4 634 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Parhus i bostadsrättsform?
Vi hade inte tänkt köpa än på många år men så hittade vi något som verkar perfekt för oss. Ett nybyggt parhus i två plan med liten trädgård, carport, förråd och ett fint läge.
Men hur är det att bo i parhus i form av en bostadsrätt? Fördelar? Nackdelar?
Men hur är det att bo i parhus i form av en bostadsrätt? Fördelar? Nackdelar?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Hur stor är föreningen?
Elva hushåll fördelat på fem parhus och en friliggande villa. Är nybyggen så tekniskt sett existerar väl ute föreningen ens än?
Det beror ju på hur du vill ha det med ditt hus. Vill du fixa och bestämma själv eller är det skönt att någon annan gör det? Vissa delar av huset är föreningen ansvariga för typ fasad tak osv. Radhus är ofta BRF och man kan faktiskt se om det är egna hus eller förening. Det är jämn nivå på fasaderna och ingen som sticker ut med avvikande färgval.
Sen är 11 hushåll en liten förening, du lär få engagera dej om det skall funka. Och allt som skall göras måste dras i långbänk och diskuteras i all oändlighet. Jag skulle aldrig ha hus som BRF men är säkert bra för somliga.
Sen är 11 hushåll en liten förening, du lär få engagera dej om det skall funka. Och allt som skall göras måste dras i långbänk och diskuteras i all oändlighet. Jag skulle aldrig ha hus som BRF men är säkert bra för somliga.
Jag bor i en liknande förening sedan drygt fem år, dock lite större med sina 36 rad/par fristående hus.
Fördelen med att bo i en förening är väl att man slipper det yttre underhållet. Nackdelarna är att om man har otur och föreningen är oflexibel så kan man bli relativt låst i vad man får och inte får göra på "sin" mark.
Räkna också på månadskostnaden, och glöm inte att alla lån föreningen har är dina lån, relativt ditt andelstal såklart.
Det finns bra och dåliga föreningar precis som med allt annat. Är läget bra så kör på,det är det enda du inte kan ändra på som mäklarna brukar säga
Du har stor chans att påverka ditt boende i en brf också, om än inte riktigt lika stor som vid ett friköpt boende.
Fördelen med att bo i en förening är väl att man slipper det yttre underhållet. Nackdelarna är att om man har otur och föreningen är oflexibel så kan man bli relativt låst i vad man får och inte får göra på "sin" mark.
Räkna också på månadskostnaden, och glöm inte att alla lån föreningen har är dina lån, relativt ditt andelstal såklart.
Det finns bra och dåliga föreningar precis som med allt annat. Är läget bra så kör på,det är det enda du inte kan ändra på som mäklarna brukar säga
Du har stor chans att påverka ditt boende i en brf också, om än inte riktigt lika stor som vid ett friköpt boende.
Jag engagerar mig gärna så det är inget problem just nu, sen har jag ju inte så stor koll på exakt vad som krävs. Det jag vill styra mest över är interiören. Kan göra "som man vill" i en BR eller har föreningen vetorätt? Ex slå ut en vägg, byta golv osv. Utvändigt finns tillhörande carport och kallförråd - har jag ex rätt att isolera förrådet utan att få det godkänt av föreningen? Ponera att vi vill bygga ett proportionerligt trädäck i stil med huset på vår baksida - får vi det? Hägna in vår del av tomt?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Om du skall göra väsentliga förändringar, typ. riva en vägg. Då måste du få tillstånd av föreningen.
Uteplats beror lite på hur upplåtelsen är formulerad. Om "tomten" runt din del av huset är upptagen som en del av bostadsrätten, så kan du göra mycket som du vill. Men om bostadsrätten bara gäller själva huset så är resten av
marken runt husen allmän mark som alla bostadsrätthavare har lika stor rätt att nyttja.
Det är inte en ideal situation med en så liten förening. Det kan vara svårt att värva en vettig styrelse. Ofta fungerar dte med några eldskälar som är pålästa och tar ett stort lass i förvaltningen av föreningen. Men det är svårare att undvika att få in "olämpliga" personer i styrelsen när urvalet är så begränsat-
Uteplats beror lite på hur upplåtelsen är formulerad. Om "tomten" runt din del av huset är upptagen som en del av bostadsrätten, så kan du göra mycket som du vill. Men om bostadsrätten bara gäller själva huset så är resten av
marken runt husen allmän mark som alla bostadsrätthavare har lika stor rätt att nyttja.
Det är inte en ideal situation med en så liten förening. Det kan vara svårt att värva en vettig styrelse. Ofta fungerar dte med några eldskälar som är pålästa och tar ett stort lass i förvaltningen av föreningen. Men det är svårare att undvika att få in "olämpliga" personer i styrelsen när urvalet är så begränsat-
Klicka här för att svara