15 947 läst ·
44 svar
16k läst
44 svar
parkera bilen på grannens uppfart?
Det är som sagt inte fogden som flyttar bilen. Det är kommunen. Om en bil står trafikfarligt eller i vägen så kan de göra en kortflytt. Då bärgar man den till första lämpliga plats inom synhåll från gatukorsningen. Står de bara felparkerade så kan det dröja upp till en månad innan man kan flytta en bil.MagnusSt skrev:
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Far din bryr sig väl om grannsämjan. Annars borde det inte vara något lagbrott så länge det är fri parkering på gatan och du inte ställer dig för någons utfart.jkarlberg skrev:
Jo, på uppdrag av markägaren. Påvisa gärna var och varför kronofogden gör fordonsflytt. Då menar jag inte i fall där det beror på skulder utan p.g.a. att den är felparkerad. Jag kommer i kontakt med fordonsflytt i mitt jobb och då är det alltid kommunen som flyttar. Och ja, det är privat mark.mycke_nu skrev:
Då gäller kommunens regler. Troligtvis datumparkering. Fritt fram att stå framför grannens tomt. Troligvis ska du bara byta sida varje dag. Men det kan skilja åt mellan gatorna Vad som gäller. Sitter ingen skylt gäller zonskylten som sitter när man åker in i staden.jkarlberg skrev:
Skojar du eller? Den länkade texten är en sammanfattning av en skrift av Hugo Tiberg, professor och Mr Sjörätt i sverige, med referenser.Johan Gunverth skrev:Det var ju en tolkning, som författaren själv skriver. Vart tog hamnfogden (ibland hamnkaptenen) vägen? Lite väl tunt där.
Jag talade bara i allmänhet om att det är annorlunda på sjö, framför allt i saltsjön. Har kollegor som arbetet med sjörätt, så dessa frågor har jag redan fått förklarat.
OT, som sagt.
Men du vet bättre? Lämna gärna referenser du med.
När man lägger till i en gästhamn med hamnkapten ingår man med största sannolikhet ett avtal med hamnen på samma vis som när man parkerar sin bil på en betalparkering och underkastar sig då hamnens regler vilket ofta säkert innebär att man ger hamnkaptenen rätt att flytta båtar i viss omfattning, det är inte samma sak som att lagen ger vem som helst som utnämnts till hamnkapten rätt att flytta båtar.
Angående vad polis och kronofogde får göra är det så här i båtvärlden, skulle tro detsamma gäller för bilar.
Om en båt ligger förtöjd vid annans boj.
Följande bör/kan ske:
1. Sök ägaren och meddela att båten ligger fel. Meddela att båten annars kommer att flyttas på båtägarens bekostnad.
2. Flytta båten själv. Kan ske om nödläge enligt brottsbalken 24:4 kan åberopas. En sådan flyttning medför dock vissa risker.
3. Flyttning av polis. Tveksamt ty då måste hävdas att den förtöjde begår brott och att flyttningen hindrar fortsatt brottslighet.
4. Handräckning. Dvs kronofogden flyttar båten åt dig mot avgift. Handräckning kan ske i två slag det första är vanlig handräckning och det andra är särskild handräckning. Om jag förstod frågan rätt så är det särskild handräckning som är aktuellt i detta fallet.
Texten klippt härifrån http://www.sxk.se/node/18630
Om en båt ligger förtöjd vid annans boj.
Följande bör/kan ske:
1. Sök ägaren och meddela att båten ligger fel. Meddela att båten annars kommer att flyttas på båtägarens bekostnad.
2. Flytta båten själv. Kan ske om nödläge enligt brottsbalken 24:4 kan åberopas. En sådan flyttning medför dock vissa risker.
3. Flyttning av polis. Tveksamt ty då måste hävdas att den förtöjde begår brott och att flyttningen hindrar fortsatt brottslighet.
4. Handräckning. Dvs kronofogden flyttar båten åt dig mot avgift. Handräckning kan ske i två slag det första är vanlig handräckning och det andra är särskild handräckning. Om jag förstod frågan rätt så är det särskild handräckning som är aktuellt i detta fallet.
Texten klippt härifrån http://www.sxk.se/node/18630
http://www.kronofogden.se/Handrackning.htmlemde skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Vad har Johan Westmans tolkning med Hugo Tibergs skrift att göra? Det var den tidigare jag syftade på. Har inte läst Hugo Tibergs skrift. Bara lyssnat på kollegornas diskussion över samma fråga när en tredje kollega fick skit efter att ha förtöjt en lös fritidsbåt. Båda är mycket aktiva i Sjöräddningen med praktisk erfarenhet av tillämpad sjöjuridik. Både med yrkestrafik och fylleslag i v.29.thomasx skrev:Skojar du eller? Den länkade texten är en sammanfattning av en skrift av Hugo Tiberg, professor och Mr Sjörätt i sverige, med referenser.
Men du vet bättre? Lämna gärna referenser du med.
När man lägger till i en gästhamn med hamnkapten ingår man med största sannolikhet ett avtal med hamnen på samma vis som när man parkerar sin bil på en betalparkering och underkastar sig då hamnens regler vilket ofta säkert innebär att man ger hamnkaptenen rätt att flytta båtar i viss omfattning, det är inte samma sak som att lagen ger vem som helst som utnämnts till hamnkapten rätt att flytta båtar.
Japp. Man ingår avtal med hamnkapten som ibland kan vara hamnfogde. Domare och bödel i samma person.
Jag förstår inte vad du hetsar upp dig över. Vi är båda OT och jag hävdade kort och gott att lagar till sjöss inte är samma som till havs.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.HTM
Här är lagen om fordonsflytt i särskilda fall som är att tillämpa i sådana fall. Och då använder man sig av kommunen. I undantagsfall kan säkert fogden flytta, men kommunen har särskilt utbildade på fordonsflytt och de flyttar som sagt även på civilrättslig mark.
Här är lagen om fordonsflytt i särskilda fall som är att tillämpa i sådana fall. Och då använder man sig av kommunen. I undantagsfall kan säkert fogden flytta, men kommunen har särskilt utbildade på fordonsflytt och de flyttar som sagt även på civilrättslig mark.
Man kan bli stämd i Sverige för att någon tycker du orsakat regn........de flesta människor brukar dock ha litet moral och inte bråka med folk. Varför skulle man medvetet parkera på grannens uppfart?
Det är ju att be om bråk. Vill man bråka så kan man.......det nästa som sker att att bilen kanske "råkar" utsättas för förstörelse ?? Grannen jhar inte sett något. Tyvärr då, det var ju tråkigt. And on and on.....
Det är ju att be om bråk. Vill man bråka så kan man.......det nästa som sker att att bilen kanske "råkar" utsättas för förstörelse ?? Grannen jhar inte sett något. Tyvärr då, det var ju tråkigt. And on and on.....