Hej!
Önskar smakråd kring hur vi ska utforma kökets planlösning när vi renoverar.
Det ligger i ett hus från 1911 och är inte bytt sedan 70-talet. Rummet är ca 490 x 240 och har 300 cm i takhöjd. Tanken är att ha skåp hela vägen upp.
Vi vill göra det mer tidsenligt, få mer sittyta vid matbordet och en luftigare känsla.
Så här ser nuvarande planlösning ut
1. Visar en vägg uppbyggd till taket. Tomt förutom ett fläktrör.
2. Denna vägg är i dagsläget 310 cm lång. Känns ihålig när man knackar. Troligen uppbyggd för att liva med övriga köket. Vi vill gärna korta den med 40-60 cm.
Frågan är hur utforma detta kök för att få det snyggt, större och funktionellt. Fläkt och vatten är på samma sida. Diskbänk, häll o diskmaskin hamnar på vänstra sidan. På högra blir det kyl/frys + förvaring. Dessutom ytterligare ett högskåp för städgrejer. Finns väldigt lite förvaring i övriga lägenheten så det är nödvändigt.
Här är de två alternativen:
Alternativ 1)
Och från vänster...
Höger...
Ovanifrån...
Inga väggskåp på vänster sida, bara fläktkåpa. För att kåpan ska hamna rakt över utdraget måste det stå ett 60-skåp längst in. Känner mig mkt skeptisk till böjt förlängt fläktrör. Därefter spis, diskmaskin och 80 cm diskho.
Svaghet: bl.a. ingen avlastningsyta på ena sidan om hon.
En variant är att ta en diskmaskin som är 45 cm bred men då får man ju mindre diskkapacitet...
Alternativ 2)
Från vänster
Och höger...
Ovanifrån...
Väggskåp på båda sidor. Köksfläkt i skåpen ena sidan så det täcker fläktröret.
Svaghet: inte lika snyggt som alt 1, liten arbetsyta bredvid spisen. Har ritat in en 80-fläkt över 60-spis som livar i ena kanten vet inte om det funkar...
Ska erkänna att vi inte lagar tokmycket mat och att vi inte har några extrema funktionspreferenser. Däremot undrar jag vilket kök NI föredrar och ifall ni ser stora brister med något av alternativen.
Finns det lösningar vi inte ser? Jättetacksam för input!
bästa hälsningar så länge! /B
Önskar smakråd kring hur vi ska utforma kökets planlösning när vi renoverar.
Det ligger i ett hus från 1911 och är inte bytt sedan 70-talet. Rummet är ca 490 x 240 och har 300 cm i takhöjd. Tanken är att ha skåp hela vägen upp.
Vi vill göra det mer tidsenligt, få mer sittyta vid matbordet och en luftigare känsla.
Så här ser nuvarande planlösning ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Visar en vägg uppbyggd till taket. Tomt förutom ett fläktrör.
2. Denna vägg är i dagsläget 310 cm lång. Känns ihålig när man knackar. Troligen uppbyggd för att liva med övriga köket. Vi vill gärna korta den med 40-60 cm.
Frågan är hur utforma detta kök för att få det snyggt, större och funktionellt. Fläkt och vatten är på samma sida. Diskbänk, häll o diskmaskin hamnar på vänstra sidan. På högra blir det kyl/frys + förvaring. Dessutom ytterligare ett högskåp för städgrejer. Finns väldigt lite förvaring i övriga lägenheten så det är nödvändigt.
Här är de två alternativen:
Alternativ 1)
Logga in
Skapa konto
Och från vänster...
Logga in
Skapa konto
Höger...
Logga in
Skapa konto
Ovanifrån...
Logga in
Skapa konto
Inga väggskåp på vänster sida, bara fläktkåpa. För att kåpan ska hamna rakt över utdraget måste det stå ett 60-skåp längst in. Känner mig mkt skeptisk till böjt förlängt fläktrör. Därefter spis, diskmaskin och 80 cm diskho.
Svaghet: bl.a. ingen avlastningsyta på ena sidan om hon.
En variant är att ta en diskmaskin som är 45 cm bred men då får man ju mindre diskkapacitet...
Alternativ 2)
Logga in
Skapa konto
Från vänster
Logga in
Skapa konto
Och höger...
Logga in
Skapa konto
Ovanifrån...
Logga in
Skapa konto
Väggskåp på båda sidor. Köksfläkt i skåpen ena sidan så det täcker fläktröret.
Svaghet: inte lika snyggt som alt 1, liten arbetsyta bredvid spisen. Har ritat in en 80-fläkt över 60-spis som livar i ena kanten vet inte om det funkar...
