Byggahus.se
Hej
Frågan er hur när tomtgränsen kan granne parkera sin husvagn
 
Om det är tillfälligt borde han/hon kunna parkera 1cm ifrån tomtgränsen bara dom inte överskrider tomtgränsen antar jag ?
 
Tillfälligt, menar man 1 dag, vecka, månad?
 
Det gäller att vara noga med nomenklaturen här.

Parkera (dvs tillfälligt) kan man ju göra var som helst på sin tomt.

Uppställning (tex över vintern) är något helt annat. Då gäller 4,5m till tomtgräns och många andra saker:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Om du har en granne som inte flyttar husvagnen under flera månader kan du således komma med en invändning. Om han däremot flyttar på den en gång i veckan (gissar) så kan grannen hävda att den är parkerad och inte uppställd och då har du inget att hämta.

Detta är iaf min förståelse av hur det fungerar, rätta mig gärna om någon vet bättre.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ej insatt i reglerna, men som jag läst i andra trådar när det gäller husbilar husvagnar så verkar det mer eller mindre möjligt att parkera som man vill så länge man hävdar att den används alt man flyttat den någon gång per år.
 
Så länge det inte är ett upplag (alltså fler än två husvagnar längre än några veckor) så är det fritt fram. En husvagn får stå säsongsvis, men du får inte bo i den.
Vissa kommuner hävdar 4,5 meter, men det gäller (vad jag förstår) bara vid upplag.
 
Som några varit inne på får den stå inpå gränsen och "länge" men inte "för evigt".
Något annat vore absurt.
Ställer du den på gatan får den tom stå utanför tomtgränsen, enligt parkeringsreglerna. Vanligtvis 24 timmar.
 
Beror ju på hur den är uppställd. Har du en carport byggd i tomtgränsen så kan den stå där hur länge som helst. Allt beror på förutsättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.