Det som teoretiskt kan hända är att eventuell triac (utan drossel o.s.v.) på rörelsevakten pajar av att ladda ur uppåt 310V toppspänning från dimmerns kondensator.

Praktiska studier (utförda av en bekant när jag inte var med - ärligt) visar att triac'ar går sönder om man försöker avstöra med enbart kondensator precis invid triac'en. (Däremot går det halvbra med kondensator + motstånd, om man är fattig ungdom som inte har råd med drosslar :) ). Induktiviteten i några meter kabel kan kanske vara tillräckligt för att begränsa toppströmmen som kondensatorn orkar ge.

OBS att det där schemat var ju bara ett exempel, det kan hända att framförallt just filtret har andra värden beroende på andra avstörningskrav här och nu v.s. där och då schemat ritades.

Jag tror att det funkar fint - speciellt om rörelsevakten har reläutgång.

yxis dina antaganden tror jag är rimliga..

Och i och med detta så är du nominerad till att hälpa till med ElDim..... Våga inte säga nej.:)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag minns INTE exakt hur man gör växelströmsberäkningarna o.s.v. så jag vet inte riktigt om jag kan tillföra så jättemycket till EIDim :)

Fast ett växlande relä gör ju att man slipper fundra/oroa sig.

• Gilla
MariuszW
  • Laddar…
yxis skrev:
Jag minns INTE exakt hur man gör växelströmsberäkningarna o.s.v. så jag vet inte riktigt om jag kan tillföra så jättemycket till EIDim :)
Åjo... det finns annat än växelströmsberäkningar...
Känn dig shanghaiad...

petersv: växlingsrelä... ja jo visst...

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Det skulle kanske vara programmeringen, men jag är inte direkt nån mästare på t.ex. Win32-API'et, och när jag pluggade programmering så var knappt C++ uppfunnet. C går däremot fint :)

yxis skrev:
Det skulle kanske vara programmeringen, men jag är inte direkt nån mästare på t.ex. Win32-API'et, och när jag pluggade programmering så var knappt C++ uppfunnet. C går däremot fint :)
Nu använder jag Delphi det är pascal där behöver man inte använda pekare så det är mycket enklare än både C och C++ .
Här finns en gratis editor som går att använda http://www.freepascal.org/ den bygger på Delphi ver 4 tror jag det var. Lazarus som är en variant av freepascal är krossplattform editor så när vi fått till allt som vi vill ha det kan vi göra versoner för MAC, Linux, Ipad, Android är tydligen inte färdigt ännu men dom jobbar med det. Du är välkommen att vara med. behöver du en snabb lektion i Delphi så kan lära dig.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.