38 932 läst ·
32 svar
39k läst
32 svar
Parkeringsregler för personbil med släpvagn?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Då det var byggbilen med släpvagn så måste frågan passa i det här forumet... 
Är det någon som vet vilka regler som gäller för personbil med tillkopplat släp?
1. Vid parkering, räcker det med biljett för dragbilen?
2. Vid böter, kan/ska de bötfälla både bil plus släp eller bara bilen? Borde matcha fråga 1 kan man tycka.
Och ja, igår fick jag dubbla böter av ett av de ökända bolagen som jag tidigare fått rätt hos flera ggr när jag överklagat. Därav min osäkerhet om de verkligen gjort rätt denna gång heller.
Är det någon som vet vilka regler som gäller för personbil med tillkopplat släp?
1. Vid parkering, räcker det med biljett för dragbilen?
2. Vid böter, kan/ska de bötfälla både bil plus släp eller bara bilen? Borde matcha fråga 1 kan man tycka.
Och ja, igår fick jag dubbla böter av ett av de ökända bolagen som jag tidigare fått rätt hos flera ggr när jag överklagat. Därav min osäkerhet om de verkligen gjort rätt denna gång heller.
När jag parkerade bilen o släp på två rutor så köpte jag bara en biljett men fick en lapp o rutan av parkeringsvakten att det krävs en biljett för släpet samt att varken bil eller släp får sticka ut från rutorna vilket båda gjorde lite grann.
Såhär skriver q-park
http://www.q-park.se/Parkering/Park...onslap/tabid/2163/language/sv-SE/Default.aspx
Om det är reglerat i lag eller Q-park's helt egna policy har jag ingen aning om.
http://www.q-park.se/Parkering/Park...onslap/tabid/2163/language/sv-SE/Default.aspx
Om det är reglerat i lag eller Q-park's helt egna policy har jag ingen aning om.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
I så fall verkar det variera lite, Q-park tycks nöja sig med en lapp: http://www.q-park.se/Parkering/Park...onslap/tabid/2163/language/sv-SE/Default.aspxM.Kristensen skrev:
Själv hade jag inte ens reflekterat över det (utan bara förutsatt att det räckte med en), om det nu varierar, hur ska man rimligtvis kunna hålla koll på sådant?
EDIT: Mikael L beat me to it...
Är det ett privat p-bolag så gäller säkert deras egen policy så det skulle kunna variera. Jag ställde frågan till p-bolaget som har hand om parkeringen utanför jobbet. Jag tror det var Q-park den gången och svaret stämde med det som Mikael_L länkar till. Sitter släpet ihop med bilen så räknas det som ett fordon. Jag frågade då vad de menar med "sitter ihop". Ibland finns det inte två rutor efter varandra, däremot två rutor bredvid varandra. Jag tar ju fortfarande upp två rutor men de kan inte sitta ihop. P-vakten tyckte det räckte om jag satte ett snöre mellan dragkroken och släpet isåfall. "Då ser man ju att de hör ihop." 
Jag är dock inte helt säker på att denna modell är 100% enligt policyn men någon lapp fick jag aldrig. Nu är det ett nytt p-bolag som tagit över här så det är nog värt att kolla upp detta igen.
Jag är dock inte helt säker på att denna modell är 100% enligt policyn men någon lapp fick jag aldrig. Nu är det ett nytt p-bolag som tagit över här så det är nog värt att kolla upp detta igen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den svåra frågan då:
Kan ett separat släp ge P-böter om det står på ej parkeringsplats?
Dvs på en trottoar eller gräsmatta.
Det går väl inte, det finns ju inga vindrutetorkare.
(Det är väl därför MC aldrig får P-böter
)
Kan ett separat släp ge P-böter om det står på ej parkeringsplats?
Dvs på en trottoar eller gräsmatta.
Det går väl inte, det finns ju inga vindrutetorkare.
(Det är väl därför MC aldrig får P-böter
Enkel fråga. Ja. Alla fordon som är registrerade kan få böter.KnockOnWood skrev:
Det finns ingen lag på att en bot/kontrollavgift ska fästas under vindrutetorkaren.
Annars skulle det ju bli lätt att undvika P-böter må jag säga.
Jag fick bot på en sådan bil en gång, den hade just kommit från lack och hade inte än fått torkarna tillbakaskruvade än.
Då satt boten inkilad vid dörrhandtaget. Det var bara att betala.
Annars skulle det ju bli lätt att undvika P-böter må jag säga.
Jag fick bot på en sådan bil en gång, den hade just kommit från lack och hade inte än fått torkarna tillbakaskruvade än.
Då satt boten inkilad vid dörrhandtaget. Det var bara att betala.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Och jag fick en fel siffra inskriven på P-boten. Jag betalade inte och det kom ingen påminnelse 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är verkligen en släpvagn ett fordon?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Mc får definitivt böter.
FordonKnockOnWood skrev:
En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.
https://lagen.nu/2001:559
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då borde en rullator också klassas som fordon.
Stackars svärmor kan få P-böter när hon ställer den ifrån sig utanför systemet.
Kanske åker dit för rattfylla också
Stackars svärmor kan få P-böter när hon ställer den ifrån sig utanför systemet.
Kanske åker dit för rattfylla också