 24h. Syftet är just att undvika långtidsuppställning.
Jo det finns en 24h regel som gäller hela landet. Gäller ej dag före röd dag och helger

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
En trottoar är normalt inte en gång- och cykelbana. För GC ska det finnas blått runt vägmärke med en gående och cykel.

Förändrar inte det faktum att det är parkeringsförbud där.

Fairlane
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det förutsätter att något bevakningsföretag har bevakning av det området. Det är inte säkert och då kan de inte utförda några böter.
Vanliga villagator hanteras väl oftast av kommunen?

Fairlane
Sir James Sir James skrev:
Känns lite som Ove i Solsidan...:)
Kanske det, även om jag inte riktigt förstår varför. Alternativt kan man ju göra ingenting on det känns bättre.

• Gilla
Tsarpeter thegreat
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jo det finns en 24h regel som gäller hela landet. Gäller ej dag före röd dag och helger
Det stämmer. Jag trodde det var en kommunal regel, men den gäller om inte annat anges.

Fairlane Fairlane skrev:
Vanliga villagator hanteras väl oftast av kommunen?
Det är olika, väldigt många vägar tillhör vägföreningar.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
hsd
TS har inte svarat på om det är en trottoar, utmärkt med kantsten eller annat
Många villaområden har inte trottoarer eftersom vägbredden inte är tillräcklig

Fairlane
Korrekt, därav oftast. Även i vägföreningar bör man dock ha någon styrning över hur man får parkera.

Efter som det är generella trafikregler torde de gälla även där, om inget annat är beslutat.

hsd hsd skrev:
TS har inte svarat på om det är en trottoar, utmärkt med kantsten eller annat
Många villaområden har inte trottoarer eftersom vägbredden inte är tillräcklig
Det är en trottoar med kantsten

Ingen vägförening här. Kommunen har hand om gatan.

hsd
S steffe79 skrev:
Det är en trottoar med kantsten
Då tar polisen ärendet och bötfäller

@steffe79 hur gick det med grannens husvagn och släp? Fick du honom att sluta med långtidsparkeringen eller gör han likadant i år?

• Gilla
Tsarpeter thegreat
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
@steffe79 hur gick det med grannens husvagn och släp? Fick du honom att sluta med långtidsparkeringen eller gör han likadant i år?
Jag hade ju en tanke att gå o prata med honom men innan jag hann det hade ngt p-bolag hunnit hit o sätta en bot på den. Så då flyttade han den omgående. Så problemet löstes utan att jag behövde göra något. Han har tydligen kommit överens med sin andra granne om att få parkera den på hans tomt... så nu står den där istället under sommarhalvåret... :-)

• Gilla
em72
  • Laddar…
S steffe79 skrev:
Jag hade ju en tanke att gå o prata med honom men innan jag hann det hade ngt p-bolag hunnit hit o sätta en bot på den. Så då flyttade han den omgående. Så problemet löstes utan att jag behövde göra något. Han har tydligen kommit överens med sin andra granne om att få parkera den på hans tomt... så nu står den där istället under sommarhalvåret... :)
Tack för uppdatering! Skönt att det löste sig någorlunda, nu är den iaf borta från vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.