5 001 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Parabolens riktlinje??
Nu blev jag nyfiken, vad har du för parabol egentligen?FRS05 skrev:Men det måste ju vara LNB huvudets riktning som är mot satelliten. LNB huvudet sitter ju i mitten av tallriken men det "tittar" kanske 20 grader åt sidan eller hur jag ska förklara det. Nu har jag löst allt i alla fall med mina problem, tack för alla inlägg.
[länk] var en väldigt bra sida som jag kan rekommendera. Den var väldigt smidig att kolla genom. Där såg man väldigt tydligt också att det hållet LNB huvudet "tittar" åt skulle träden huggas ner. Dit tallriken "tittar", rakt fram, var det helt fritt och utan träd.
LNB:t tittar ju rakt in i parabolen och inte mot satelliten. Har du bara ett huvud så kan du gå på armen som sticker ut från parabolen, den är riktad rakt mot satelliten.
I ditt fall låter det däremot som LNB:t sitter på en sidomatning, vilket inte behövs om du bara har ett LNB. Då är det bättre att ta bort sidomatningen och sätta LNB:t i mitten. Eller missförstår jag det hela?
En bild säger mer än tusen ord som de brukar säga
. Det kan nog vara jag som förklarar aningen konstigt. Det är i alla fall en standard viasat-parabol, så vitt jag vet. Beställd direkt av viasat för fyra år sedan och en tekniker från dem har satt upp den. I alla fall så ser man på bilden att LNB huvudet är vinklat lite gentemot tallriken/röret som går rakt ut. Jag har tagit bilden rakt underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du står bakom antennskålen i nederkant och tittar mot LNBn så tittar du mot satelliten.
Lite OT;
Sedan finns det en tredje variant men den varianten är väldigt ovanlig för privatpersoner, det är en variant av fokal-antennen, men istället för LNBn ute i spetsen så sitter den en skål där också och själva LNBn sitter i centrum av den stora skålen.
Lite OT;
Sedan finns det en tredje variant men den varianten är väldigt ovanlig för privatpersoner, det är en variant av fokal-antennen, men istället för LNBn ute i spetsen så sitter den en skål där också och själva LNBn sitter i centrum av den stora skålen.
Tittar man noga på bilden så ser man faktiskt att LNB verkar sitta lite snett, och det är nog orsaken till den här tråden. Det är placeringen av LNB som avgör riktningen, inte "vridningen". Att LNB sitter lite snett bör inte ha någon annan inverkan än att signalen kanske blir lite svagare. Det är "tallrikens" riktning som gäller i sidled eftersom LNB sitter i mitten. I "höjdled" (elevation) är riktningen högre än vad "tallriken" pekar mot eftersom det är en offset-parabol, men jag förstår nu att det inte var frågan.
Elevationen avgör på vilken höjd träden måste kapas. För att veta vilka träd som ska kapas behöver man vinkeln "i sidled" (azimuth). Den bör inte påverkas av att LNB sitter lite snett.MathiasS skrev:
Det där är ingen originalparabol från Viasat iaf. Jag har varit återförsäljare för dem i mer än 10 år och så ser inte deras fästen för LNB:t ut. 
Jag ser inte vitsen med att LNB:t ska vara vinklat i ditt fall, det kanske har blivit snett med tiden? Det spelar egentligen ingen roll, signalen bör bli marginellt sämre än om LNB:t hade varit rakt.
Jag ser inte vitsen med att LNB:t ska vara vinklat i ditt fall, det kanske har blivit snett med tiden? Det spelar egentligen ingen roll, signalen bör bli marginellt sämre än om LNB:t hade varit rakt.
Där sitter en regnhuv på som jag satt dit själv som kanske gör att det ser lite konstigare ut kring LNB.
Komiskt att det inte är original när där står viasat på parabolen och den är ditsatt av en viasat-tekniker☺. Men jag tror dig!
Nu har jag inte fästet framför mig men jag är ganska säker på att där är en vinkel på själva plastfästet. Nu rör jag dock inget och testar för jag har 100% i både kvalité och signalstyrka☺
Komiskt att det inte är original när där står viasat på parabolen och den är ditsatt av en viasat-tekniker☺. Men jag tror dig!
Nu har jag inte fästet framför mig men jag är ganska säker på att där är en vinkel på själva plastfästet. Nu rör jag dock inget och testar för jag har 100% i både kvalité och signalstyrka☺
Installatören kanske använde ett fäste för sidmatning trots att LNB skulle sitta i mitten. I så fall sitter det 6 grader snett, men det påverkar inte lobens riktning eftersom den bestäms av LNB's placering på armen. Det som händer om LNB pekar för mycket åt sidan är att hela reflektorns ( = tallrikens = parabolens) yta inte utnyttjas, och det ger sämre signalstyrka. Loben pekar fortfarande mot samma satellitposition.
LNB tar emot signaler i en bred vinkel, så 6 grader snett bör inte vara något problem, och det funkar ju för TS.
LNB tar emot signaler i en bred vinkel, så 6 grader snett bör inte vara något problem, och det funkar ju för TS.
Elevationsvinkeln är cirka 23 grader.
Enklaste sättet för dig att kolla om du har fri sikt är som tidigare inlägg att ladda hem Dishpointer, gå upp på en stege vid parabolen och kolla med telefonen. Då ser du direkt om du har fri sikt.
Det lite mer omständiga sättet är att ta en vinkelhake, tejpa ett sugrör från McD eller liknande på 23 grader och sedan kika genom det. Dishpointer är överlägset enklast.
/Calle
Enklaste sättet för dig att kolla om du har fri sikt är som tidigare inlägg att ladda hem Dishpointer, gå upp på en stege vid parabolen och kolla med telefonen. Då ser du direkt om du har fri sikt.
Det lite mer omständiga sättet är att ta en vinkelhake, tejpa ett sugrör från McD eller liknande på 23 grader och sedan kika genom det. Dishpointer är överlägset enklast.
/Calle
Jag laddade hem dishpointers app och körde både med den och en utskrift av riktningen på kartan som man kunde få fram på deras hemsida. Började att avverka de träden som stod längst fram och gick sidan successivt längre bak. Ser man till appen så är där fortfarande några träd som egentligen är i vägen. Men det fungerar fint nu och jag har 100% i både kvalité- och signalstyrka.
Redigerat:
Klicka här för att svara