Ska erkänna att vi inte lagar tokmycket mat och att vi inte har några extrema funktionspreferenser. Däremot undrar jag vilket kök NI föredrar och ifall ni ser stora brister med något av alternativen.
Finns det lösningar vi inte ser? Jättetacksam för input!
bästa hälsningar så länge! /B
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bombyliidae, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Men tja, vad skall vi säga?
Det blir liksom för mycket att ta ställning till med en liten dataskärm.
Skulle behöva skrivas ut på minst A1-papper, och sedan några timmars begrundan.
Försök att koncentrera din fråga till någon mindre detalj i köksbyggandet.
Du vet, vi har inte betalt här, varken för att ställa frågor eller för att grunna ut svar.
Men tja, vad skall vi säga?
Det blir liksom för mycket att ta ställning till med en liten dataskärm.
Skulle behöva skrivas ut på minst A1-papper, och sedan några timmars begrundan.
Försök att koncentrera din fråga till någon mindre detalj i köksbyggandet.
Du vet, vi har inte betalt här, varken för att ställa frågor eller för att grunna ut svar.
Är skillnaden alltså placeringen av diskbänken samt överskåp ovan diskbänken eller inte?
Om det bara är det så beror det nog till stor del på er själva. Hur mycket porslin och andra köksprylar ni har som ni vill ha tillgängliga styr ju huruvida ni behöver överskåp eller inte. Själv hade jag klarat mig galant utan men jag har rätt få grejer vilket de flesta inte har. Försök att räkna på om ni får plats med kaffebryggare, vattenkokare, mixer, gratängformar, stora salladsskålar eller vad ni nu kan tänkas ha för större saker i ert kök och pussla sedan in allt vanligt porslin och se om det får plats.
Om det bara är det så beror det nog till stor del på er själva. Hur mycket porslin och andra köksprylar ni har som ni vill ha tillgängliga styr ju huruvida ni behöver överskåp eller inte. Själv hade jag klarat mig galant utan men jag har rätt få grejer vilket de flesta inte har. Försök att räkna på om ni får plats med kaffebryggare, vattenkokare, mixer, gratängformar, stora salladsskålar eller vad ni nu kan tänkas ha för större saker i ert kök och pussla sedan in allt vanligt porslin och se om det får plats.
Ok, för att snäva av frågan, skulle man stå ut med att ha diskho som sista bänk? (Alt 1)
och funkar det att ha en 80-fläkt över ett 60 skåp. (Alt 2)
Och betalt, KnockOnWood, jo men det trodde jag alla 1 000-tals forumanvändare fick
och funkar det att ha en 80-fläkt över ett 60 skåp. (Alt 2)
Och betalt, KnockOnWood, jo men det trodde jag alla 1 000-tals forumanvändare fick
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaren!!
Dalbotös, den stora skillnaden är kökets längd samt placering av ho och spis.
Funderar på om det är heltokigt att ha ho längs ut. Inser att det kan bli diskproblem frågan är bara om det gör så mkt om man har diskmaskin.
Dalbotös, den stora skillnaden är kökets längd samt placering av ho och spis.
Funderar på om det är heltokigt att ha ho längs ut. Inser att det kan bli diskproblem frågan är bara om det gör så mkt om man har diskmaskin.
Någon med mer kökserfarenhet hittar förhoppningsvis hit snart och kan prata emot mig men jag vet ingen anledning till att det skulle vara dumt att avsluta med hon längst ut, möjligtvis att man inte kan ställa något på ena sidan men ni vinner ju å andra sidan mer sammanhängande bänkyta. Jag har hon längst in mot en vägg just nu och det är klart opraktiskt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det måste ju bli en hel del stänk och slaskande ner på golvet bredvid hon.Bombyliidae skrev:
Jag är lite gammaldags och har rf diskbänk och vill ha ena sidan för nedsmutsad disk, och där sitter diskmaskinen, och den andra sidan för ren disk, och där har jag, hör och häpna! ett diskställ.
I ditt alt.1 skulle jag alltså hellre bytt plats på ho och häll.
Så här ungefär:
Logga in
Skapa konto
Betr. fläkten räcker det väl att den är lika bred som spishällen.
Varför ha en bredare?
KnockOnWood - är traditionalist på det sättet också men har för liten yta. Och det hade varit idealiskt att byta placering men då får man ett sånt där fult fläktrör som slingrar sig som en fet silvrig orm på väggen. Eftersom det är rn lght kan vi tyvärr inte flytta på utdragshålet.
Att istället ha skåp på väggen skulle dölja det, men blir mindre luftigt.
anledningen till att det blir bred fläkt är för att ikea inte har väggskåp 100cm höga som är 20cm breda, därav 80cm fläktskåp. Har fått för mig att fläktar ska sitta centrerad över spisen så jag vet inte om det funkar...
