Hej! Är ny på forumet och har precis köpt ett hus.

Jag ska sätta in en parfönsterdörr i ett hål som jag uppmätt till 225x225. Ska riva uterummet så dessa dörrarna kommer vara exponerade ute, i söderläge vilket innebär att sol kommer ligga på.

Det verkar vara svårt att hitta så breda parfönsterdörrar från bra tillverkare, det enda jag hittat är från Nordiska fönster. Dom har en i alu som tyvärr är inåtgående, vill ha utåtgående fönster.
Nordiska fönster har även utåtgående i PVC (ingen höjdare med PVC för detta ändamål vad jag förstår, stora dörrar samt utsatt läge..). Verkar även vara varierande omdömen kring Nordiska fönster.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...er-premium-3-glas-aluminium/p-1226191-1226267

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-norrsken-stadig-3-glas-pvc/p-1149545-1149604

Tanum och Traryd / SP Fönster verkar vara bättre tillverkare och har dessutom handtag med spanjolett. Tyvärr finns de bara i maximal bredd på 20. Då får man täcka de 2 dm som blir över i bredd, går det att göra på ett snyggt och hållbart sätt?

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...r-optimal-helglasad-aluminium/p-231890-231945

• Uterum med öppen dörr, fönster och träklädd vägg, avsedd för installation av parfönsterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ine så säker på att du kan få till ett hål som är 225 cm brett utan att avväxla den pelare som antagligen finns mellan dörr och fönster. Om du har löst det problemet finns det säkert många möjligheter utan att gå på skumma tillverkare. Skjutfönster är en variant. En annan är att kombinera en dubbeldörr med en enkeldörr.

Tack för svar. Jag har inte löst det problemet, har inte ens tänkt på det. Man skulle kunna gå på parfönsterdörr med mått 18x22 samt ett fönster på 4x22, men då är ju frågan hur grov stöttepelare/regel man måste ha, parfönsterdörrarna ska ju dessutom fästas i den då?

18x22 plus 4x22 låter ju bra, men först måste du ta reda på hur de befintliga fönstren + dörr är avväxlade, för det är de. Antagligen måste du plocka ner väggklädseln invändigt ovanför fönstren för att kunna se och mäta. Det är tänkbart att du kommer att behöva byta balk.

Det ser ut som att det sitter en avväxlingsbalk ovanför fönster/dörrpartiet som inte syns i mitt första foto då det är ett uterum tillbyggt på mitt hus. Om man tittar på ett foto av ett hus konstruerat efter samma ritning (finns ca 20 i området) från ritningsarkivet hos kommunen ser man tydligare avväxlingsbalken. Behöver inte göra någon ytterligare avväxling om jag förstår det rätt?
Ser även i många av ritningarna att folk satt skjutdörrar i samma hål också.

Alla andra fönster och dörrar är avväxlade på samma sätt, se bild 2..

• Uterum med skjutdörr och fönster under avväxlingsbalk i ett hus.
    Skapa konto
  • Vit yttervägg med tre fönster under takutsprång, reflektion av fotograf och trädgård i fönsterglasen.
    Skapa konto
Redigerat:
Det verkar så. Jag tycker dock inte att man med säkerhet kan säga att balken avlastar hela sträckan. Den kan ha stöd på mitten. Man behöver fördjupa sig lite mer i konstruktion och material. Väggarna verkar vara elementbyggda på något sätt. Det ser ut som någon sorts sandwichelement i betong. Ritningar är absolut det bästa sättet att ta reda på hur det hänger ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.