Att istället ha skåp på väggen skulle dölja det, men blir mindre luftigt.
anledningen till att det blir bred fläkt är för att ikea inte har väggskåp 100cm höga som är 20cm breda, därav 80cm fläktskåp. Har fått för mig att fläktar ska sitta centrerad över spisen så jag vet inte om det funkar...
Jag håller med om bilderna och att det är svårt att ta ställning här.
Jag kan dock säga att du kommer bli supersur när du hela tiden får torka vatten från golvet om du sätter hon direkt vid slutet. Tänk alla gånger mans piller vatten på diskbänken när man tar den där sista kastrullen som inte fick plats i maskinen, eller storplåten som inte går i. Du måste dessutom hålla efter det så du inte får skador på golvet.
Angående fläkten så undrar jag om huruvida ni kan installera en fläkt som sitter bakom spisen istället och som man drar upp när den behövs? Snyggt och diskret tycker jag. Det spar oxå så du kan ha några extra skåp.
Det känns som ett mycket ovanligt kök för 1911? Jag är ingen expert men så avlånga kök känns mycket mer moderna. Har det avgränsats för att göra något annat rum större eller bygga till toaletter? Vissa tider var det poppis att va i köket och då var köken stora, sen blev det poppis med stora finrum och då blev kök och toalett små, nu är köken stora igen. Jag tänker att ditt kök borde varit mer fyrkantigt om det inte är så att ditt hus är supersmalt? Finns det annars någon möjlighet att bygga ut lite till? Viss förvaring skulle kunna finnas i ett gammalt skåp. De slukar oftast ofattbart mycket! Och då placeras i den delen du tänkt ha matbordet vid.
Fundera på hur trångt det kommer kännas med skåp på båda sidor i genomgångssköket, lever ni där idag bör ni känna efter vad ni tycker och tänker? Den kaklade delen kan ju lätt innehålla två hyllplan att ställa lite finare porslin på eller vardagsredskap.
Berätta gärna vad som väljs. Fler råd bör du nog få om du går till Ikea eller Beijers köksplanerarbutik/person beroende på vad ni har på er ort.
Lycka till
Jag kan dock säga att du kommer bli supersur när du hela tiden får torka vatten från golvet om du sätter hon direkt vid slutet. Tänk alla gånger mans piller vatten på diskbänken när man tar den där sista kastrullen som inte fick plats i maskinen, eller storplåten som inte går i. Du måste dessutom hålla efter det så du inte får skador på golvet.
Angående fläkten så undrar jag om huruvida ni kan installera en fläkt som sitter bakom spisen istället och som man drar upp när den behövs? Snyggt och diskret tycker jag. Det spar oxå så du kan ha några extra skåp.
Det känns som ett mycket ovanligt kök för 1911? Jag är ingen expert men så avlånga kök känns mycket mer moderna. Har det avgränsats för att göra något annat rum större eller bygga till toaletter? Vissa tider var det poppis att va i köket och då var köken stora, sen blev det poppis med stora finrum och då blev kök och toalett små, nu är köken stora igen. Jag tänker att ditt kök borde varit mer fyrkantigt om det inte är så att ditt hus är supersmalt? Finns det annars någon möjlighet att bygga ut lite till? Viss förvaring skulle kunna finnas i ett gammalt skåp. De slukar oftast ofattbart mycket! Och då placeras i den delen du tänkt ha matbordet vid.
Fundera på hur trångt det kommer kännas med skåp på båda sidor i genomgångssköket, lever ni där idag bör ni känna efter vad ni tycker och tänker? Den kaklade delen kan ju lätt innehålla två hyllplan att ställa lite finare porslin på eller vardagsredskap.
Berätta gärna vad som väljs. Fler råd bör du nog få om du går till Ikea eller Beijers köksplanerarbutik/person beroende på vad ni har på er ort.
Lycka till
Lissandra- tack för input! Huset är från 1911 men planlösningen är med all säkerhet tillkommen senare. Lägenheterna såg förmodligen ut på ett helt annat vis då.
Tror också på ytterligare en genomgång m köksplanerarna på ikea, den vi träffade sist ställde inga frågor om funktion utan la mest till lite täcksidor. Vi kan säkert få bättre hjälp om vi är lite mer proaktiva.
Tror också på ytterligare en genomgång m köksplanerarna på ikea, den vi träffade sist ställde inga frågor om funktion utan la mest till lite täcksidor. Vi kan säkert få bättre hjälp om vi är lite mer proaktiva.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden